/
۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
شرکت نفت و گاز اروندان؛

افزایش سالانه ۱۸ درصدی تولید و صرفه‌جویی ۸ میلیون دلاری اروندان

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در بازدید خبرنگاران از تأسیسات نفتی این شرکت ضمن تشریح روند تولید میدان‌های نفتی و اشاره به موفقیت‌های اخیر آن، به مناسبت ۱۷ مردادماه روز خبرنگار از آنها قدرانی و تشکر کرد.
کد خبر : ۴۷۲۵۵
به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت نفت و گاز اروندان، جمعی از اصحاب رسانه خوزستان به دعوت روابط عمومی شرکت نفت و گاز اروندان روز چهارشنبه (۲۰ مرداد ماه) از تأسیسات نفتی تلمبه خانه غرب کارون، و کارخانه فرآورش غرب کارون این شرکت بازدید کردند.

عبدالله عذاری اهوازی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان، در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران حضور یافت و ضمن تبریک‌روز خبرنگار و اهمیت و جایگاه این مجاهدان جبهه‌ رسانه اظهار کرد: ما در شرکت نفت و گاز اروندان سه منطقه عملیاتی دارخوین (میدان نفتی مستقل) و ۲ میدان نفتی آزادگان شمالی و جنوبی (مشترک) داریم.

برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلاری در میدان نفتی آزادگان

وی افزود: میدان نفتی آزادگان بزرگترین میدان نفتی مشترک کشور است و برنامه‌ریزی‌های زیادی روی آن صورت گرفته و به‌زودی یک برنامه برای آن تعریف می‌شود تا هفت میلیارد دلار روی آن سرمایه‌گذاری شود و ماه گذشته نیز تفاهم‌نامه بسیار خوبی از سوی محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، با شرکت گازپروم روسیه امضا شد که میدان آزادگان هم‌ از آن سهمی بسزا خواهد داشت.

هدف‌گذاری برداشت روزانه ۵۷۰ هزار بشکه نفت از میدان نفتی آزادگان

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: برنامه‌ای که شرکت ملی نفت ایران برای تولید از میدان نفتی آزادگان دارد، ظرفیت بسیار بالایی است و در حدود ۵۷۰ هزار بشکه نفت در روز تنها از این میدان نفتی برداشت خواهد شد؛ البته ظرفیت تولیدی ما کمتر از این بود، اما درصدد هستیم به‌وسیله کارهای عملیاتی و تصمیم‌های مدیریتی و نگاه ویژه دولت سیزدهم به موضوع تولید صیانتی و صلاح کشور، میزان تولید را افزایش دهیم که الحمدالله تاکنون موفق بوده‌ایم.

عذاری اهوازی ادامه داد: برای تثبیت تولید تا حد انتظار از کارهای عملیاتی‌ استفاده می‌کنیم و با انجام این فعالیت‌ها ظرفیت تولید نفت را طی ۱۰ ماه گذشته ۱۸ درصد افزایش دادیم که رقم ‌قابل‌توجهی است.

توانایی برای افزایش صادرات نفت

وی با بیان اینکه اکنون تولید نفت شرکت نفت و گاز اروندان کمتر از مقدار ظرفیت تولید است، اضافه کرد: ظرفیت تولید را طی ۲ ماه گذشته به حداکثر رساندیم و می‌توانیم با ظرفیت بالاتری نسبت به دولت قبل نفت صادر کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان، با اشاره به اینکه افزایش ۱۸ درصدی ظرفیت تولید عدد کمی نیست، بیان کرد: توانستیم با یک تغییر فرآورشی در غرب کارون بعضی از طرح‌های نفتی که از سوی بعضی از شرکت‌های خارجی در منطقه اجرا می‌شد را در کارخانجات داخلی انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: یک واحد فرآورشی در غرب کارون وجود دارد که نفت برای آن ارسال می‌شود که هزینه فرآورش را به دلار دریافت می‌کند اما با توجه به قراردادی که شرکت ملی نفت ایران از دولت گذشته با آن شرکت دارد مقدار نفتی را که به آن شرکت فرآورشی تحویل می‌دادیم کمتر کردیم که توانستیم طی یک ماه اخیر فقط ۷۰۰ هزار دلار صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم و این‌یک‌ موفقیت بزرگ است.

عذاری اهوازی در ادامه مطلب فوق عنوان کرد: متأسفانه این موضوع حدود هفت سال ادامه داشت و این کار برای نخستین‌بار از سوی شرکت نفت و گاز اروندان در دولت سیزدهم انجام شد. این دستاورد دولت و همکاران ما در شرکت نفت و گاز اروندان است و در مجموع این کار سالانه بیش از ۸ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی و اقتصادی برای  کشور ایجاد می‌کند.

ظرفیت فرآورش ۱۶۵ بشکه نفت در روز

وی در پایان گفت: کارخانه فرآورش نفت و گاز اروندان، ۳ ردیف فرآورش ۵۵ هزار بشکه‌ای دارد که هر ردیف می‌تواند ۵۵ هزار بشکه نفت را فرآورش کند که در مجموع روزانه قادر به فرآورش ۱۶۵ هزار بشکه نفت در کارخانه فرآورش غرب کارون هستیم تا پس از آن آماده صادرات شود.

محمد عبیاتی، مدیر تلمبه خانه نفت غرب کارون، در بازدیدی که از این تأسیسات به‌عمل آمده بود در بین خبرنگاران اظهار کرد: همان‌طور که شرق کارون حوزه فعالیت شرکت مناطق نفتخیز جنوب است، حوزه فعالیت عملیاتی و میدان‌های غرب کارون، مختص شرکت نفت و گاز اروندان است.

وی با بیان اینکه شرکت نفت و گاز اروندان از نظر میزان تولید، دومین شرکت تولیدکننده نفت و گاز در کشور به‌شمار می‌آید، افزود: شرکت نفت و گاز اروندان دارای میدان‌های کوچک، متوسط، بزرگ و بسیار بزرگ است و یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی کشور و جهان به نام میدان نفتی آزادگان را در خود جای داده است.

مدیر تلمبه‌خانه غرب کارون ادامه داد: میدان‌های یادآوران، آزادگان‌شمالی و جنوبی، دارخوین، یاران و غیره در حوزه عملیاتی غرب کارون و در اختیار شرکت نفت و گاز اروندان است.

عبیاتی اعلام کرد: کلیه نفت‌های تولیدی سبک و سنگین در میدان‌های بالادست حوزه اروندان به وسیله خطوط انتقال به تلمبه خانه غرب کارون منتقل می‌شود.

وی گفت: نفت سبک و سنگین در تلمبه‌خانه تجمیع و از این محل به مبادی صادراتی انتقال داده می‌شود.

فعالیت ۲۴ ساعته تلمبه‌خانه غرب کارون

مدیر تلمبه‌خانه غرب کارون تأکید کرد: تأسیسات تلمبه خانه بسیار راهبردی و حساس و به صورت ۲۴ ساعت فعال است.

عبیاتی با بیان اینکه تولید نفت به دلیل تولید صیانتی نباید متوقف شود، گفت: درصورت بروز مشکل در پایین دست تلمبه‌خانه، نفت تولیدی در مخازن ذخیره‌سازی و پس از رفع مشکل، دوباره عملیاتی می‌شود.

وی نگاه ویژه به منابع انسانی شرکت را ضروری دانست و تأکید کرد: نیروهای عملیاتی مستقر در تلمبه‌خانه، در شرایط سخت همچون گرما، سرما، شرجی و گردوخاک به‌صورت ۲۴ ساعته برای خدمت به کشور، مشغول کار هستند.

در همین حال، رضا جعفری‌، مدیر منطقه آزادگان و جفیر و صادق میاحی رئیس این کارخانه در بازدید از این تأسیسات توضیحاتی از مرحله ورود نفت به کارخانه فرآورشی غرب کارون ارائه کرد و تلاش بی‌وقفه و ۲۴ ساعته کارکنان در بدترین شرایط هوا و ضرورت توجه به استخراج و تفکیک مراحل نفت از آب و گاز را مورد تأکید قرار داد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر