/
۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
قیمت نفت؛

نفت روی ریل کاهش قیمت ماند

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی و آسیب دیدن تقاضا برای سوخت، روند رشدی که ابتدا داشت را معکوس کرد و کاهش یافت.
کد خبر : ۴۶۱۹۷
به گزارش نبض نفت به نقل از خبرگزاری رویترز ، بهای معاملات نفت برنت با هشت سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۱۳ دلار و چهار سنت در هر بشکه رسید در حالی که ابتدا حداکثر یک درصد افزایش پیدا کرده بود. نفت برنت هفته گذشته ۷.۳ درصد کاهش داشت که نخستین کاهش هفتگی در پنج هفته گذشته بود.

بهای وست تگزاس اینترمدیت آمریکا پس از افزایش یک درصدی در زمان گشایش معاملات، با هفت سنت کاهش، به ۱۰۹ دلار و ۴۹ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا هفته گذشته ۹.۲ درصد ریزش کرده بود که نخستین کاهش هفتگی در هشت هفته گذشته بود.

وارن پاترسون، مدیر تحقیقات کالای موسسه ING در این باره گفت: مشخص است که به جای عوامل بنیادین، این عوامل کلان هستند که در حال حاضر روی روند قیمتها تاثیر گذاشته‌اند.

نفت روسیه به دلیل تحریمهای غربی بر سر اوکراین، از دسترس اکثر کشورها دور مانده است. تاثیر مختل شدن صادرات روسیه با برداشت نفت از ذخایر استراتژیک و افزایش تولید اوپک پلاس، تا حدودی جبران شده است.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، شنبه هفته جاری اظهار کرده بود: هدف مشترک اوپک و متحدانش همواره حفظ ثبات بازار بوده است نه بالا بردن یا پایین بردن قیمتها. وی در پاسخ به این که آیا برگرداندن ۹.۷ میلیون بشکه در روز عرضه به بازار از سوی اوپک پلاس، به پایین بردن قیمتها کمک خواهد کرد، گفت: ما نمی‌توانیم به بازار دیکته کنیم چه کاری انجام دهد اما وظیفه ما متوازن نگه داشتن عرضه و تقاضای همه فرآورده‌هاست.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی اعلام کرد اگر واشنگتن به روند فعلی ادامه دهد، ذخایر نفت استراتژیک آمریکا تا اکتبر به ۳۵۸ میلیون بشکه می‌رسد که پایین‌ترین رکورد ۴۰ سال اخیر خواهد بود.

با این حال، تولید نفت و گاز آمریکا در حال صعود کرد. شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی، در هفته منتهی به ۱۷ ژوئن، هفت حلقه افزایش یافت و به ۷۴۰ حلقه رسید که بالاترین میزان از مارس سال ۲۰۲۰ است.

در این بین، تولید نفت لیبی پس از اختلالاتی که در شرق این کشور توسط گروه‌های مسلح روی داد، بی‌ثبات مانده است. وزیر نفت لیبی روز دوشنبه به توییتر گفت: مجموع تولید این کشور به حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. سخنگوی وزارت نفت لیبی هفته گذشته اعلام کرده بود تولید نفت این کشور به ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، صادرات فرآورده‌های نفتی از  سوی چین که زمانی یک صادرکننده بزرگ بود، همچنان رو به کاهش است و باعث محدود شدن عرضه در بازار سوخت‌های پالایشی شده است. آمار گمرک چین نشان داد صادرات بنزین این کشور در ماه مه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۵.۵ درصد و صادرات دیزل ۹۲.۷ درصد کاهش یافت.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر