/
۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵

کارواش‌های هدردهنده آب شرب و آلوده کننده منابع زیرزمینی در جیرفت

طبق آمار اتاق اصناف شهرستان جیرفت تعداد ۱۰۰ کارواش در این شهر فعالیت می کنند، اما این تعداد بالای کارواش، استانداردهای لازم همچون داشتن محل ذخیره پساب و تخلیه آن در محل‌های تعیین شده را ندارند و موجب آلودگی اطراف و حتی آب‌های زیرزمینی می شوند.
کد خبر : ۵۵۵۴۱

نبض نفت _به دلیل نیاز نداشتن به کسب مجوز از محیط زیست و شبکه بهداشت هیچ ممانعت و محدودیتی برای ارائه مجوز صنف کارواش وجود ندارد و راحت‌تر از راه اندازی سوپرمارکت می شود کارواش ایجاد کرد.

مشکل دیگر کارواش های ایجاد شده استفاده آنها از آب شهری و این درحالی است که شهر جیرفت با کمبود شدید آب مواجه است و این موجب شده در سراسر شهر فشار آب بسیار کم باشد و در بعضی موافق شاهد بلااستفاده شدن و عملا قطع آب باشیم.

شهر جیرفت با کمبود آب مواجه است و ۲۱۰ لیتر بر ثانیه کاهش دبی دارد که معادل هفت حلقه چاه کمبود آب می‌شود. علاوه بر کمبود منابع آبی، مخازن ذخیره آب هم به گفته مسئولان کم است و به همین دلایل آنها برای اینکه بتوانند آب را آن هم با فشار مناسب به همه مردم شهر برسانند از چندین پمپ آب استفاده می‌کنند.

بنابراین در این شرایط کم آبی بویژه در گرمای تابستان مسئولان شهر باید فکری برای هدررفت آب شرب شهر در کارواش ها کنند که برای تصفیه این آب توسط دولت هزینه می شود.

شورای تامین ورود کند

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جیرفت هم در این باره به ایرنا گفت: با توجه به شست و شو و پسابی که این کارواش ها دارند وارد کانال ها یا چاه جاذب می شود و بافت زمین جیرفت در داخل شهر که شنی، سست، سنگلاخی و نفوذپذیر است، پساب‌ها را وارد آب های زیرزمینی می کند.

محمد کمالی افزود: ما شاهد وجود صنوف آلوده کننده دیگری همچون کارگاه های سنگ بری در داخل شهر بویژه در مسیر بلوار بهشت زهرا نیز هستیم.

وی ادامه داد: گرد و غبار ناشی از فعالیت این کارگاه ها موجب آلودگی هوا و همچنین سر و صدای آنها سبب آلودگی صوتی می شود و باید در شهرک های صنعتی مستقر شوند.

کمالی اضافه کرد: برای مجوز فعالیت این صنوف از طریق اتاق اصناف اقدام می شود و از محیط زیست استعلامی گرفته نمی شود ؛ما هیچ اثرگذاری نداریم.

وی پیشنهاد داد: گردش کاری به شورای تامین و رییس دادگستری داده شود که با هم جلسه ای تشکیل دهند و مصوبه ای تصویب شود تا این صنوف به خارج از شهر بروند و در شهرک صنعتی و در زون بندی(محدوده) مناسب خود مستقر شوند.

منبع :ایرنا 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر