/
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷

برگزاری موفق مانور مهار آتش‌سوزی آشیانه هلیکوپتری منطقه عملیاتی لاوان

به منظور افزایش هماهنگی بین واحدهای هلیکوپتری و آتش‌نشانی، برای پاسخ به حوادث احتمالی و بروزرسانی کارکنان جهت آمادگی عملیاتی، مانور مهار آتش در آشیانه هلی‌کوپتری منطقه لاوان عصر روز شنبه نهم اردیبهشت‌، با موفقیت برگزار شد.
کد خبر : ۵۴۰۱۳
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، از دیگر اهداف این مانور افزایش هماهنگی بین واحدهای مداخله‌کننده در وضعیت‌های اضطراری و پاسخ به الزام سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص ضرورت برنامه‌ریزی و اجرای مانور واکنش به سوانح احتمالی مرتبط با خدمات هلی‌کوپتری بود.

این مانور فرضی راس ساعت 16:00 عصر روز شنبه با وقوع آتش‌سوزی در اثر جوشکاری در آشیانه هلی‌کوپتری رخ داد. سپس بلافاصله توسط یکی از مسئولان این واحد به اتاق کنترل آتش‌نشانی اطلاع‌رسانی شد که به محض دریافت پیام، خودروی پیشروی آتش‌نشانی به همراه یک دستگاه خودروی سنگین به محل اعزام و همزمان با اعزام این گروه، به درمانگاه و حراست منطقه نیز جهت انجام خدمات مورد نیاز اطلاع‌رسانی شده و تا قبل از رسیدن تیم اول مهار آتش کارکنان آشیانه، اقدام به قطع برق آشیانه نموده و هلی‌کوپتر را از داخل به بیرون آشیانه منتقل کردند.

در این مانور یکی از کارکنان هلی‌کوپتری به صورت فرضی به دلیل عدم حفظ تعادل در هنگام فرار از محل به زمین خورده و دچار سانحه شده و هوشیاری خود را از دست داده است که نیازمند دریافت خدمات کمک‌های اولیه بود که پس از مستقر شدن گروه آتش‌نشانی، توسط گروه IT نسبت به انتقال مصدوم به محل امن اقدام شد. سپس اقدامات اولیه درمانی توسط پزشکیاران درمانگاه انجام و فرد حادثه‌دیده نیز فوراً توسط گروه امداد پزشکی و با استفاده از آمبولانس جهت ادامه درمان به درمانگاه منطقه منتقل شد .

تیم اول مهار آتش به محض رسیدن به آشیانه، اقدام به کنترل اولیه شرایط نموده و عملیات مهار آتش را آغاز کردند. سپس تیم دوم نسبت به خنک‌سازی مخزن سوخت جت در مجاورت محل آتش‌سوزی اقدام نمودند.

این مانور عملیاتی با موفقیت و تحقق اهداف از پیش تعیین شده، راس ساعت 16:20 عصر روز شنبه به پایان رسید. پس از پایان مانور به منظور بازآموزی کارکنان واحد هلی‌کوپتری، آموزشی برای مهار آتش‌سوزی‌های دو بعدی و نحوه کار با کپسول‌های آتش‌نشانی در همان محل برگزار شد.

در پایان جا دارد از تلاش‌های بی‌دریغ واحدهای HSE، هلی‌کوپتری، درمانگاه و حراست منطقه که در این مانور حضوری فعال داشته و از هیچ کوششی دریغ نورزیدند کمال تشکر و قدردانی را نماییم.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر