/
۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۸

بررسی معاملات این هفته بازار سهام بعد از 2 ماه ورق بورس برگشت/ آشتی حقیقی‌ها ادامه می‌یابد؟

بورس تهران بالاخره یک هفته خوب را پشت سر گذاشت و پس از حدود 2 ماه، وضعیت معاملات بهبود یافت.
کد خبر : ۵۵۵۳۴

نبض نفت _ بازار سهام که از روز 17 اردیبهشت امسال وارد فاز اصلاحی شده بود، طی این مدت بسیاری از سرمایه گذاران را از بازار خارج کرد و سایرین نیز به دلیل خستگی از اصلاح فرسایشی بازار، از این بازار خارج نشدند.

اما در این هفته ورق برگشت و بالاخره بورس با بهبود معاملات روبرو شد. طی این هفته شاهد رشد شاخص های اصلی در بورس و فرابورس بودیم.

 

شاخص کل بورس 49 هزار واحد معادل 2.29 درصد رشد کرد. شاخص هم وزن نیز 29 هزار واحد معادل 3.96 درصد رشد داشت. شاخص فرابورس هم 820 واحد معادل 2.97 درصد بالا رفت.

میزان رشد شاخص‌ها نشان می‌دهد در این هفته نمادهای کوچک بازار وضعیت بهتری نسبت به شاخص‌سازها داشته اند. به طور کلی پس از حدود 2 ماه افت، این هفته معاملات وضعیت مطلوبی داشت.

تحرکات مثبت در ارزش معاملات

ارزش معاملات خرد در این هفته تحرکاتی در جهت بالا رفتن داشت. البته این تحرکات در روز چهارشنبه تداوم نیافت. در روز شنبه که پایین ترین رقم معاملات این هفته بود، 5100 میلیارد تومان معامله انجام شد.

روز یکشنبه 5900 میلیارد تومان معامله انجام شد و پس از آن رقم معاملات به بالای 6 هزار میلیارد تومان رفت. در روز سه شنبه 7200 میلیارد تومان معامله انجام شد که این بالاترین رقم معاملات در این هفته بود.

در روزهای دوشنبه و چهارشنبه هم به ترتیب 6800 و 6200 میلیارد تومان معامله انجام شد.

آشتی موقت حقیقی ها با بورس

در این هفته یک اتفاق ویژه رخ داد. پس از 10 روز متوالی خروج پول، بالاخره در این هفته حقیقی ها 2 روز پول به بازار تزریق کردند.

در روزهای یکشنبه و دوشنبه به ترتیب 50 و 130 میلیارد تومان پول توسط حقیقی ها به بورس تزریق شد. اما در 3 روز دیگر، مجددا حقیقی ها پول از بازار خارج کردند.

شنبه 280 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد. در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هم 120 و 12 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد.

به طور کلی می توان گفت که شیب خروج پول از بازار کمتر شده و حقیقی ها دیگر مانند روزهای اول اصلاح بازار، پول از بازار خارج نمی کنند.

قدرت خریداران افزایش یافت

در این هفته در تمام 5 روز معاملاتی، شاخص قدرت خریداران حقیقی بالای عدد 1 بود. برخلاف هفته گذشته که تنها در یک روز خریداران حقیقی قدرت بیشتری نسبت به فروشندگان داشتند، در این هفته در تمام روزهای معاملاتی قدرت خریداران بیشتر بود.

 
 

در روز شنبه شاخص قدرت خریداران حقیقی عدد 1.08 را ثبت کرد. در روز یکشنبه عدد 1.22 برای این شاخص ثبت شد که بالاترین رقم این هفته بود.

دوشنبه این شاخص، عدد 1.18 را ثبت کرد و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هم این شاخص اعداد 1.04 و 1.07 را به ثبت رساند.

منبع :اقتصاد نیوز

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر