/
۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان:

آماده توسعه همکاری با شرکت‌های آب و برق ایران هستیم

وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان با اشاره به نزدیکی فرهنگی و تجارب موفق گذشته در همکاری با شرکت‌های ایرانی گفت: برای ما افزایش سطح همکاری‌ها با شرکت‌های ایرانی بسیار مهم است و آماده هرگونه توسعه همکاری‌ها هستیم. به واسطه اهمیت توسعه و تقویت این همکاری‌ها، من از مدیران ارشد صنعت برق تاجیکستان خواستم تا در کنار من حضور داشته باشند.
کد خبر : ۵۰۲۰۸

نبض نفت-دلیر جمعه پیش از ظهر امروز و در ادامه برنامه‌های پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و تاجیکستان به همراه مدیران ارشد صنعت برق این کشور با فعالان بخش خصوصی صنعت آب و برق ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در نشست مشترک با فعالان بخش خصوصی صنعت آب و برق ایران، ابراز امیدواری کرد این جلسه بتواند بسترهای لازم برای توسعه همکاری‌ها را فراهم کند.

وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان افزود: به واسطه نزدیکی فرهنگی و نیز تجارب موفق گذشته برای ما افزایش سطح همکاری‌ها باشرکت‌های ایرانی بسیار مهم است و آماده هرگونه توسعه همکاری‌ها هستیم. من فکر می‌کنم برای تحقق این هدف، سفرای دو کشور نقش کلیدی دارند.

دلیر جمعه با بیان اینکه باید شرایط همکاری را فراهم و تقویت کنیم، ادامه داد: در حال حاضر ۱۵۰ شرکت مشترک ایرانی و تاجیکستانی در کشور ما فعال هستند و به واسطه اهمیت توسعه و تقویت این همکاری‌ها من از مدیران ارشد صنعت برق تاجیکستان خواستم تا در کنار من حضور داشته باشند.

رئیس تاجیکستانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان اضافه کرد: یکی از سیاست‌های آتی تاجیکستان صادرات برق به کشورهای همسایه و درآمدزایی از این طریق است که در این حوزه می‌توانیم از تجارب و کمک‌ شرکت‌های ایرانی بهره‌مند شویم.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت حرکت تاجیکستان به سمت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه انرژی‌ خورشیدی بیان کرد: یکی از حوزه‌هایی که ما به کمک شرکت‌های ایرانی نیاز داریم، بخش توسعه انرژی خورشیدی است که لازم است در این رابطه نشست‌های تخصصی بیشتری با یکدیگر داشته باشیم.

او با تأکید بر ضرورت رعایت استانداردهای بین المللی در توسعه همکاری‌ با شرکت‌های خصوصی خارجی اضافه کرد: شرکت‌های ایرانی صنعت آب و برق در گذشته نشان داده‌اند که از توانمندی بالایی برخوردار هستند و امیدواریم با بسترهایی که فراهم خواهد شد، در آینده نیز بتوانند ضمن حفظ سطح رقابت‌پذیری حضور فعالی در کشور ما داشته باشند.

وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان با اشاره به ضعف صنعت برق این کشور در حوزه تلفات انرژی گفت: از دیگر حوزه‌هایی که ما می‌توانیم از تجربه و کمک شرکت‌های ایرانی بهره ببریم، کاهش میزان تلفات انرژی برق در تاجیکستان است که یکی از مشکلات اساسی صنعت برق در کشور ماست.

عضو کابینه تاجیکستان در ادامه به توانمندی‌ بالای شرکت‌های ایرانی در حوزه آب اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ذخایر آبی قابل قبولی در کشور ما وجود دارد که همین موضوع ضرورت توجه به توسعه نیروگاه‌های برق‌آبی را نشان می‌دهد و این حوزه نیز از جمله بخش‌هایی است که ما به کمک شرکت‌های ایرانی نیاز داریم.

دلیر جمعه در بخش پایانی سخنان خود نیز به ضرورت مدیریت مصرف آب در این کشور با توجه به روند رو به افزایش جمعیت اشاره و تأکید کرد: در حوزه تجهیزات فنی و مهندسی صنعت آب به ویژه آب شرب نیز علاقه‌مند هستیم تا با شرکت‌های ایرانی همکاری داشته باشیم و برای موفقیت در این امر باید ضمن استفاده از تجارب گذشته تلاش کنیم تا مشکلات پیش‌رو را حل کنیم.

همچنین محمد علی فرحناکیان - مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل، بر لزوم گسترش همکاری‌های بین دو کشور در حوزه صنایع آب و برق به ویژه از طریق تشکل‌های بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: وزارت نیرو به عنوان بخش دولتی تلاش می‌کند بسترهای لازم را برای توسعه روابط بخش خصوصی صنعت آب و برق ایران با کشور تاجیکستان فراهم کند.

فرحناکیان ادامه داد: در این نشست، ارائه توانمندی‌ شرکت‌های خصوصی داخلی به طرف تاجیکستانی و نیز حل مشکلات موجود در زمینه روابط دوجانبه حوزه آب و برق در دستور کار قرار دارد.

در ادامه پیام باقری- رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ایران با اشاره به طرح‌های موفق شرکت‌های خصوصی صنعت برق ایران درکشورهای منطقه به‌ویژه آسیای میانه، از آمادگی کامل شرکت‌های ایرانی برای توسعه همکاری‌ها با کشور تاجیکستان خبر داد.

حضور فعال شرکت‌های خصوصی برق ایران در ۴۰ کشور دنیا

رئیس سندیکای برق ایران اضافه کرد: شرکت‌های خصوصی صنعت برق ایران در بیش از ۴۰ کشور دنیا حضور فعالی دارند و این شرکت‌ها با کشورهای مختلف در حوزه‌های گوناگون اعم از صادرات تجهیزات فنی و یا خدمات مهندسی همکاری موثری دارند.

وی همچنین با اشاره به سوابق همکاری صنعت برق ایران با کشور تاجیکستان افزود: شرکت‌های ایرانی آمادگی دارند در بخش‌های مختلف همانند مطالعات توسعه برق، کاهش تلفات، صادرات تجهیزات فنی، خدمات مهندسی، انتقال خطوط مشترک و آموزش با تاجیکستان همکاری داشته باشند.

در بخش دیگری از این نشست، فعالان بخش خصوصی ایران در صنعت آب نیز ضمن تأکید بر توانمندی‌های بالای شرکت‌های آبی ایران در حوزه‌های مختلف اعم از ساخت انواع تجهیزات فنی، از آمادگی بالای خود برای حضور فعال در طرح‌ها و پروژه‌های آبی تاجیکستان به ویژه در حوزه‌هایی چون آب شرب، بازیافت و تصفیه آب و شیرین سازی آب دریا سخن گفتند.

در بخش دیگری از این نشست نیز محمد عمر اسدزاه - مدیرعامل اداره برق تاجیکستان با ابراز خرسندی از حضور در نشست تخصصی با شرکت‌های خصوصی صنعت برق ایران گفت: ما تجارب موفقی از همکاری با شرکت توانیر ایران داریم. هدف این کمیسیون توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه صنعت برق به ویژه در بخش خصوصی است. ما دو دولت هم‌زبان با تاریخ مشترک هستیم و لازم است سطح همکاری‌های خود را در بخش برق افزایش دهیم. به‌ویژه به این دلیل که روسای جمهور دو کشور نیز چندی پیش در متن تفاهم‌نامه دوجانبه بر این موضوع تأکید کردند.

منبع:ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر