/
۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹

پایانی بر تشنگی روستاهای کرمانشاه با امضای تفاهم‌نامه طرح آبرسانی

با ورود قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در طرح آبرسانی به ۶۶۷ روستای استان ، انتظار می‌رود که تا پایان سال ۱۴۰۴ دیگر روستایی در کرمانشاه مشکل تنش آبی نداشته باشد.
کد خبر : ۵۳۲۴۳

نبض نفت-  از حدود ۲ هزار و ۶۰۰ روستای استان کرمانشاه ۶۶۷ روستا همچنان دارای تنش آبی هستند به گونه ای که به ۱۶۸ روستا در برخی از فصول سال همچنان با تانکر آبرسانی می شود.

ایجاد شبکه پایدار آبرسانی به روستاهای استان یکی از برنامه های مهم شرکت آب و فاضلاب استان است که سالهاست پیگیری می شود اما قرار است موضوع محرومیت زدایی در این دولت شتاب بیشتری بگیرد به گونه ای که در ۲ فاز اجرایی تمام روستاهای استان به لوله کشی آب سالم متصل شوند.

به همین مناسبت ایرنا کرمانشاه میزبان «رضا داودی» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بود تا جزییات قرارداد هزار میلیارد تومانی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در خصوص آب رسانی به ۶۶۷ روستا را تشریح کند.

به گفته وی در مجموع ۶۶۷ روستای دارای تنش آبی در استان داریم که بیشتر مشکل کمبود آب دارند و روستاهایی که به صورت مطلق آب نداشته باشند هم تعدادشان و هم نفراتشان کم است و به این منظور ۲ طرح آبرسانی به مجتمع های روستایی و نیز آبرسانی به تک روستاها در دست اقدام آبفا استان است.

داودی افزود: در استان کرمانشاه برای حدود ۱۶۸ روستا آبرسانی سیار انجام می شود که با توجه به تغییر فصل و پر آب بودن یا خشک بودن چشمه،چاه یا قنات آن روستا آبرسانی صورت می گیرد، ضمن اینکه تعداد کمی از روستاهای استان به صورت فصلی هستند به عنوان مثال یک خانواده در فصل خاصی از سال ساکن روستا می شود که حتی این روستاها نیز در طرح آبرسانی در نظر گرفته شده اند.

وی توضیح داد: قراردادی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) طی ۲ فاز بسته شده که در فاز اول، آبرسانی به ۳۴۹ روستا در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل آبفا استان در ادامه گفت: قرارگاه امام حسن مجتبی ۲ معین دارد که شامل قرارگاه منطقه ای نجف اشرف و نیز سازمان بسیج سازندگی متعلق به سپاه نبی اکرم(ص) با فرماندهی سردار ریحانی است و معین روستاهای اسلام آباد غرب، کرمانشاه، هرسین، سنقر، کنگاور و صحنه سپاه نبی اکرم (ص) است و معین هشت شهرستان باقیمانده از جمله روستاهای مناطق اورامانات، قرارگاه نجف اشرف خواهد بود.

به گفته داودی، مدت زمان فاز اول ۳۰ ماه با بودجه ۳۱۴ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که تاکنون در این فاز آبرسانی به چند روستا انجام شده است، ضمن اینکه تا پایان سال ۱۴۰۲ قرار است آبرسانی به ۲۰۰ روستای دیگر استان انجام بشود، زمان اتمام فاز اول نیز تابستان ۱۴۰۳ خواهد بود.

وی همچنین از امضای تفاهم نامه فاز دوم آبرسانی به روستاهای استان نیز در چند روز اخیر خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این تفاهم نامه منتج به قرارداد شود.


آنچنان که داودی گفت: مدت فاز دوم سه ساله خواهد بود و برای آن بودجه هزار میلیارد تومانی تعریف شده است که البته ۳۰ درصد این مبلغ معادل ۳۰۰ میلیارد تومان باید از محل اعتبارات استانی تامین بشود و ۷۰۰ میلیارد تومان نیز از اعتبارات کشوری محرومیت زدایی تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: در فاز دوم ۳۱۸ روستای باقیمانده نیز آبرسانی می شود و با اتمام این طرح تا پایان سال ۱۴۰۴، استان کرمانشاه از تنش آبی خارج می شود.

مدیرعامل آبفا استان در ادامه در خصوص کیفیت آبرسانی سیار گفت: الان این موضوع به عهده بخش خصوصی است، اما شرکت آبفا استان تلاش دارد تا حاکمیت تانکرهای آبرسان را در اختیار بگیرد و به همین منظور نیز ۶ دستگاه تانکر آبرسان خریداری شده است، ضمن اینکه با اتمام طرح های آبرسانی به روستاها نیاز ما به تانکرهای آبرسان کم می شود اما برای شرایط اضطراری ، هر شهرستان حداقل باید یک تانکر آبرسان در اختیار باید داشته باشد.

وی در خصوص کنترل کیفی آب نیز توضیح داد که ما بهترین و پیشرفته ترین دستگاه های کنترل کیفی آب را در اختیار داریم و در حوزه زیست محیطی هر پارامتری در آزمایشگاه کنترل کیفی استان قابلیت اندازه گیری دارد و آب مصرفی تمام شهرها و روستاهای استان بر اساس استانداردهای جهانی و نیز وزارت بهداشت و محیط زیست به صورت منظم پایش می شود.

داودی افزود: برای پایش آب روستایی افرادی به نام آبدار وجود دارد که کارگند زدایی، نمونه برداری و قرائت و غیره را انجام می دهند و حتی خود تیم های نمونه بردار و آزمایشگاه های ما دوباره سنجش و کنترل می شوند.

وی تاکید کرد که آب استان کرمانشاه بسیار با کیفیت است و نزدیک به آب معدنی است و نیاز به هیچ تجهیزات فیلتر خانگی ندارد، ضمن اینکه خود این فیلترها بعد از مدتی تولید میکرو ارگانیسم می کنند و مانع جذب املاح موجود در آب می شوند در حالی که مزیت بزرگ آب های معدنی وجود همین املاح مورد نیاز بدن مانند کلسیم و منیزیم است.

منبع:ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر