/
۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
مدیرعامل نفت پاسارگاد:

صادرات یک میلیون تن قیر به خارج کشور هدفگذاری شده است

مدیرعامل نفت پاسارگاد با اشاره به صادرات ۴۰۰ هزار تن قیر از ابتدای امسال تاکنون به خارج کشور گفت: صادرات یک میلیون تن قیر امسال به کشورهای خارجی هدفگذاری شده است.
کد خبر : ۴۹۲۵۲

نبض نفت - مسعود اسفندیار روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از روند اجرای طرح‌های شرکت نفت پاسارگاد آبادان در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: دشمنان با وجود تحریم‌ها نتوانستند جلوی صادرات و تولید را بگیرد و تاکنون از محل فروش قیر توانستیم برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

وی افزود: پارسال بالغ بر ۷۸۰ هزار تن محصول صادراتی قیر به خارج کشور صادر شد و تا پایان امسال با تلاش نیروهای متخصص داخلی هدف گذاری یک میلیون تن صادرات قیر به کشورهای هدف است.

اسفندیار با ابراز رضایت از پیشرفت عملیات احداث چهار مخزن ذخیره قیر در کارخانه نفت پاسارگاد آبادان با ظرفیت ۲۰ هزار تن بیان کرد: این پروژه اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تکمیل آن میزان انبار قیر به ۵۰ هزار تن خواهد رسید.

وی ادامه داد: با توجه به هدف صادراتی و تامین قیر بازارهای منطقه‌ای به ویژه کشورهای هند و چین نیاز به استفاده از کشتی‌های بالای ۴۰ هزار تن است و برای تحقق این مهم نیاز است تا انبار محصول قیر را افزایش بدهیم تا  بتوانیم محصول را به پایانه صادراتی بندرامام خمینی(ره) منتقل و از آنجا به کشورهای هدف صادر کنیم.

مدیرعامل نفت پاسارگاد درخصوص صادرات قیر از اسکله صادراتی آبادان نیز گفت:فعلا فقط شناورهای با تناژ پایین تا ۲ هزار و ۵۰۰ تن امکان ورود و بارگیری محصول صادراتی از آبادان را دارند که توجیه اقتصادی ندارد و اگر امکان ورود شناورهای بالای ۱۰ هزار تن فراهم شود می توان قیر را از اسکه آبادان به خارج کشور صادر کرد.

عملیات احداث این چهار مخزن ذخیره قیر در کارخانه نفت پاسارگاد آبادان از سال ۱۳۹۹ آغاز و تا بهمن ۱۴۰۰ با ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شد، و از خرداد امسال با ظرفیت ۲۰ هزار تن و با اعتبار یک هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال از سرگرفته شد.

شرکت نفت پاسارگاد در سال ۱۳۸۲ با هدف اداره و بهره برداری از ۶ واحد قیرسازی پالایشگاهای تهران، شازند، اراک، آبادان، تبریز، شیراز و بندرعباس تاسیس شد و سقف تولید سالانه این واحدها بالغ بر چهار میلیون تن در سال است.

این شرکت یکی از بزرگترین تولید کنندگان قیر خاورمیانه کشور است که با داشتن ۲ پایانه صادراتی و قابلیت ذخیره سازی بیش از ۱۶۰ هزار تن، سهم به سزایی در صادرات قیر ایران دارد.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر