/
۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
با استفاده از ترکیبات نانو و دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت

بازده مواد تعلیق‌شکن افزایش می‌یابد

پروژه «کاربرد ترکیبات نانو برای افزایش بازده مواد تعلیق‌شکن به‌منظور کاهش مصرف و هزینه‌ها» با توجه به ضرورت استفاده از مواد تعلیق‌شکن در واحدهای بهره‌برداری و نمک‌زدایی برای جداسازی آب نمک همراه نفت خام، از سوی پژوهشگاه صنعت نفت با موفقیت تکمیل شد.
کد خبر : ۴۲۴۸۴
به گزارش نبض نفت به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، مرضیه شکرریز، رئیس پژوهشکده توسعه فناوری‌های شیمیایی پژوهشگاه صنعت نفت به اهداف انجام این پروژه اشاره کرد و گفت: این پروژه به کارفرمایی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تعریف و به‌صورت مشترک در پژوهشکده توسعه فناوری‌های شیمیایی، پلیمری و پتروشیمیایی و مرکز توسعه فناوری نانو و کربن اجرا شد. هدف اصلی از اجرای این پروژه را می‌توان دستیابی به ترکیبات نانوذره در راستای افزایش بازده اثربخشی مواد تعلیق‌شکن و کاهش هزینه‌های موجود دانست.

وی به مراحل اجرایی این پروژه نیز اشاره کرد و افزود: به‌منظور دستیابی به اهداف تعیین‌شده، نانوذرات مختلفی تهیه و ارزیابی شدند، همچنین آزمون‌های بسیار گسترده‌ای با انواع مختلف نفت و مقادیر متفاوت از تعلیق‌شکن‌های تجارتی و انواع مواد نانوساختار انجام شد.

رئیس پژوهشکده توسعه فناوری‌های شیمیایی پژوهشگاه صنعت نفت، تصریح کرد: پساب حاصل از جداسازی آب از نفت از سوی تعلیق‌شکن تجارتی با نانوتعلیق‌شکن مقایسه شد و نتایج نشان داد تغییر ملموسی در پساب حاصله در مقایسه با پیش از استفاده از نانو وجود نداشته است و استفاده از این نانو ذرات در تعلیق‌شکن مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند.

شکرریز به نتایج حاصل از آزمون میدانی این تعلیق‌شکن‌ها، همچنین صرفه‌جویی اقتصادی آنها اشاره و اظهار کرد: برای آزمون میدانی، نانو تعلیق‌شکن به‌مدت هفت روز در کارخانه بهره‌برداری اهواز ۴ (کارون) ارزیابی شد. در آزمون میدانی انجام‌شده، کاهش مصرف تعلیق‌شکن حدودا ۳۰ درصد و کاهش هزینه‌ها ۲۰ درصد به‌دست آمد.

وی در پایان گفت: این پروژه مورد تأیید ۱۰۰ درصدی کارفرما قرار گرفته است و با توجه به‌ مقدار کاهش مصرف مواد شیمیایی در کارخانه‌‍‌های بهره‌برداری، استفاده از نانومواد در تعلیق‌شکن‌ها، گام مهمی در حفاظت از محیط زیست خواهد بود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر