/
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد:

داخلی‌سازی کارت‌خوان‌های جایگاه‌های عرضه سوخت

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در حاشیه نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی شرکت ملی پخش، آخرین اقدامات و عملکرد این مدیریت در سال ۱۴۰۱ را به منظور توزیع مطلوب سوخت در کشور، بومی‌سازی تجهیزات موردنیاز سامانه، تحویل کارت هوشمند سوخت المثنی و نوسازی زیرساخت‌های سامانه تشریح کرد.
کد خبر : ۵۴۵۳۳
به گزارش نبض نفت به نقل از  روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، محمد صادقی به مناسبت ورود به سال جدید شمسی، با مرور عملکرد این مدیریت حساس در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، یکی از اقدامات مهم انجام شده در این حوزه در سال ۱۴۰۱ را بومی‌سازی دستگاه‌های کارت‌خوان جایگاه‌های عرضه سوخت در کشور با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام کرد و گفت: یکی از چالش‌های موجود در حوزه سامانه هوشمند سوخت، خرابی دستگاه‌های کارت‌خوان بود؛ پیش از این به ازای سه هزار و ۵۰۰ جایگاه، ۱۰ هزار کارت‌خوان در چرخه گردش وجود داشت که به مرور زمان این عدد با خارج شدن برخی از دستگاه‌ها و دلایل دیگر به حدود ۵ هزار تا رسیده است، این در حالی است که تعداد جایگاه‌ها به ۴ هزار و ۴۰۰ مورد رسیده است. چنین شرایطی نیازمند مدیریت موجودی دستگاه‌های کارت‌خوان بود که به این منظور با شرکت‌های سازنده برای ساخت دستگاه‌های کارت‌خوان مذاکره کردیم.
 
بومی‌سازی دستگاه کارت‌خوان سامانه هوشمند سوخت
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: خوشبختانه ظرف دو ماه یکی از شرکت‌های سازنده موفق به ساخت دستگاه‌ها شد و با همکاری پدافند غیرعامل، کارت‌خوان‌ها تأیید شدند و تست جایگاهی، رفع عیوب، طراحی و عقد قرارداد برای تولید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کارتخوان انجام شد و خوشبختانه شرکت‌های بعدی نیز آمدند، امروز شش شرکت آمادگی ساخت کارت‌خوان سامانه هوشمند سوخت را دارند و چهار شرکت نیز آن را ساخته‌اند که دو مورد از این دستگاه‌ها تست شده و ایرادهای آن نیز برطرف شده است.

 

صادقی تاکید کرد: از ابتدای سال تاکنون، در حدود ۶۰ جایگاه از کارتخوان‌های تولید داخل استفاده شده است.

وی با اشاره به این که بسیاری از کارت‌خوان‌ها متاسفانه با ورود اجسام خارجی مختلف به کارت‌خوان، خراب شده است، اعلام کرد: شرکت یاورهمگامان یزد ، شرکت رهام، شرکت آرکامهرو شرکت ایران‌کیش شرکت‌هایی هستند که در این حوزه ورود کردند و خوشبختانه مشکل کارت‌خوان برای شرکت پخش حل شده و این دستگاه در کشور بومی‌سازی شده است.

 

این مقام مسئول شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به این که قرارداد نگهداشت این کارتخوان‌ها ۷۵ میلیارد تومان است و هزینه تعمیر نیز جداگانه است، تاکید کرد: آمار خرابی جایگاها درشهریور ماه 1401، ۳۰ الی ۴۰ درصد بود که درحال حاضر به حدود پنج درصد رسیده است. در حالی که استاندارد خرابی ۱۰ درصد است.

 

صادقی گفت: تعمیرکار مرکزی دستگاه‌های کارت‌خوان شرکت رهام بود که بر اساس قرارداد تعهدات خود را انجام می‌داد، اما پاسخگوی ما نبود، بنابراین 10 کارگاه دو الی سه نفره در مناطق گیلان، تهران، آذربایجان شرقی، سبزوار، زنجان، اهواز،  کرمان ، بندرعباس، اصفهان و فارس راه‌اندازی شد که پنج منطقه نخست توسط کارکنان خودمان اداره می شود و پنج منطقه آخر با کمک شرکت رهام درحال فعالیت هستند و هم‌اکنون در این کارگاه‌ها روزانه ۵۰۰ کارت‌خوان تعمیر می‌شود.

 

وی افزود: هر منطقه‌ای که متقاضی راه‌اندازی کارگاه باشد، مجوز آن صادر خواهد شد.

 

سامانه ثبت خرابی دستگاه‌های کارت‌خوان راه‌اندازی شد
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین از راه‌اندازی سامانه ثبت خرابی دستگاه‌های کارتخوان خبر داد و گفت: پیش از این اطلاعات دقیقی درباره خرابی دستگاه‌های کارت‌خوان وجود نداشت و تماس‌های زیادی داشتیم؛ بنابراین سامانه‌ای به این منظور طراحی شده و از آذرماه راه‌اندازی شد که در آن خرابی کارت‌خوان‌ها اعلام شده و در چندین گزینه جزئیات آن ثبت می‌شود.

 

صادقی میانگین آمار ثبت خرابی کارت‌خوان‌ها در این سامانه را روزانه حدود ۳۰۰ مورد اعلام کرد و گفت: این درخواست‌ها، توسط پشتیبان‌ها در ستاد شرکت بررسی و تا لحظه برطرف شدن رسیدگی خواهد شد.
 
وی با اشاره به این‌که ثبت درخواست خرابی توسط جایگاه‌داران انجام می‌شود، افزود: همه سامانه‌های مربوط به جایگاه‌ها به یکدیگر متصل و تحت پوشش یک سامانه کار می‌کنند.
 
کارت‌های سوخت جامانده در جایگاه‌ها قابل ردیابی شد
مدیر سامانه هوشمند سوخت همچنین از راه‌اندازی یک سامانه برای ردیابی کارت‌های سوخت جامانده در جایگاه‌های عرضه سوخت خبر داد و تأکید کرد: افراد می‌توانند از طریق آدرس scs.niopdc.ir جستجو و بر اساس VIN  خودرو و شماره PAN  کارت سوخت ‌ از محل دقیق کارت سوخت خود مطلع شوند.
 
وی با اشاره به زمان‌بر بودن فرآیند تولید کارت سوخت، یکی از راهکارها برای پاسخ به نیاز کارت‌های هوشمند سوخت در کشور را مهندسی معکوس روی کارت‌ها اعلام کرد و افزود: پیش از این هر کارتی که می‌سوخت، امحا می‌شد، اما هم‌اکنون در فرآیند لیستیک معکوس، اطلاعات کارت‌های سوخت پاک شده و کارت‌ها مجددا وارد چرخه می‌شود. این دانش قبلا انحصاری و دست عده خاصی بود، اما امروز می‌توانیم هر مدل اطلاعاتی را روی کارت‌ها بارگذاری کنیم.
 
 
طرح توزیع منطقه‌ای سوخت، طرحی برای مدیریت مصرف
مدیر سامانه هوشمند سوخت یکی دیگر از طرح‌های اجرا شده در این مدیریت در سال ۱۴۰۱ را طرح منطقه‌ای توزیع سوخت اعلام کرد و گفت: با اجرایی شدن این طرح، شما می‌توانید سیاست‌های  برداشت مختص به یک منطقه را اجرایی کنید که یکی از طرح‌های مدیریت مصرف است. طرح منطقه‌ای، طرحی برای کاهش مصرف نیست، بلکه توزیع مناسب براساس آمار تولید پالایشگاه‌های مختلف است.
 
صادقی افزود: جایگاه‌داران به دلیل کاهش میزان فروش و کارمزد دریافتی با این طرح مخالف بودند، اما ممکن است به زودی دوباره اجرایی شود. 
 
تخصیص کارت سوخت اعتباری به ناوگان خارجی
وی از توزیع سوخت به ناوگان سنگین خارجی با کارت اعتباری خبر داد و گفت: موضوع توزیع سوخت به ناوگان سنگین ترانزیتی، پیش از این در سفر رئیس‌جمهور به کشورهای همسایه، مطرح شده بود.
 
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود:‌ به دلیل این که عرضه سوخت در کشور تنها با کارت سوخت انجام می‌شود، در مرز ورودی، راهداری بر اساس رفتار متقابل کشورها، نرخی را جهت ناوگان خارجی‌ مشخص می‌کرده و این ناوگان با کارت اضطراری موجود در جایگاه‌ها، سوخت را دریافت می‌کردند؛ اما متاسفانه در برخی جایگاه‌ها، پول بیشتری از مالکان این خودروها دریافت می‌شد که این امر به مرور موجب افزایش نارضایتی‌هایی شده بود.
 
صادقی تاکید کرد: به منظور رفع این مشکل سامانه‌ای مشترک با راهداری طراحی و راه‌اندازی شد که بر اساس اطلاعات این سامانه، به محض ورود ناوگان، برگه تردد صادر شده و مبدا، مقصد و میزان پیمایش ناوگان مشخص می‌شود و بر همین اساس سوخت موردنیاز ناوگان در کارت اعتباری شخصی مالک شارژ می‌شود که در زمان خروج این کارت‌ها تحویل شده و موجودی کارت صفر خواهد شد. این کارت‌ها مجددا برای یک راننده دیگر فعال شده و در گردش قرار خواهدگرفت.
 
این مقام مسئول گفت: اجرای پایلوت با 10عدد کارت با موفقیت انجام شده تعداد 15 هزار کارت ویژه ترانزیت تولید و تحویل سازمان راهداری شده است.
 
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به این که به طور میانگین روزانه یک هزار و ۵۰۰ کامیون خارجی وارد کشور می‌شود، تأکید کرد: اجرای  این طرح، میزان رضایت در بین ناوگان بسیار بیشتر شده است.
 
فرآیند تحویل کارت سوخت یک ماهه شد
صادقی درباره آخرین وضعیت تولید و تحویل کارت‌های سوخت المثنی در کشور گفت: مذاکراتی با شرکت‌های چینی‌ برای تولید و تأمین کارت‌ هوشمند سوخت انجام شده است، اما فرآیند تولید کارت سوخت، فرآیندی زمان‌بر است.
 
وی افزود: هم‌اکنون  تولید کارت  برای تمامی درخواست‌های سال گذشته انجام شده است وحدود 380 هزار کارت سوخت المثنی در صف وجود دارد.
 
این مقام مسئول تعداد کارت‌های سوخت موجود در باجه معطله را ۴۰۰ هزار کارت اعلام کرد و گفت: این آمار مربوط به کارت‌هایی است که به دلایلی نظیر صحیح نبودن آدرس و ... به دست افراد نرسیده است که افراد می‌توانند با پیگیری وضعیت کارت سوخت خود از طریق دفاتر پلیس 10+ انجام داده و با اخذ کد رهگیری وضعیت توزیع در سایت شرکت پست کنترل شود وهمچنین نسبت به اصلاح آدرس خود با مراجعه به پلیس راهور اقدام کنند.
 
مدیر سامانه هوشمند سوخت بر لزوم توجه به حفظ و حراست از کارت هوشمند سوخت شخصی با توجه به زمان‌بر بودن پروسه صدور کارت تأکید کرد.
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر