/
۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶

بررسی چالش های فناورانه و نوآورانه صنعت حفاری

چالش های فناورانه و نوآورانه صنعت حفاری با حضور بیش از ۳۰ تن از نمایندگان شرکت های E&P ایرانی، شرکت های ارائه دهنده خدمات حفاری و چاه، شرکت دانش بنیان و فناور و با حضور مدیران نفتی بررسی شد.
کد خبر : ۵۲۱۹۷

به گزارش  نبض نفت به نقل از خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، نشست هم‌انديشي چالش‌هاي فناورانه و نوآورانه صنعت حفاري به همت پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز و مشارکت مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در مركز همايش‌هاي بين‌المللي كوشك برگزار شد.

در این نشست، چالش های صنعت حفاری در حوزه های مختلف از جمله مشكل سرمايه در گردش، مشكلات مربوط به قراردادهاي حفاري، تاخير در پرداخت صورت‌ وضعيت‌هاي مالي پيمانكاران، نوسانات نرخ ارز، قديمي بودن دكل‌ها و افزايش زمان انتظار حفاري، نياز به فناوري‌هاي سيمان سنگين و عدم قطعيت در كيفيت برخي محصولات داخلي و افزايش زمان حفاري به دليل عدم مديريت منابع جهت تامين مواد شيميايي و گازوئيل مورد بررسی کارشناسان قرار گرفت.

مقاومت در برابر فناوري‌هاي جديد، تاخيرات آشكار و پنهان در زمان حفاري، مقررات دست و پا گير، عدم اعطاي تسهيلات براي حمايت از توسعه فناوري، عدم تعريف صحيح نظام مسائل صنعت حفاري، نياز به تسهيم ريسك و سرمايه‌گذاري مشترك براي توسعه فناوري‌ها في‌مابين كارفرما و پيمانكاران و عدم واقعي بودن هزينه‌ها و شرح خدمات قراردادها نیز از دیگر چالش های صنعت حفاری بود که مورد بررسی قرار گرفت.  

در ادامه، محمد اسماعيل كفايتي، رييس پارك فناوری و نوآوری نفت و گاز، سيد مهديا مطهري، مدير پژوهش و فناوري، برزو قنبري، مدیر پشتیبانی ساخت و تأمین کالا و محمد چهاردولي؛ مديركل پژوهش وزارت نفت پاسخگوی   برخي از چالش‌هاي مطرح شده بودند.

پيشنهادهايي نيز از جمله تعريف كارگروه‌هايي براي ادامه فرآيند تامين راهكار جهت رفع نيازهاي فناورانه شركت ملي نفت ايران در حوزه صنعت حفاري مطرح شد که مورد استقبال قرار گرفت.

گفتنی است که اين نشست هم اندیشی روز یکشنبه؛ ۲۳ بهمن ماه در مرکز همایش های کوشک برگزار شده است.   

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر