/
۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
اجرای طولانی ترین خط لوله گاز از زیر دریا

اجرای طولانی‌ترین خط لوله گاز از زیر دریا در خاورمیانه برای گازرسانی به قشم

طولانی‌ترین خط لوله گاز از زیر دریا در خاورمیانه برای گازرسانی به قشم به همت شرکت مهندسی و توسعه گاز اجرایی می‌شود.
کد خبر : ۴۲۶۱۸
به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، رضا نوشادی، مدیرعامل این شرکت و حسین سلیمی، مجری طرح خط انتقال گاز ششم سراسری روز پنجشنبه (۲۳ دی‌ماه) از پروژه خط لوله ۳۰ اینچ «بندرعباس - لافت - گورزین» و  انشعاب  ۱۶ اینچ شهرک  صنعتی خلیج فارس بازدید کردند.

احسان سیدآبادی، مسئول این پروژه در جریان این بازدید گفت: انشعاب ۱۶ اینچ، به طول ۱۳ کیلومتر از خط لوله هفتم سراسری منشعب می‌شود و برای گازرسانی به شهرک صنعتی خلیج فارس، دیگر صنایع و پاسخگویی به توسعه‌های آینده استفاده می‌شود.

وی درباره خط لوله ۳۰ اینچ «بندرعباس - لافت - گورزین» توضیح داد: این خط لوله ۵۸ کیلومتری از بندرعباس آغاز شده و به سمت گورزین ادامه پیدا می‌یابد؛ گورزین یکی از روستاهای جزیره قشم است  و برای رسیدن به این منطقه باید از خلیج فارس به‌صورت عبور خط لوله از زیر بستر دریا، رودخانه‌ها و کانال‌ها (HDD) بگذریم.

عبور از آب‌های خروشان خلیج فارس و گازرسانی به قشم

مسئول این پروژه در تشریح اهمیت عبور بخشی از خط لوله ۳۰ اینچ «بندرعباس - لافت - گورزین» از آب‌های خروشان خلیج فارس اظهار کرد: برای نخستین‌بار در دنیا یک خط لوله انتقال گاز ۳۰ اینچی در گستره‌ای به طول سه کیلومتر از زیر آب می‌گذرد که دستیابی به این موفقیت، یک رکورد منحصربه‌فرد را در گنجینه افتخارهای صنعت گاز کشور ثبت می‌کند.

سیدآبادی ادامه داد: بهره‌گیری از فناوری پیشرفته HDD در این سطح، تاکنون در کشورهای معدودی در دنیا تجربه شده است که اکنون شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با تکیه بر توان شرکت‌های توانمند داخلی درصدد است این پروژه را عملیاتی کرده و نام ایران را وارد باشگاه کشورهای صاحب این فناوری مدرن کند.

وی تصریح کرد: اکنون تجهیز کارگاه و خرید تجهیزات لازم برای انجام این عملیات بزرگ انجام شده و در یک یا دو ماه آینده، دستگاه‌های HDD در منطقه مستقر می‌شوند.

مسئول این پروژه ادامه داد: با گازرسانی به جزیره قشم، شهرک صنعتی، نیروگاه قشم و کارخانه‌های موجود و صنایع آتی از گاز بهره‌مند و امکان توسعه بیشتر در این جزیره زیبا فراهم می‌شوند.

تبلور شعار گاز؛ محور توسعه

سیدآبادی انجام پروژه «بندرعباس - لافت - گورزین» و انشعاب ۱۶ اینچ شهرک صنعتی خلیج فارس  را از مصادیق تبلور شعار «گاز، محور توسعه» خواند و افزود: با تغذیه پایدار شهرک صنعتی خلیج فارس  و واحدهای صنعتی جزیره قشم، اشتغال‌زایی خوبی برای ساکنان این نواحی ایجاد می‌شود و رسالت دولت و شرکت ملی گاز ایران در کاهش محرومیت‌زدایی و امیدبخشی به مناطق مختلف کشور محقق می‌شود.

وی از پیشرفت ۴۰ درصدی این پروژه مهم خبر داد و گفت: این پروژه شامل سه ایستگاه شیر بین راهی، یک لانچر و ریسیور ۳۰ اینچ، یک لانچر و ریسیور ۱۶ اینچ و یک ایستگاه PCS است که از این نظر نیز رکورددار استفاده از تعداد بسیاری ایستگاه در یک پروژه است.

حل و فصل چالش تحصیل اراضی با بهرهمندی از رویکرد تعاملی

مسئول این پروژه در تشریح چالش‌های پروژه به دشواری حل و فصل بحث تحصیل اراضی پرداخت و بیان کرد: رایزنی‌های متعدد با نیروی هوایی ارتش و سازمان بنادر و دریانوردی در تهران و هرمزگان و استفاده از منطق قوی و بیان مستدل در نشست‌های مشترک، سبب شد گرفتن مجوزهای مربوطه بدون تحمیل هزینه بالا و پیاده‌سازی واریانت انجام شود.

عبور از رودخانه خروشان کشار

سیدآبادی در تشریح موانع طبیعی این پروژه گفت: در این پروژه افزون بر عبور از خطوط لوله گاز، آب، نفت و فیبر نوری با رودخانه خروشان کشار نیز تقاطع داشتیم که دو بار با انجام عملیات CCW از آن عبور کردیمT گذر از این رودخانه که عرض ۲۵۰ متری دارد، بسیار دشوار بود و به‌دلیل نزدیکی به دریا، مرتب آب خلیج فارس به این رودخانه سرازیر می‌شد و بالابودن سطح آب، عملیات اجرایی را سخت می‌کرد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر