/
۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰

خاموشی برنامه‌ریزی شده نداریم/ مصرف برق به ۷۲۰۰۰ مگاوات می‌رسد

گرمای بی سابقه هوا در فصل تابستان سال جاری تولید برق در بسیاری از کشور‌های جهان را با چالش جدی رو به رو کرده است و طور نمونه در کشور بنگلادش منجر به تعطیلی کامل ۵۳ نیروگاه و کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت ۵۱ نیروگاه دیگر شده است.
کد خبر : ۵۵۶۴۲

نبض نفت-بر اساس یکی از تازه‌ترین گزارش‌های «الجزیره» پیرامون وضعیت آب و هوایی و تولید انرژی در کشور بنگلادش، دمای هوا در تابستان امسال به بالاترین حد خود در ۴۰ سال گذشته رسیده و در روز‌های اخیر شهر‌های بزرگی مانند داکا و رنگپور دمای بالای ۴۰ درجه سانتی گراد را تجربه می‌کنند.

افزایش شدید دمای هوا در کنار مشکلات اقتصادی؛ مسئولان این کشور را در تامین انرژی برق کافی با مشکل رو به رو کرده و همین مسئله علاوه بر کاهش قابل توجه سطح رفاه شهروندان همچنین به تعطیلی بسیاری از مراکز عمومی از جمله ده‌ها هزار مدرسه در مقاطع مختلف منجر شده است. مستند به اطلاعاتی که اداره هواشناسی بنگلادش منتشر کرده است، گرمای هوا در این کشور از سال ۱۹۷۱ تا کنون بی سابقه بوده است.

مسئله افزایش دما و به دنبال آن افزایش نیاز مصرف برق در کنار کاهش ذخایر ارزی دولت حالا سبب شده تا نیروگاه‌های بنگلادش یکی پس از دیگری تعطیل شوند.

بر اساس داده‌های شرکت دولتی شبکه برق بنگلادش حداقل ۵۳ نیروگاه از ۱۵۳ نیروگاه این کشور در چند هفته گذشته به دلیل تعمیر و نگهداری یا کمبود سوخت به دلیل کمبود دلار تعطیل شده‌اند.

بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد در حال حاضر تنها ۴۹ نیروگاه از ۱۵۳ نیروگاه بنگلادش با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستند و نیز ۵۱ نیروگاه دیگر نیز به دلیل کمبود سوخت تنها با ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

به عنوان نمونه فعالیت نیروگاه حرارتی پایرا که بزرگ‌ترین نیروگاه تولید برق بنگلادش است، از ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ متوقف شده است. بر اساس گزارش الجزیره قطعی مکرر برق همچنین برای بسیاری از مهندسان و فعالان بخش آی تی این کشور که از طریق اینترنت و با شرکت‌های اروپایی و آمریکایی کار می‌کنند، مشکلات فراوانی ایجاد کرده و عملاًٌ امکان کار و کسب درآمد اینترنتی را از آن‌ها گرفته است، چرا که در شهر‌هایی مانند رنگپور و داکا حداکثر روزانه هشت تا نه ساعت امکان توزیع برق پایدار وجود دارد.

همه این عوامل سبب شده تا این کشور ۱۷۰ میلیون نفری با کاهش بی‌سابقه در ظرفیت تولید برق رو به رو شود و بر اساس گزارش الجزیره ظرفیت تولید برق این کشور با عقبگردی ۲۰ ساله به ظرفیت تولید برق در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی بازگردد.

شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش در واکنش به بحران برق این کشور وعده داده است تا به زودی قرارداد‌های جدیدی را با کشور‌های عمان و قطر برای خرید سوخت امضاء کند، اما برخی کارشناسان عقیده دارند به دلیل مشکلات شدید ارزی امکان خرید سوخت جدید توسط این دولت از کشور‌های دیگر وجود ندارد.

نخست وزیر بنگلادش همچنین با بیان اینکه بحران انرژی محدود به این کشور نیست به رسانه‌ها گفته است: در ماجرای بحران انرژی ما تنها نیستیم. کل جهان به دلیل جنگ روسیه و اوکراین با بحران سوخت مواجه است.

بحران برق بسیاری از صنایع تولیدی این کشور را نیز متأثر کرده است و به صورت مشخص صنعت پوشاک این کشور که بیش از ۸۰ درصد صنعت بنگلادش را در بر می‌گیرد، با خسارت‌های سنگینی رو به رو کرده است و بسیاری از کارگران این صنایع کار خود را از دست داده اند.

منبع:ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر