/
۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱

جزئیات 7 پروژه راهبردی ذخیره‌سازی گاز/ ظرفیت ذخیره‌سازی به 100 میلیون متر مکعب می‌رسد

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: افق تعیین شده در حوزه ذخیره‌سازی گاز، رسیدن به ظرفیت عرضه روزانه 100 میلیون متر مکعب گاز در 4 ماه سرد سال تا سال 1406-7 است.
کد خبر : ۵۳۲۲۶

نبض نفت- رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز  با اشاره به اقدامات این شرکت در انجام پروژه‌های استراتژیک ذخیره‌سازی گاز عنوان کرد: افق تعیین شده در حوزه ذخیره‌سازی گاز، رسیدن به ظرفیت عرضه روزانه 100 میلیون متر مکعب گاز در 4 ماه سرد سال است. برای این افق نیز یک عدم قطعیت 10 میلیون متر مکعبی در نظر گرفته‌ایم و رسیدن به عدد 110 میلیون متر مکعب را برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در سال 1406-7 به عدد 100 میلیون متر مکعب در روز برسیم.

*پیشرفت 20 درصدی پروژه فاز 2 میدان شوریجه

وی افزود: فاز 2 میدان سراجه و فاز 2 میدان شوریجه از جمله طرح‌هایی است که برای ذخیره‌سازی تعریف شده و در هر دو طرح، پیمانکار مشخص شده است. عملیات اجرایی فاز 2 شوریجه فروردین سال گذشته آغاز شد و هم‌اکنون پیشرفت آن 20 درصد است و سه دکل حفاری مشغول به کار هستند.

نوشادی گفت: متاسفانه این پیمان به صورت BOT تعریف شده است و ما از قبل هم تشخیص می‌دادیم که تامین سرمایه در کشور با مشکلاتی مواجه است و ما اگر می‌خواهیم زمان را مدیریت کنیم باید شکل‌های دیگری از قرارداد را تعریف و در دستور کار قرار دهیم. در نتیجه همه طرح‌های ذخیره‌سازی را به مدل EPC/D تبدیل کردیم و مجوزها هم گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: مجلس نیز در سال جاری بودجه خوبی را برای موضوع ذخیره‌سازی گاز اختصاص داد که معادل 10 هزار میلیارد تومان است که نشان از اهمیت این موضوع دارد.

*قرارداد ذخیره‌سازی در فاز 2 سراجه امضا شده است

وی اظهار داشت: در طرح فاز 2 سراجه نیز پیمانکار انتخاب و قرارداد امضا شده و پیش‌پرداخت‌ها نیز انجام شده است. این قرارداد در اسفند سال گذشته منعقد شد, ولی واقعیت به دلیل مشغله زیاد، فرصت رسانه‌ای کردن آن وجود نداشت. در شرکت مهندسی و توسعه گاز ما طرح‌های زیادی داریم که حتی به بهره‌برداری رسیده‌اند, ولی رسانه‌ای نشده‌اند.

نوشادی توضیح داد: در فاز 2 سراجه، قرارداد احداث تاسیسات سطح‌الارضی برای افزایش ظرفیت عرضه گاز از 10 به 15 میلیون متر مکعب در روز امضا شده است. شرکت پتروتک‌سان برنده این مناقصه و قرارداد شد. در این طرح، تاسیساتی برای تزریق گاز و تاسیساتی نیز برای تولید و عرضه گاز ایجاد می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: ما براساس درس‌آموخته‌هایی که از فاز 1 طرح سراجه داشتیم، در نظر داریم یکسری به‌روزآوری‌هایی نیز در فاز 1 انجام دهیم. همچنین در طرح فاز 2 باید تعدادی از چاه‌ها را حفاری، تعمیر و تکمیل کنیم که مناقصات آن در حال انجام است.

*آخرین وضعیت پروژه‌های ذخیره‌سازی در میادین مختار، قزل‌تپه و بانکول

وی افزود: سه میدان مختار، قزل‌تپه و بانکول نیز برای ذخیره‌سازی گاز در اختیار شرکت قرار گرفته است. در هر سه میدان، مناقصه برگزار و حفاری چاه‌های ارزیابی واگذار شده است که بر مبنای داده‌های آن، طرح تخلیه و سپس تبدیل این مخازن به مخازن ذخیره‌سازی تدوین می‌شود.

نوشادی ادامه داد: البته در طرح مختار، پیمانکار مشخص شده است اما کمیسیون مناقصات برخی ایرادات را وارد کرده و با کمیته فنی و بازرگانی در حال تبادل اطلاعات هستند و احتمالا در ماه جاری این پیمانکار نیز تعیین تکلیف خواهد شد. براساس داده‌هایی که از چاه ارزیابی به دست می‌آید، ما بلافاصله طرح توسعه را مصوب و اجرا می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: امیدوار هستیم که عملیات اجرایی حداقل 2 طرح از این 3 طرح، تا اسفند امسال آغاز شود و بهره‌برداری از این سه میدان تا سال 1406-7 به سرانجام برسد.

*مناقصات دو میدان نصرآباد و یورتشا بهار امسال برگزار می‌شود

وی تاکید کرد: دو میدان نصرآباد کاشان و یورتشای ورامین نیز برای ذخیره‌سازی در اختیار داریم که مناقصات آن‌ها در بهار امسال انجام می‌شود. برنامه ما این است که ظرفیت تولید گاز از ذخیره‌سازی را با این 7 میدان به تولید حدود 100 میلیون متر مکعب در روز برسانیم.

منبع:فارس

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر