/
۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳

موافقت عراق با سهم ۳۰ درصدی در پروژه‌ ۲۷ میلیارد دلاری شرکت توتال

کابینه عراق طی بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه اعلام کرد با سهم ۳۰ درصدی در پروژه ۲۷ میلیارد دلاری شرکت توتال موافقت کرده‌است.
کد خبر : ۵۳۳۵۷

به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، عراق در روز سه‌شنبه اعلام کرد با سهم کمتر 30 درصد در پروژه 27 میلیارد دلاری شرکت توتال موافقت کرده‌است. به‌این‌ترتیب قراردادی که بغداد امیدوار است سرمایه‌گذاری خارجی به این کشور را بازگرداند احیا می‌شود.

این قرارداد در 2021 با شرکت توتال امضا شد که شامل ساخت 4 پروژه نفت، گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر با سرمایه‌گذاری اولیه 10 میلیارد دلار طی 25 سال در جنوب عراق می‌شود. اما اختلاف‌نظر بین سیاست‌مداران عراقی بر سر مفاد این قرارداد اجرای آن را به تعویق انداخته بود.کابینه عراق طی بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه اعلام کرد با توجه به اهمیت حل این مسئله و ادامه امضای قراردادهای مربوط به آن، با سهم 30 درصدی در این پروژه موافقت کرده‌است. سهم عراق در ابتدا 40 درصد درنظرگرفته‌شده بود.

در این بیانیه، شرکت نفت دولتی بصره به‌جای شرکت نفت ملی این کشور به‌عنوان شریک پروژه اعلام شده‌است.

طبق گفته یکی از مقامات ارشد وزارت نفت عراق، این قرارداد طی چند روز آینده اجرایی می‌شود. این پروژه شامل ساخت یک شبکه جمع‌آوری گاز طبیعی برای عرضه به نیروگاهای برق داخلی از طریق توسعه میدان رتاوی، ساخت تأسیسات بزرگ تصفیه آب دریا جهت تقویت تولید از سایر میادین با استفاده از تزریق آب و ساخت یک نیروگاه برق خورشیدی در بصره می‌شود.

شرکت قطر انرژی هم در این کنسرسیوم مشارکت می‌کند و در این پروژه سهم خواهد داشت.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر