/
۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵

یک سیگنال مثبت به بورس/ پیش بینی بازار سهام 16 فروردین 1401

معامله‌گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته می‌روند که در روزهای اخیر شاخص روند صعودی داشته و دیروز نیز توانست سقف تاریخی خود را بشکند. شاخص در مرداد 1399 تا قله 2 میلیون و 107 هزار واحد رشد کرده بود. دیروز شاخص از این سطح عبور کرد و به رقم 2 میلیون 119 هزار واحد رسید.
کد خبر : ۵۳۳۳۵

 نبض نفت- برای  پیش بینی  بورس  امروز  –چهارشنبه 16 فروردین- به روند  بازار سهام  در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز سه‌شنبه  شاخص کل بورس  29 هزار و 159 واحد صعود کرد و به رقم 2 میلیون و 119 هزار و 111 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 7 هزار و 20 واحد بالا آمد و در رقم 637 هزار و 744 واحد ایستاد.  شاخص کل  فرابورس 285 واحد رشد کرد و به رقم 25 هزار و 864 واحد رسید.  شاخص هم وزن  فرابورس نیز افزایش هزار و 36 واحدی داشت و به سطح 110 هزار و 852 واحد رسید. 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 394 نماد رشد قیمت و 297 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 57 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 43 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت سرمایه گذاری بهمن (وبهمن)، شرکت ایران تایر (پتایر) و شرکت قند پیرانشهر (قپیرا) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در  فرابورس  نیز شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان (وگستر)، شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان (غگلستا) و شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار (کمرجان) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای غسالم (شرکت سالمین)، کاما (شرکت باما) و خچرخش (شرکت چرخشگر) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت مبین وان کیش (اوان)، شرکت  سرمایه گذاری مسکن  پردیس (ثپردیس) و شرکت عمران و توسعه شاهد (ثعمرا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات سه‌شنبه، 146 نماد صف خرید داشتند و 17 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 42 درصدی نسبت به دیروز به 517 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 25 درصدی به 38 میلیارد تومان رسید.

 پیش بینی بورس امروز

معامله‌گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته می‌روند که در روزهای اخیر شاخص روند صعودی  داشته و دیروز نیز توانست سقف تاریخی خود را بشکند. شاخص در مرداد 1399 تا قله 2 میلیون و 107 هزار واحد رشد کرده بود. دیروز شاخص از این سطح عبور کرد و به رقم 2 میلیون 119 هزار واحد رسید. 

دیروز نمادهای  فارس، تاپیکو، میدکو، فولاد،  فملی  و شپدیس بیشترین نقش را در رشد شاخص داشتند. شاخص هم وزن نیز 7 هزار و 20 واحد –معادل 1.1 درصد- رشد کرد. 

در کنار رشد شاخص‌ها، دیروز ارزش معاملات خرد نیز افزایش پیدا کرد و به بالاترین رقم در یک سال اخیر رسید.  ارزش معاملات  خرد سهام با افزایش 4 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 14 هزار و 230 میلیارد تومان رسید.  

اما برای دومین روز متوالی خروج پول حقیقی تداوم داشت و میزان آن نسبت به روز قبل رشد 3 برابری داشت. دیروز نمادهای شپنا، وبملت، شستا، فملی، وکغدیر، فولاد، وبصادر، پتایر، خبنیان،  توسن  و  شبندر  بیشترین خروج  پول حقیقی  را داشتند.

همچنین سرانه خرید حقیقی بیشتر از سرانه فروش بود. سرانه خرید هر کد معاملاتی حقیقی 27 میلیون و 900 هزار تومان و سرانه فروش 24 میلیون و 900 هزار تومان بود.

علاوه بر این معاملات دیروز همانند روزهای قبل با مازاد تقاضا بسته شد که سیگنال مثبت برای معاملات امروز است. به نظر می‌رسد انتظارات معامله گران بر رشد بازار است و نیروهای صعودی دست بالاتر را دارند.

منبع:اقتصادنیوز

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر