/
۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶
وزیر نیرو

وزیر نیرو وارد سنندج شد

وزیر نیرو صبح سه‌شنبه برای بازدید از چند طرح نیمه‌تمام آبرسانی و اطلاع از روند پیشرفت پروژه‌های آبی استان کردستان وارد سنندج شد.
کد خبر : ۴۲۱۳۴

نبض نفت-علی اکبر محرابیان امروز در فرودگاه سنندج مورد استقبال استاندار کردستان، نمایندگان مجلس و برخی دیگر از مسوولان استانی قرار گرفت.

مهمترین پروژه‌هایی که در سفر وزیر نیرو مورد بازدید قرار می‌گیرد، طرح انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌ خانه سنندج و سد عباس آباد بانه است.

بازدید از سد ژاوه، سامانه انتقال آب به سدهای سورال و سنگ سیاه، بازدید از سد قوچم و طرح آبرسانی به شهرهای قروه و دهگلان، سد سیازاخ و آبرسانی به بیجار، سد گاران مریوان، تصفیه‌خانه فاضلاب سنندج و شرکت در جلسه شورای مدیران صنعت آب و برق کردستان از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه وزیر نیرو به استان است.

قرار بود وزیر نیرو پیشتر به کردستان سفر کند اما به دلیل آنچه مشغله کاری عنوان شد، سفر وی به استان ۲ بار لغو شد.

علاوه بر طعم و بوی بد آب شرب سنندج، یکی از مهمترین مشکلات کردستان در حوزه وزارت نیرو، کم آبی و کاهش شدید آب پشت مخزن سد عباس آباد در شهرستان بانه است که مردم این منطقه چند ماه است با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند و با وجود پیگیری زیاد مسوولان، تاکنون این مشکل رفع نشده است، بنابراین چشم امید اهالی بانه به سفر وزیر نیرو است بلکه برای این معضل چاره اندیشی شود.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.  

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

منبع:ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر