/
۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸

انجام عملیات کابل‌گذاری دریایی بین سکوهای سروش و نوروز به طول 3 کیلومتر

سرپرست برنامه‌ریزی و هماهنگی عملیات بندری، دریایی و حمل‌ونقل شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: با استفاده از تجهیزات ساخته شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، همچنین بهره‌مندی از امکانات شناور لنگرانداز، عملیات کابل‌گذاری دریایی بین چاه‌های درون‌میدانی میادین سروش و نوروز به طول حدود 3 کیلومتر با موفقیت به پایان رسید.
کد خبر : ۵۶۶۰۵

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، مهندس امیر بغلانی افزود: در این عملیات، با حمایت این شرکت، دستگاه‌ DP (Dynamic Positioning) پرتابل توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برای دریافت سیگنال‌های DGPS از ماهواره، طراحی و ارتباط سیگنالی با کنسول DP شناور برقرار و با این اقدام، عملیات کابل‌گذاری بدون انحراف و در مسیر تعیین شده امکان‌پذیر گردید.

وی با بیان اینکه این عملیات جهت تامین برق مورد نیاز برای راه‌اندازی پمپ‌های درون‌چاهی چند حلقه چاه و افزایش تولید در میادین سروش و نوروز انجام ‌شده است، گفت: کابل‌گذاری در دریا با مشکلات و پیچیدگی‌های بسیار زیادی مواجه است و شناوری که برای این کار استفاده می‌شود باید از نوع کابل‌گذار باشد. علاوه بر اینکه تعداد این شناورها در ایران بسیار کم است، نرخ و هزینه به‌کارگیری آنها نیز بسیار بالاست. از سوی دیگر شناور کابل‌گذار هم باید مجهز به سامانه DP باشد. بنابراین با استفاده از تجهیزات پرتابل DP، عملیات کابل‌گذاری توسط شناور لنگرانداز تحت اجاره شرکت نفت فلات قاره ایران انجام پذیرفت.

وی افزود: DP تجهیزی است که با برقراری ارتباط با ماهواره و دریافت سیگنال از آن به شناور کمک می‌کند با حداقل میزان خطا در یک خط مستقیم حرکت کرده و از انحراف مسیر جلوگیری می‌نماید و از این جهت اهمیت دارد که در صورت کابل‌گذاری توسط شناور فاقد DP، کابل‌گذاری به صورت مارپیچ صورت گرفته و محاسبات پروژه مختل می‌شود. بنابراین به دلیل محدودیت طول کابل‌ها، با استفاده از خدمات یک شرکت دانش‌بنیان داخلی، تجهیز مذکور به صورت پرتابل روی شناور نصب و سیگنال‌های مورد نظر از ماهواره دریافت شد و با کمترین خطا عملیات کابل‌گذاری با موفقیت به پایان رسید.

سرپرست برنامه‌ریزی و هماهنگی عملیات بندری، دریایی و حمل‌ونقل شرکت نفت فلات قاره ایران در پایان از زحمات و تلاش‌های مدیران منطقه عملیاتی بهرگان، تیم عملیات دریایی این منطقه، تیم غواصی منطقه خارگ، مجری پروژه و همه دست‌اندرکاران این عملیات تشکر و قدردانی کرد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر