/
۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
بانک ملی ایران

ورود پرقدرت بانک ملی ایران به فضای مجازی با پژواک

بانک ملی ایران باید با استفاده از ایده‌های نوین و خلاقانه بتواند شکل تازه‌ای از تبلیغات را از نظر اثرگذاری مردمی با رعایت طراحی محصول و خدمات، همراه با دقت در زیبایی بصری توأم با سادگی طرح به اجرا بگذارد.
کد خبر : ۴۱۳۰۱
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، استفاده از تبلیغات موثر و اثربخش برای معرفی خدمات بانکی نقش مهمی در ترغیب و تشویق مشتریان در استفاده از محصول و خدمات و در نهایت جذب آن‌ها به سمت استفاده از خدمات الکترونیکی بانک‌ها دارد.

 به عبارت دیگر، اگر بانک‌ها بتوانند اثربخشی تبلیغات خود را بر مشتریان ارزیابی کنند، می توانند در آینده عملکرد بهتری داشته باشند که این خود می تواند به عنوان یک مزیت رقابتی برای بانک ها محسوب شود.

 بانک‌ها با به کارگیری رسانه های مختلف تبلیغاتی، می‌کوشند پیام های تاثیرگذاری را به منظور ترغیب مخاطبان به خرید ارسال کنند و از سوی دیگر، مردم با انواع تبلیغات از طریق رسانه های گوناگون در هر زمان و مکانی محاط شده اند، این در حالی است که آن چه در بحث تبلیغات حایز اهمیت است، ارزیابی میزان اثربخشی آن است.

 در گذشته تلقّی از تبلیغات در قالب آگهی‌های تجاری بود که به صورت میان‌برنامه‌های کوتاه تلویزیونی یا رادیویی پخش می‌ شود امّا به مرور زمان با گسترش فضای رقابتی و نیاز به حفظ موقعیّت سازمان‌ها و شرکت‌ها، این گستره‌ تعریف، دست‌خوش تغییر گردیده و معرّفی ‏درست خدمت یا محصول مورد نظر با هدف تشریح جایگاه، معرّفی ‏توانمندی‌ها و تبیین موقعیّت منحصر به فرد آن در ‏ ارائه‌ خدمات یا محصول به مشتریان به عنوان معیار کلان یک تبلیغ موفّق به حساب می‌آید.

 ویژگی‌های تبلیغات اثربخش

 یافته های برخی تحقیقات که به روش مطالعه توصیفی پیمایشی و با اتکا بر ابزار پرسشنامه حاصل شده، حاکی از آن است که باید در شرایط فعلی با سبد متنوع و کاملی به استقبال تبلیغات در فضای مجازی ، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی، تبلیغات مطبوعاتی و تبلیغات از طریق تبلیغات از طریق بروشور بروند.

 سیاست‌گذاری تبلیغاتی در بانک از ابتدا باید به نحوی انجام شود که بتوان از تجارب و اثربخشی خدمات در یک طرح برای دیگر طرح‌ها بهره برد، ضمن اینکه ثبات در رویه‌های مناسب تبلیغاتی، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در اثربخشی آن است و این بانک می تواند این رویه را با تدبیر مناسبی مثل تشکیل اتاق فکر، به خوبی حفظ و اجرا کند.

خلاقانه بودن نوع تبلیغات نیز از فاکتورهای بسیار مهم در اثربخشی بیشتر طرح تبلیغاتی در بخش های مختلف همچون فضای مجازی است.

 در عین حال، نتایج برخی دیگر از پژوهش‌ها درباره اثربخشی تبليغات بانکی در جذب مشتری هم نشان می‌دهد ویژگی‌های تبلیغ تاثیر مثبت و مستقیمی بر اثربخشی تبلیغات ندارد، اما به صورت غیرمستقیم و از طریق درگیری ذهنی تاثیر قابل توجهی بر اثربخشی تبلیغات دارد.

در عین حال، براساس آمار‌ها مجموع هزینه‌های تبلیغاتی صورت گرفته در ۲۱ بانک کشور در ۴ سال اخیر حدود ۲ هزار و ۶۵۲ میلیارد تومان بوده است. ۱۰ بانک ملت، آینده، رفاه، پاسارگاد، صادرات، تجارت، ملل (موسسه اعتباری)، انصار، شهر و کشاورزی با ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تقریبا ۸۵ درصد کل هزینه‌های تبلیغاتی نظام بانکی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

تبلیغ

نکته قابل توجه اینکه باتوجه باتوجه به آمارهای موجود، بانک ملی ایران باید با استفاده از ایده‌های نوین و خلاقانه بتواند شکل تازه‌ای از تبلیغات را از نظر اثرگذاری مردمی با رعایت طراحی محصول و خدمات، همراه با دقت در زیبایی بصری توأم با سادگی طرح به اجرا بگذارد.

سبد کاملی از خدمات در فضای مجازی ارائه شود

 به نظر می رسد تبلیغات بانک ملی ایران برای اینکه موثر و اثربخش شود، باید مجموعه ای از خدمات را در بخش‌های مختلف به عنوان مثال در فضازی مجازی باید از تمام امکانات ممکن، برای اثربخشی برنامه‌ها استفاده کند.

 نحوه مواجهه با مشتریان در فضازی مجازی

 بانک ملی ایران در جدیدترین خدمت خود به مشتریان، سبدی از خدمات در شبکه های اجتماعی درنظر گرفته است؛ خدماتی که تازه اول راه است و بانک باید بکوشد تا این نوع خدمات را به سمت اثربخشی بیشتر هدایت کند.

 در این راستا، این بانک که همواره مشتری مداری را سرلوحه امور خود می‌داند، در کنار خدمات گسترده و قابل توجه بانکی به مشتریان به صورت حضوری و الکترونیکی، اخیرا طرح تحول در نحوه مواجهه با مشتریان را در فضازی مجازی کلید زده؛ طرحی که با هدف پاسخگویی به تمام پرسش‌ها و ابهامات مشتریان پیاده سازی شده است.

 این طرح، برنامه لایو «پژواک» نام دارد و در بستر فضای مجازی (صفحه اینستاگرام) شکل گرفته است. در این برنامه که سه شنبه هر هفته ساعت ۱۵ به صورت مستقیم در صفحه رسمی اینستاگرام بانک ملی ایران پخش می‌شود، با حضور یک کارشناس متخصص به پرسش‌ها و ابهام‌های مخاطبان به صورت زنده پاسخ داده می شود.

 نکته قابل توجه اینکه موضوعات در برنامه لایو «پژواک» بنا به درخواست مشتریان انتخاب می‌شوند، ضمن اینکه تاکنون در صفحه رسمی اینستاگرام بانک ملی ایران چهار برنامه لایو شامل پاسخ به پرسش‌ها و ابهام‌های مخاطبان درباره طرح صدف، سامانه صیاد، همراه بانک و " واحد‌های ارتباط مردمی" پخش شده که براساس گزارش‌های رسیده، با استقبال قابل توجه مخاطبان مواجه شده است.

 در همین حال، در آخرین برنامه «پژواک» که به موضوع "واحد‌های ارتباط مردمی" پرداخته شد، کارشناسان بخش ارتباط مردمی بانک ملی ایران به طور مستقیم از طریق صفحه رسمی اینستاگرام این بانک به آدرس Bankmelli۱۳۰۷ پاسخگوی سوالات کاربران در خصوص نحوه ارتباط با این واحدها، حوزه فعالیت و چگونگی رفع مشکلات مشتریان بودند.

 همچنین برای آگاهی از موضوعات و همچنین دریافت پاسخ پرسش خود، می‌توانید روزهای سه شنبه هر هفته ساعت ۱۵ با مراجعه به صفحه رسمی اینستاگرام به آدرس Bankmelli۱۳۰۷ بیننده این برنامه باشید و از جزئیات طرح‌ها و برنامه‌ها آگاه شوید.

 به هر حال، امیدواریم با برگزاری این گونه برنامه ها مسیر تحولی در بانک ملی ایران همچنان ادامه داشته باشد و از این پس شاهد باشیم که نظام بانکی با پرچم داری این بانک، گام‌های تحول آفرینی در ارائه خدمات به مشتریان بردارد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر