ماجرای کاهش سهمیه گازوئیل خودروهای دیزلی چه بود؟
به گفته وی، مالکان خودروهای دیزلی با اولین مواجهه درباره کاهش یا عدم واریز سهمیه گازوئیل به جایگاهدار مراجعه و اعتراض خود را به وی اعلام میکنند؛ در حالیکه جایگاهدار هیچ دخل و تصرفی در موضوع ندارد و اتفاقا سیاستها در بخش گازوییل باعث زیاندهی مالک جایگاه نیز شده است. ۹۹ درصد جایگاههای سوخت مالکان خصوصی دارند و به هیچ وجه علاقه مند به کاهش درآمد یا زیان نیستند.
وی افزود: جایگاههای عرضه کننده گازوئیل با حق العمل ناچیز و محدودیتهای فراوان مواجه هستند که عامل مهمی در زیانده شدن این جایگاههاست.
اظهارات رئیس صنف جایگاهداران کشور در حالی است که علیاکبر نژادعلی - مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران - در توضیح این مساله گفت: در دورههای تخصیص سهمیه (دو بار در ماه) به ناوگان حمل و نقل مسافری و باری با توجه به میزان عملکرد دوره قبل آنها در برون شهر و درون شهر عملکردی که از طریق سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و سازمان شهرداریهای و دهیاریها احصاء و مجموعاً از طریق سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اطلاعات مسافتهای طی شده با بار و بدون بار تحویل مدیریت سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران قرار گرفته و براساس آن لیتراژ سهمیه محاسبه به حساب کاربری هر ناوگان تغذیه میشود. این سهمیه در کلیه جایگاههای عرضه کننده نفت گاز قابل برداشت و بهره برداری است.
به گفته وی، کلیه مجاری عرضه در کل کشور دارای سهمیه تدارکاتی هستند که در طی روز توسط نفتکشها، سوخت به مجاری عرضه منتقل و از طریق آن ناوگان حمل و نقل امکان برداشت سوخت را خواهد داشت. این سهمیه جایگاهها به صورت مستمر و روزانه به آنها تخصیص یافته و در حال حاضر هیچگونه کمبود سوختی در جایگاهها وجود ندارد.
منبع:ایسنا