/
۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱

گام عملی دولت و تحقق افسانه دریا در کویر با انتقال آب شرب به کرمان

اجرای خط انتقال خلیج فارس با هدف تامین ۳۰میلیون مترمکعب آب شرب شهرهای کرمان و رفسنجان و در ادامه زرند و سیرجان که در دولت سیزدهم کلید خورد و در حال اجراست، ضمن جبران بخشی از ابربحران کم آبی در دیار کریمان، یک میلیون نفر را به آینده امیدوار کرده است.
کد خبر : ۵۳۲۲۵

نبض نفت - استان کرمان با آب و هوای گرم و خشک یکی از خشک ترین کویرهای جهان را در خود جای داده و بسیاری از شهرهای این استان نیز متاثر از آب و هوای کویر لوت، بارش های کمتری نسبت به سایر نقاط کشور تجربه می‌کنند.

کرمان باوجود اینکه استانی کویری است در عین حال کشاورزی نیز در آن رونق دارد، به نحوی که یک چهارم باغات ایران از جمله پسته، خرما و گردو در این استان هستند و بیش از ۹۰ درصد تامین آب شرب و کشاورزی از چاه است که در این زمینه دولت در حال اجرای پروژه هایی است که آسیب کمتری به سفره های آب زیرزمینی وارد شود.

از طرف دیگر استان کرمان به بهشت معادن ایران شهرت دارد و وجود ۴۰ درصد تولیدات معدنی کشور، خود گویای این ظرفیت کلیدی این استان است که باوجود اینکه بر تعداد این واحدهای اقتصادی طی سال های گذشته افزوده شده، اجرای طرح های اقتصادی با احداث واحدهای متکی بر صنایع، معادن و همچنین کشاورزی بر بحران کم آبی کرمان دامن زده است.

در هر حال از کم آبی به عنوان یکی از اساسی ترین چالش های استان کرمان یاد می‌شود، گرمای زمین و کاهش نزولات جوی از یک سو زنگ خطر کم آبی این استان را به صدا درآورده و از سوی دیگر افزایش سرانه مصرف آب بویژه در بخش کشاورزی سبب شده که در صورت تامین نشدن نیازهای آبی از منابع جدید، متاسفانه آینده ای روشن در انتظار دیار کریمان نباشد.

مسئولان می گویند بیلان منفی آب در کرمان کویری سالانه به حدود یک میلیارد مترمکعب می رسد و همچنان که سفره های آبی ما هر ساله پایین و پایین تر می روند، وابستگی استان به منابع آبی نیز رو به افزایش است. عمیق تر شدن این ابرچالش در حالیست که به عقیده کارشناسان و براساس تمامی معیارها، باید فکری اساسی برای رفع این مشکل شود.

در این شرایط و با وجود ابربحران کم آبی، انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان خود افسانه ای بیش نبود زیرا هزینه های خط انتقال آنقدر زیاد بود که امکان عملیاتی شدن آن را ممکن نمی کرد؛ اما این افسانه اینک رنگ واقعیت به خود گرفته است زیرا پس از همت معادن بزرگ در اجرای خط انتقال آب صنایع معدنی، زمینه انتقال خط انتقال آب شرب به شمال کرمان نیز عملیاتی تر شد و مردم دیار کریمان چندی قبل شاهد کلیدخوردن خط انتقال آب شرب بودند.

منبع:ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر