/
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
کنترل بورس در دست خریداران

امید بورسی ها ناامید شد؟ /پیش بینی بازار سهام

بورس دیروز تلاشی برای بالا رفتن داشت اما با افزایش عرضه ها، شاخص دوباره شیب نزولی گرفت.
کد خبر : ۵۲۷۰۶

نبض نفت-  پس از آنکه عرضه ها در بازار سهامافزایش یافت، دیروز تحرکات مثبتی از ابتدای معاملات شکل گرفت و منجر به رشد شاخص ها شد. اما در یک ساعت پایانی بازار مجددا عرضه ها افزایش یافت و شاخص هم بخشی از رشد خود را عقب نشینی کرد.

گرچه دیروز شاخص بورس مثبت بسته شد اما شیب نزولی آن در یک ساعت پایانی، نشانه خوبی برای معاملات امروز نیست. سرمایه گذاران امیدوار بودند که رشد دیروز، آغاز روند صعودی جدید بازار باشد اما افزایش عرضه ها نشان داد بازار هنوز برای درجا زدن زمان نیاز دارد.

حداقل تا پایان این هفته هم که شده، افرادی که قصد فروش سهام خود تا پایان سال را دارند، دست به عرضه می زنند که این موضوع احتمالا اجازه نمی دهد شاخص رشد خاصی داشته باشد.

خریداران کنترل بورس را در دست گرفته اند

اما فشار فروش پایان سال که تمام شود، بورس هم می تواند نفس بکشد و به سمت بالا حرکت کند. باید این مسئله را مد نظر قرار داد که با وجود فشار فروشی که این روزها در بازار وجود دارد، همچنان قدرت خریداران حقیقی بالاتر از قدرت فروشندگان حقیقی است.

دیروز شاخص قدرت خریداران حقیقی به عدد 1.11 رسید، در حالی که روز شنبه این شاخص عدد 1.05 را ثبت کرده بود. این مسئله نشان می دهد پول های درشت حقیقی ها همچنان در حال خرید هستند و فروشندگان کنترل بازار را به دست خریداران داده اند.دیروز خروج پول حقیقی از بازار رقم 110 میلیارد تومان بود که نسبت به شنبه، شاهد کاهش شیب خروج پول بودیم چراکه روز شنبه 860 میلیارد تومان پول از بازار خارج شده بود.

کاهش نگران کننده ارزش معاملات

اما نکته منفی معاملات دیروز، کاهش مجدد ارزش معاملات خرد بود. دیروز در حالی رقم معاملات خرد به حدود 5900 میلیارد تومان رسید که روز شنبه 6600 میلیارد تومان معامله در بازار انجام شده بود و در روز چهارشنبه هم رقم معاملات بیش از 9100 میلیارد تومان بود.

با توجه به افت شاخص در یک ساعت پایانی معاملات دیروز، برای امروز می توان افت شاخص ها را پیش بینی کرد. البته که این افت هم می تواند موقت باشد و با بهبود تقاضا، وضعیت عوض شود. اما حداقل برای ابتدای معاملات نباید امید به مثبت شدن بازار داشت.

تنها درصورتی شاخص ها امروز شانس مثبت شدن دارند که ارزش معاملات خرد بالا برود. در این صورت است که می توان مثبت شدن شاخص را نشانه ای از آغاز روند صعودی جدید بازار دانست.

منبع:اقتصادنیوز

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر