/
۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴

هند نفت روسیه را با یوان خرید

پالایشگاه‌های هندی شروع به خرید نفت خام روسیه با استفاده از یوان چین کرده‌اند؛ زیرا تحریم‌های غرب همچنان تعریفی تازه از استفاده از ارز جهانی ارائه می‌دهد.
کد خبر : ۵۵۴۹۲

نبض نفت-  هند اقدامات غرب علیه روسیه را در جنگ با اوکراین به رسمیت نمی‌شناسد؛ اما ترس از تحریم‌های ثانویه احتمالی، بانک‌های هند را درخصوص استفاده از دلار آمریکا برای واردات از روسیه محتاط کرده است.

براساس گزارش رویترز، در ماه ژوئن (خرداد، تیر)، ایندیَن اویل اولین پالایشگاه دولتی هند بود که هزینه خرید نفت خام روسیه را به یوان پرداخت کرد، در حالی که حداقل دو پالایشگاه از سه پالایشگاه خصوصی هند معاملاتی مشابه را انجام دادند.

پیش از این، به دلیل اصطکاک ژئوپلیتیکی دهلی نو با پکن، هند از بانک‌ها خواسته بود که در معاملات خود با روسیه از یوان استفاده نکنند.

در همین حال، بلومبرگ گزارش داد که دو پالایشگاه دولتی دیگر یعنی بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم نیز در حال بررسی استفاده از یوان به عنوان جایگزینی برای دلار هستند.

معاملات بین‌المللی نفت معمولاً با دلار آمریکا صورت می‌گیرد. در هند بیشتر پرداخت‌ها به دلار و درهم امارات متحده عربی است؛ اما، ریسک نرخ ارز، واردکنندگان را بر آن داشته است تا به دنبال گزینه‌های دیگر باشند.

تلاش‌های هند برای استفاده از روپیه برای خرید نفت تا حد زیادی بی‌نتیجه بوده است؛ زیرا مسکو قادر نیست ذخایر انبوه روپیه خود را به ارز دیگری تبدیل کند.

در همین حال، محدود کردن صادرات انرژی مسکو به غرب، کشورهای غربی را به سمت بازارهای جدید با قیمت‌های کاهش‌یافته هدایت کرد که به نفع کشورهایی مانند هند و چین بود.

بر اساس گزارش کِپلِر، واردات روسیه به هند در ماه ژوئن برای دهمین ماه متوالی افزایش یافت و به رکورد ۲.۲ میلیون بشکه در روز رسید.

افزایش استفاده از یوان در معاملات، خبر خوبی برای پکن است، که در تلاشی تدریجی برای دلارزدایی، می‌کوشد نقش یوان را در توافق‌های تجاری فرامرزی پررنگ کند.

یوان برای روسیه نیز، که برای دور زدن اقدامات غرب به ارز متکی است، کمی آسایش ایجاد کرده است.

بخش بزرگی از تجارت انرژی چین با روسیه به یوان بوده و ماه گذشته پاکستان نیز برای خرید نفت خام مسکو از این ارز استفاده کرده است.

منبع:ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر