/
۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
عملیات تعمیرات اساسی؛

تعمیرات اساسی تنها منطقه فعال گازی غرب کشور آغاز شد

عملیات تعمیرات اساسی منطقه عملیاتی تنگ‌بیجار به‌منظور تأمین پایدار سوخت زمستانی غرب کشور و پایداری شبکه گاز و استمرار تأمین خوراک صنایع پایین‌دستی آغاز شد.
کد خبر : ۴۶۷۱۵

به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی، با برنامه‌ریزی‌ها در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب و مناطق عملیاتی آن با هماهنگی ستاد شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، تعمیرات اساسی این منطقه با استفاده از توان فنی و ظرفیت‌های داخلی این شرکت آغاز شد.

محسن بیات، رئیس منطقه عملیاتی نفت‌شهر/ تنگ‌بیجار با اعلام این خبر گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها به‌منظور تولید بخشی از سوخت زمستانی غرب کشور، نگهداشت تولید پایدار، صیانت از سرمایه‌های ملی، همه مراحل انجام این عملیات با اتکا به توانمندی داخلی و تلاش شبانه‌روزی کارکنان با استفاده از ظرفیت‌های موجود منطقه یادشده در کمتر از یک ماه انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: انجام این تعمیرات با رعایت کامل پروتکل‌های پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و رعایت الزام‌های اچ‌اس‌ئی صنعت نفت و در هماهنگی کامل با پالایشگاه گاز ایلام انجام می‌شود.

رئیس منطقه عملیاتی نفت‌شهر/ تنگ بیجار، در ادامه با اشاره به‌ اهداف انجام این تعمیرات گفت: تعمیرات اساسی منطقه عملیاتی تنگ‌بیجار با هدف اطمینان از عملکرد ایمن و آمادگی کامل تأسیسات به‌منظور تولید گاز در فصل سرما با مشارکت تمامی واحدهای منطقه به‌ویژه واحد تعمیرات، بهره‌برداری، اچ‌اس‌ئی، بازرسی و حفاظت فنی و خدمات و پشتیبانی انجام می‌شود.

بیات تصریح کرد: عملیات تعمیر اساسی منطقه عملیاتی تنگ‌بیجار شامل مواردی نظیر برش‌کاری و جوشکاری برای تعویض خطوط و نقاط آسیب‌دیده بنا به تشخیص بازرسی و حفاظت فنی، حذف نقاط مرده، بازدید از لخته‌گیرها و تعمیرات‌اساسی ماشین‌آلات و تجهیزات است.

بر اساس برنامه‌ پیش‌بینی‌شده، در این فعالیت تعمیراتی، مواردی از جمله، تخلیه گاز و مایعات و سپس انجام عملیات توپک‌رانی ۴۲ کیلومتر خط ۱۸ اینچ انتقال گاز و چهار حلقه چاه‌، اسپیدگذاری و ایمن‌سازی تأسیسات، برشکاری سرد و گرم، فیت‌آپ و جوشکاری نقاط معیوب، تعمیر و تنظیم شیرهای ایمنی فرایندی و غیرفرآیندی و سرانجام تعمیر و نصب دوباره شیرهای مختلف تأسیسات در دستور کار خواهد بود.

مرکز بهره‌برداری تنگ بیجار و کمانکوه در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر ایلام قرار دارد. فاز نخست این مرکز در سال ۱۳۸۶ به بهره‌برداری رسید. ظرفیت این مرکز فرآاورش روزانه ۷ میلیون متر مکعب گاز است که با اجرای فاز دوم، این رقم به ۱۱ میلیون متر مکعب می‌رسد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر