/
۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶

راهبردهای مدیریتی نفت در مسیر افزایش بهره وری حفاری/ فعالیت 133 دكل حفاری در 36 میدان نفتی و گازی ایران

مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی نفت ایران از افزایش بهره وری به عنوان یکی از ملزومات صنعت حفاری یاد کرد و گفت:‌ تمهیدات به کارگرفته شده در سطح مدیریت عالی شرکت ملی نفت ایران، در مسیر افزایش بهره وری صنعت حفاری در کشور است.
کد خبر : ۵۵۳۴۹

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران، هرمز قلاوند، در رویداد گام معکوس بهبود بهره‌وری در عملیات حفاری که صبح امروز (6 تیرماه) در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، از اعمال تمهیدات مدیریت عالی شرکت ملی نفت ایران در حوزه افزایش بهره وری فعالیت دکل های حفاری در صنایع نفت و گاز کشورمان خبر داد و گفت: به دستور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، بازنگری در برگزاری مناقصات مربوط به حفاری در دستور کار قرار گرفته است؛ تا با کوتاه شدن فرآیند برگزای مناقصات، نسبت به تسریع فرآیندهای حفاری در توسعه میادین نفتی و گازی اقدام شود.

وی از پایش لحظه ای فعالیت های حفاری به عنوان شرط دیگری در نظارت راهبردی بر حفاری چاه های نفت و گاز و احصای چالش های مربوط به آن یاد کرد و گفت: به دستور مدیرعامل شرکت ملی نفت، راه اندازی سامانه مدیریت اطلاعات حفاری در دستور کار قرار گرفته که امکان مانیتورینگ لحظه ای فعالیت های حفاری در چاه های نفت و گاز را فراهم می سازد.
وی ادامه داد: براین اساس مقرر شده است تا سیستم مدیریت یکپارچه حفاری را ذیل ستاد تحول ایجاد کنیم و در همین راستا، اولین جلسه مربوط به آن، با حضور مدیران عامل شرکت های بهره بردار برگزار شده است.

به گفته قلاوند، مهمترین مشکلات موجود در بخش عملیات حفاری صنعت نفت کشور را می توان در ناکافی بودن دکل‌های مناسب برای انجام پروژه‌های حفاری خاص، عدم تحویل زمین در پروژه‌های بالادستی به‌دلیل مشکلات، مالی حقوقی و قراردادی، افزایش زمان انتظارات عملیات حفاری به‌دلیل فرسودگی تجهیزات و ناوگان حفاری در کشور، طولانی‌بودن فرآیندهای برگزاری مناقصه‌ها و برآورد غیر متناسب خدمات عملیات حفاری و اجاره تجهیزات حفاری و همچنین کمبود تجهیزات مربوط به خدمات فنی جانبی از جمله دستگاه لوله مغزی و ... دانست.

* فعالیت 133 دکل در 36 میدان نفتی و گازی ایران

قلاوند در ادامه با بیان اینکه هم اکنون تعداد ۱۳۳ دکل حفاری خشکی و دریایی در صنعت حفاری ایران وجود دارد، گفت: از این تعداد دکل ۱۱۴ دکل خشکی و ۱۹ دکل دریایی است. 
وی افزود: از ۱۱۴ دکل خشکی حفاری ایران ۱۰۲ دکل فعال و ۳۰ دکل در حال جابه‌جایی و تعمیرات است. از ۱۹ دکل حفاری دریایی نیز هم اکنون تنها ۱۱ دکل در حال عملیات بوده و بقیه در حال تعمیر و جابه‌جایی هستند.

مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: از ۱۳۳ دکل حفاری چاه نفت و گاز در ایران ۹۸ دکل توان ۲ هزار اسب بخار را دارند.

وی بیشترین حجم دکل در اختیار میان شرکت های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران را متعلق به شرکت ملی حفاری ایران دانست و گفت: این شرکت 73 دکل در اختیار دارد که در حال حاضر 63 دکل آن در حال انجام خدمات حفاری است.

وی اضافه کرد: شرکت عملیات اکتشاف نفت نیز 8 دکل و شرکت های نفت فلات قاره ایران و نفت خزر نیز هر کدام یک دکل در اختیار دارند.

مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی نفت ایران در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر کمبود دکل به ویژه در بخش دکل های دریایی وجود دارد، گفت: اگر سرمایه گذاری مایل به سرمایه گذاری باشد، پیشنهاد می کنیم تا در تامین دکل هایی با توان 2000 و 3000 وارد شود؛ چراکه در بخش های مربوط به دکل های حفاری، موقعیت های زیادی برای فعالیت های مشترک وجود دارد.

وی اضافه کرد: در بخش دکل های 3000 خشکی سوپر ریگ نیز کمبودهایی وجود دارد و تلاش می کنیم تا با تامین خلاهای مربوط به این بخش، به اهداف توسعه ای خود در صنعت نفت نائل شویم. 

بنابراین گزارش، رویداد گام معکوس بهبود بهره‌وری در عملیات حفاری، صبح امروز (6 تیرماه) در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

این رویداد به همت ستاد تحول و افزایش تولید دانش‌بنیان به دو صورت حضوری و مجازی برگزار و طی آن مسائل فناورانه از جمله استفاده بهینه از ابزارها و فناوری‌های نو در کالا، سیالات و افزایش بازده حفاری و متعاقب آن کاهش زمان‌های از دست رفته، افزایش سرعت عملیات حفاری از طریق ارتقای سطح فناورانه از جمله Auto Driller CDS ،CC FST، تکنولوژی‌های به‌روز در طراحی گل حفاری و فناوری‌های به‌روز در طراحی سیمان و افزایه‌های سیمان مطرح شد.

استفاده از شیوه‌های نوین عملیات حفاری و اصلاح برخی روش‌های عملیاتی با توجه به استانداردهای روز دنیا، طراحی و ساخت سیستم تکمیل هوشمند (Intelligent Smart Completion)و طراحی و ساخت مته مناسب برای حفاری سازندهای فوق‌سخت شوریجه و دشتک با در نظر گرفتن شرایط و ویژگی‌های چاه‌های مربوطه از دیگر محورهای این همایش است.

در این رویداد همچنین مسائل فناورانه دیگری از قبیل حفاری لایه‌های توأمان پرفشار و کم‌فشار و طراحی و ساخت سیستم حفاری هوشمند (Smart Drilling)، تطابق فرآیندها و برنامه‌های تعمیراتی فعلی، برنامه کشتن چاه با روش‌های نوین و استانداردهای روز دنیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر