/
۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
سامانه هوشمند سوخت ؛

۴ مدل از تجهیزات سامانه هوشمند سوخت با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان بومی‌سازی می‌شود

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از حضور و فعالیت 4 شرکت دانش بنیان و ساخت چهار مدل از تجهیزات مورد نیاز سامانه هوشمند سوخت توسط این شرکت‌ها خبر داد و گفت: بومی‌سازی این تجهیزات در دستور کار شرکت ملی پخش قرار گرفته و از خردادماه سال جاری تا کنون پیشرفت خوبی در این زمینه حاصل شده است.
کد خبر : ۵۰۱۲۴

به گزارش نبض  نفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، محمد صادقی به دو ابزار مهم در حوزه سامانه هوشمند سوخت از جمله آی‌پی‌سی- کنترل کننده مرکزی که ارتباط کارتخوان با سرور جایگاه را برقرار می‌کند و پی‌تی- دستگاه‌های کارت خوان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر به صورت پایلوت در جایگاه‌های 9 استان این تجهیزات نصب شده و پس از تست، خوشبختانه عملکرد خوبی داشته است.

وی به حضور و فعالیت 4 شرکت دانش بنیان و ساخت چهار مدل از تجهیزات مورد نیاز سامانه هوشمند سوخت توسط این شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: پیش از این، تجهیزات این سامانه انحصاری و در اختیار شرکت‌های خارجی بود که خوشبختانه بومی سازی این تجهیزات در دستور کار شرکت ملی پخش قرار گرفته و از خردادماه سال جاری تا کنون پیشرفت خوبی در این زمینه حاصل شده است.

 

روزانه 30 هزار کارت سوخت تولید می‌شود

صادقی با بیان این خبرکه در حوزه بومی‌سازی و تولید کارت سوخت نیز ۵ میلیون درخواست اعلام شده اظهار کرد: طی ماه جاری اولین سری از کارت‌ها تحویل می‌شود و علاوه برآن، با دو شرکت دیگر نیز وارد مذاکره شدیم که از هر کدام، یک میلیون درخواست برای تولید کارت اعلام شده است.

وی به انحصاری بودن تولید کارت پیش از این توسط یک شرکت و کدگذاری های منحصر به آن شرکت اشاره و تصریح کرد: تیمی از کارشناسان تشکیل شده که توانسته این محدودیت را بردارد به طوری که در یک هفته گذشته روزانه 30 هزار کارت سوخت تولید شده است.

صادقی اقدام شاخصی که در این زمینه محقق شده را این چنین بیان کرد که به زودی می توانیم روند تولید را بالا ببریم و به همین خاطر یک میلیون کارمند در پشت عملکرد تولید کارت هستند.

وی از راه اندازی سامانه‌ای به نام جی‌تی‌اس و تشکیل مرکزی همانند مرکز پاسخگویی 09627 خبر داد و گفت: این مرکز متشکل از اپراتورهاپی است که اطلاعاتی در زمینه کارت هوشمند را دریافت و در سیستم تغذیه و به پشتیبان‌های مناطق ارجاع می‌دهند تا کارهای خدماتی انجام شود. همچنین این سامانه که به تازگی در بستر اینترنتی راه‌اندازی شده است در اختیار جایگاه‌داران قرار گرفته و می‌توانند اقدام به اعلام خرابی نازل جایگاه کنند، ضمن‌اینکه امکان رصد و گزارش‌گیری از تمامی جایگاه‌های ثبت شده در حوزه خرابی توسط مدیر سامانه هوشمند و مدیران مناطق نیز وجود دارد.

مدیر سامانه هوشمند سوخت ادامه داد: برای هر 15 جایگاه یک مسئول در نظر گرفته شده تا در حین نظارت و دریافت اعلام مشکل، ظرف 24 ساعت پاسخ‌های لازم ارائه شود و در صورت عدم رسیدگی هشداری در سیستم تیکتینگ با مشخصه رنگ قرمز قابل مشاهده است و برای مدیر منطقه ارسال تا پیگیری انجام شود.

گفتنی است، سامانه هوشمند سوخت از ابتدای سال ۱۳۸۶ در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد. سرویس های اصلی سامانه در قالب خدمات سهمیه‌بندی، مدیریت فروش جایگاه، پرداخت الکترونیک، مدیریت تخصیص و برداشت سهمیه، مدیریت کارت، پشتیبانی تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جایگاه‌ها، مدیریت از راه دور مجاری عرضه و مدیریت امور مشتریان ارائه شده است.

سوخت ناوگان دیزلی برون شهری بر اساس سهمیه پایه و عملکردی اختصاص می یابد

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تخصیص سهمیه سوخت به ناوگان دیزلی برون شهری را در دو شیوه  سهمیه پایه و سهمیه عملکردی نام برد و افزود: اطلاعات خودروهایی که به صورت عملکردی پایش می شوند از طریق سازمان راهداری جمع‌آوری و سهمیه نفتگاز بر اساس مبدا و مقصدی که حرکت کرده‌اند تعیین می‌شود.

محمد صادقی نحوه تخصیص سهمیه بر مبنای تناژ را شرح داد و گفت: سازمان راهداری مقدار پیمایش و مشخصات نفتکش را به شرکت ملی پخش اعلام می‌کند و این شرکت براساس قواعدی که کارگروه کمیته پیمایش مشخص کرده میزان لیتراژ را محاسبه و در سیستم تغذیه می‌کند.

صادقی درباره تخصیص سوخت به کامیون‌هائی که کارکرد کمتری نسبت به بقیه دارند بیان کرد: برای این دسته از کامیون‌ها صرفا سهمیه پایه در نظر گرفته شده و هدف تشویق در جهت افزایش عملکرد و در نتیجه افزایش سهمیه است.

این مقام مسئول با بیان این خبر که خودروهایی که کارکرد خوبی دارند مشکل خاصی در زمینه سهمیه ندارند و بیشترین کاهش مربوط به سهمیه پایه بوده اعلام کرد: این اواخر وقفه‌ای در تخصیص سهمیه پیش آمد که سازمان راهداری اطلاعات خودروهایی که ناقص بوده را  وارد سیستم نکرده بود که خوشبختانه با بررسی های به عمل امده این مشکل برطرف شد.

وی درباره سوخت کامیون‌های درون شهری که ویژه حمل بار و مسافر در داخل شهرها هستند گفت: کاربرگی از طریق سازمان شهرداری‌ها برای آنها صادر می‌شود که در این کاربرگ‌ها مبدا و مقصد درون شهری مشخص و براساس  پیمایش، سوخت به ناوگان دیزلی درون شهری نیز تعلق می‌گیرد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر