/
۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹

طراحی و ساخت برنامه پشتیبان سیستم کنترل بویلرهای پایانه شناور خلیج‌فارس

برنامه پشتیبان سیستم کنترل بویلرهای پایانه شناور خلیج‌فارس بر روی حافظه یدکی توسط مهندسان جوان و متخصص واحد ابزار دقیق با اتکاء به خودباوری، دانش علمی و توان فنی در این پایانه صادراتی طراحی و ساخته شد.
کد خبر : ۵۶۲۷۰

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، آقای محمدی رئیس تعمیرات پایانه صادراتی خلیج‌فارس گفت: با توجه به برآورد هزینه بسیار بالای انجام این پروژه و اهمیت و حساسیت این موضوع، امکان انجام عملیات پشتیبان‌گیری از سیستم کنترل بویلرها و برنامه اختصاصی این حافظه‌ها با مطالعه در این زمینه، بررسی مدارک فنی و استخراج اطلاعات بردهای کنترل و تعداد و نوع حافظه‌های استفاده شده، توسط واحد ابزار دقیق با مسئولیت آقای عباس پیرمحمدی کارشناس ابزار دقیق پایانه در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: پایانه شناور خلیج‌فارس دارای دو عدد بویلر است که سیستم کنترل جهت فراهم کردن بهره‌برداری ایمن و عملیاتی بویلرها، داری بخش پانل کنترل محلی برای هر یک از بویلرها، بخش پانل قدرت مشترک محلی و بخش کنترل و مانیتورینگ بر مبنای PC در اتاق کنترل موتورخانه است.

وی افزود: برای آسان شدن راه‌اندازی و نظارت بر فرآیند احتراق، پانل‌های کنترل محلی و همچنین تجهیزات مربوطه در بالای سر بویلرها نصب شده‌اند. پانل‌های کنترل و قدرت محلی از طریق ماژول‌های ورودی/خروجی دیجیتال و آنالوگ توسط CPU و بر اساس برنامه اختصاصی نصب شده بر روی حافظه‌های برد کنترل، فرآیند کنترل و مانیتورینگ بویلرها را بر عهده دارند. با توجه به محل قرارگیری سیستم‌های کنترل در قسمت بالای بویلرها، دمای محیط بسیار بالا، استهلاک کنترلرها (عمر بیش از ده سال) و همچنین عدم پایداری برق پایانه و مشکلات UPS ها، احتمال آسیب این کنترلرها و از بین رفتن برنامه آنها وجود داشت. از بین رفتن سیستم کنترل بویلرها باعث خارج از سرویس شدن این تجهیزات و توقف صادرات و تولید نفت میادین سروش و نوروز خواهد شد. بنابراین با دعوت از کارشناسان شرکت‌های پیمانکار جهت برآورد امکان انجام پروژه و هزینه‌های مربوطه و دریافت پیش‌فاکتور رسمی به مبلغ 88 هزار دلار معادل 44 میلیارد ریال (بدون احتساب بیمه و مالیات بر ارزش افزوده) شرح کار و شناسنامه پروژه برای این کار تدوین و جهت اخذ بودجه و اعتبار لازم به واحد برنامه‌ریزی منطقه ارجاع شد.

وی با بیان اینکه به دلیل انحصاری بودن سیستم کنترل بویلرها پشتیبان‌گیری از این کنترلرها با روش‌­های معمول امکان‌پذیر نبوده و نیازمند سخت‌افزار و نرم‌افزار ویژه است، گفت: مطالعه برد پردازنده جهت استخراج اطلاعات فنی حافظه‌­های مورد استفاده جهت تهیه حافظه‌هایی با مشخصات مشابه در این زمینه ضروری بود. با توجه به اینکه این حافظه‌ها قطعات الکترونیکی بسیار پیچیده و حساس هستند، خارج نمودن و کار بر روی آنها باید با دقت بسیار بالا (محافظت در برابر آسیب‌های مکانیکی و الکتروستاتیک) انجام می‌شد که این امر بدون اعتماد و حمایت مسئولین پایانه و منطقه امکان‌پذیر نبود.

به گفته رئیس تعمیرات پایانه صادراتی خلیج‌فارس، پس از مطالعه و استخراج مشخصات فنی کامل، حافظه‌هایی با مشخصات مشابه تهیه شد. با تهیه دستگاه و نرم‌افزار مخصوص جهت خواندن/نوشتن IC، این حافظه‌ها از روی برد الکترونیکی سیستم کنترل بویلر با در نظر گرفتن حفاظت‌های لازم خارج و پس از خواندن اطلاعات حافظه‌ها، پشتیبان‌گیری از برنامه آنها بر روی حافظه‌های یدکی تهیه شده انجام و بر روی برد کنترل بویلر نصب و به‌صورت عملیاتی با موفقیت تست و راه­اندازی شد. با توجه به وجود دو عدد بویلر و وجود دو پانل کنترل محلی و یک پانل مشترک قدرت، در مجموع 9 عدد حافظه پشتیبان‌گیری شد.

محمدی افزود: با انجام موفقیت‌آمیز عملیات پشتیبان‌گیری از سیستم کنترل بویلرهای پایانه، ضمن بی‌نیاز شدن از برون­سپاری این کار و  عملیات مشابه در این پایانه و دیگر سکوهای منطقه بهرگان، مبلغ 40 میلیارد ریال صرفه‌جویی حاصل و شرح نیاز پروژه مربوطه از دستور کار خارج شد.

رئیس تعمیرات پایانه صادراتی خلیج‌فارس در پایان از اعتماد و حمایت مسئولین منطقه، مجموعه تعمیرات پایانه خلیج‌فارس و به ویژه دانش علمی‌، تخصص فنی و تعهد آقای مهندس عباس پیرمحمدی که مسئولیت انجام این پروژه مهم را بر عهده داشت تقدیر و تشکر کرد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر