/
۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳

انجام تعمیرات اساسی دیزل‌ژنراتور شماره 3 پایانه خلیج‌فارس با همت متخصصان شرکت نفت فلات قاره ایران

تعمیرات اساسی دیزل‌ژنراتور 1500 کیلووات پایانه صادراتی خلیج‌فارس با همت مهندسان جوان تعمیرات این پایانه و با مشارکت پیمانکار با موفقیت انجام شد.
کد خبر : ۵۶۱۹۹

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، پایانه صادراتی خلیج‌فارس مجهز به سه دستگاه دیزل‌ژنراتور از نوع STX-MAN هر یک با توان 1500 کیلووات است که وظیفه تامین برق مصرفی کل پایانه را بر عهده دارند.

طبق تجربه سال‌های گذشته چه در پایانه سورنا و چه در پایانه خلیج‌فارس، هرگونه انحراف از روند استاندارد و معمول کارکرد تجهیزات که پایانه بر اساس آن طراحی شده است به‌صورت زنجیره‌ای اثرات نامطلوب بر همه بخش‌های پایانه گذاشته و زمینه را برای استهلاک پیش از موعد تجهیزات و بخش‌های مختلف فراهم خواهد ساخت.

مطابق توصیه سازنده‌، تعمیر اساسی آنها می‌بایست پس از 12 هزار ساعت کارکرد صورت پذیرد. در سال‌های قبل تعمیرات اساسی صورت گرفته توسط پیمانکاران به دلایل مختلف ناموفق بود و در نهایت موجب خارج از سرویس شدن این تجهیز حیاتی شد.

از سال گذشته برنامه تعمیرات اساسی دیزل‌ژنراتور شماره 3 در دستور کار قرار گرفت و تامین بخشی از قطعات یدکی مورد نیاز توسط پیمانکار و بقیه از موجودی اقلام یدکی انبار پایانه انجام شد.

پس از تامین قطعات مورد نیاز وکسب مجوزهای ایمنی و انجام جداسازی‌های فرایندی و الکتریکی و آماده‌سازی ابزارهای ویژه، عملیات تعمیر اساسی دیزل ژنراتور شماره 3 در خردادماه با مشارکت تیم تعمیرات شرکت پیمانکار و با راهبری و همکاری واحد تعمیرات پایانه آغاز شد. اقدامات تعمیراتی شامل باز کردن بخش‌های مختلف موتور، تمیزکاری و انجام تعمیر، ترمیم و اصلاحات مورد نیاز و مونتاژ مجدد بر روی موتور بود.

دیزل‌ژنراتور شماره 3 پس از پایان تعمیرات اساسی بخش‌های بالایی موتور (Top Overhaul) در ساعت 11:15 روز شنبه 10 تیر با سوخت گازوئیل استارت و طبق دستورالعمل سازنده به‌صورت تدریجی برای تامین کل برق مصرفی پایانه تا 1000 کیلو‌وات زیر بار قرار گرفت. اطلاعات ثبت شده از پارامترهای مربوط به شرایط دمایی و فشار بخش‌های مختلف موتور هنگام کارکرد در ساعات متوالی در روزهای بعد در محدوده نرمال قرار داشته و کارکرد دیزل‌ژنراتور کاملا عادی و رضایت­بخش بوده است.

نتایج مثبت تعمیر اساسی دیزل ژنراتور شماره 3 پایانه خلیج فارس به شرح زیر است:

1- با توجه به خارج از سرویس بودن دیزل‌ژنراتورهای اصلی، از روی اضطرار و جلوگیری از توقف صادرات و تولید نفت و تامین برق مصرفی پایانه، یک دستگاه دیزل‌ژنراتور کاترپیلار روی عرشه نصب شد که نصب این دیزل‌ژنراتور از منظر ایمنی و استاندارد دارای اشکال بود که اولین و مهمترین پیامد راه‌اندازی دیزل ژنراتور شماره 3 بالا رفتن ایمنی پایانه و برطرف شدن نگرانی‌ها در این خصوص بوده است.

2- با راه‌اندازی دیزل‌ژنراتور شماره 3 نگرانی‌ها در خصوص انجام به موقع صادرات نفت و توقف و یا وقفه در صادرات و تولید نفت‌خام مرتفع شد.

3-مصرف گازوئیل دیزل‌ژنراتور کاترپیلار ماهانه حدود 80 تا 100 متر‌مکعب بوده که با در سرویس قرار گرفتن دیزل‌ژنراتور شماره 3 نیاز مکرر این پایانه به دریافت گازوئیل به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

  4- واحد تولید بخار پایانه (بویلر و تجهیزات مرتبط) در سرویس قرار گرفت چرا که خارج از سرویس بودن این تجهیزات باعث خوردگی و آسیب و خسارات جبران‌ناپذیر خواهد شد. (بویلرها و  تجهیزات مرتبط به دلیل خرابی دیزل‌ژنراتورهای اصلی جز در مواقع صادرات نفت خارج از سرویس) بودند.

5- در سرویس بودن دیزل کاترپیلار در چند مورد باعث ایجاد نوسانات و آسیب به تجهیزات حساس الکتریکی و ابزار دقیقی شده بود که پس از تعمیر دیزل‌ژنراتور شماره 3 و پایدار شدن برق پایانه این نگرانی‌ها رفع شد.

6- انجام مشارکتی کار توسط تیم تعمیرات پایانه و تیم پیمانکار باعث انتقال تجربه به نفرات تعمیرات پایانه و عدم نیاز به برون‌سپاری برخی تعمیرات جانبی در آینده خواهد بود.

در پایان مسئولین تعمیرات پایانه خلیج‌فارس از اعتماد، نگاه ویژه و پیگیری مسئولین منطقه، مجموعه تعمیرات، بهره‌برداری، خدمات پایانه خلیج‌فارس و همه دست‌اندرکاران که به نوعی در انجام تعمیرات اساسی این دستگاه مهم نقش بسزایی داشتند تشکر و قدردانی کردند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر