/
۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۱
در بازدید دکتر مهدی‌زاده از یک شرکت داخلی انجام شد؛

تولید بار اول شیلنگ‌های شناور لاستیکی در دستور کار شرکت نفت فلات قاره ایران

در بازدید دکتر علیرضا مهدی‌زاده مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران از یک شرکت داخلی و در راستای حمایت از تولید داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان، تولید بار اول شیلنگ‌های شناور لاستیکی پایانه شناور فرآورشی کوروش (FPSO CYRUS) در دستور کار واحد پژوهش و فناوری این شرکت قرار گرفت.
کد خبر : ۴۹۳۵۲
به گزارش نبض نفت به نقل ازروابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، روز چهارشنبه 11 آبان دکتر علیرضا مهدی‌زاده مدیرعامل شرکت و هیات همراه، در هنگام تولید شیلنگ 16 اینچ tanker rail از کارخانه قطعات لاستیکی تهران بازدید کردند. این بازدید شامل بررسی فرآیند ساخت، تجهیزات خط تولید و تجهیزات آزمایشگاهی کنترل کیفی حین ساخت بود. در خلال این بازدید مشکلات و تنگناهای موجود در تولید این شیلنگ‌ها از سوی تولید‌کننده مطرح شده و جهت رفع آن راهکارهایی توسط تیم بازدیدکننده شرکت نفت فلات قاره ایران پیشنهاد شد.

در حال حاضر در شرکت نفت فلات قاره ایران 6 رشته شیلنگ‌های شناور لاستیکی در حال استفاده است که هر کدام از 30 تا 33 عدد شیلنگ با متراژهای متفاوت هر کدام 35،30 و 40 فوتی تشکیل شده است.

با توجه به نیاز پایانه‌های دیگر شناور شرکت ملی نفت جهت تعویض این شیلنگ‌ها به‌صورت مستمر جهت صادرات و تداوم تولید نفت، ساخت این شیلنگ‌ها در داخل بسیار استراتژیک بوده و می‌تواند باعث جلوگیری از خروج حدود 40 میلیون دلار ارز در سال شود.

همچنین قیمت ساخت یک شیلنگ شناور لاستیکی در تولید انبوه حدود 30 درصد ارزان‌تر از مشابه خارجی در یک کیفیت مشابه است.

طراحی و ساخت شیلنگ‌های شناور لاستیکی مربوط به انتقال نفت از پایانه‌های FPSO، FSU و SPM به تانکرهای نفتکش پیچیدگی‌های فنی خاص خود را به همراه دارد.

به دلیل حضور دائم این شیلنگ‌ها در آب دریا و تاثیر بارهای دینامیکی ناشی از امواج و محیط خورنده آب دریا احتمال تخریب آنها بالا است و به همین دلیل این شیلنگ‌ها از ترکیب لایه‌های متعدد لاستیکی، فلزی و کامپوزیتی ساخته می‌شوند و تکنولوژی ساخت آنها در انحصار چند شرکت محدود ژاپنی، دانمارکی و آمریکایی قرار دارد.

پس از اخذ تاییدیه معاونت علمی و پژوهشی ریاست جمهوری در سال 1400 برای انجام پروژه بار اول ساخت شیلنگ‌های لاستیکی شناور در ابتدای سال 1401 پس از بررسی‌های اولیه و فرستادن نمونه‌های مستعمل و انجام مهندسی معکوس بر روی آنها، قرارداد ساخت این شیلنگ‌ها با شرکت قطعات لاستیکی تهران منعقد شد.

در این قرارداد مقرر شده دو نوع شیلنگ شناور لاستیکی که ساخت آن از پیچیدگی بیشتری برخوردار است انجام شود.

گفتنی است، در این بازدید آقایان کریمی‌جعفری معاون مدیرعامل، سالاری مدیر امور تولید، توکلی رئیس پژوهش و فناوری، ارغش مدیر منطقه عملیاتی کیش و فولادوندی نماینده کارفرما در پروژه، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران را همراهی می‌کردند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر