/
۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۸

راه‌اندازی سامانه پایش سوخت شناورهای شرکت نفت فلات قاره ایران برای نخستین بار در سطح صنعت نفت

سرپرست برنامه‌ریزی و هماهنگی عملیات بندری، دریایی و حمل‌ونقل شرکت نفت فلات قاره ایران از راه‌اندازی سامانه پایش سوخت شناورهای این شرکت برای نخستین بار در سطح صنعت نفت خبر داد.
کد خبر : ۵۶۸۲۷

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، مهندس امیر بغلانی افزود: در فاز نخست، این سامانه بر روی 20 فروند شناور در اختیار این شرکت نصب شده و به زودی بر روی بقیه شناورها نیز نصب خواهد شد. با استفاده از این سامانه علاوه بر اندازه‌گیری میزان مصرف سوخت، امکان مدیریت صحیح راهبری شناورها، سنجش موقعیت و کارکرد عملیاتی آنها نیز میسر خواهد شد.

وی گفت: برای این منظور شرکت‌های مختلفی را مورد ارزیابی قرار دادیم و یکی از شرکت‌های توانمند داخلی در این زمینه انتخاب شد. در این سامانه یک تجهیز در ورودی مسیر سوخت موتور شناور نصب شده و با استفاده از نرم‌افزار مرتبط، مصرف سوخت آن به صورت لحظه‌ای و آنلاین مشخص می‌شود. در این سامانه مشخص می‌شود موتور شناور در طول 24 ساعت به چه میزان در سرویس بوده و مصرف لحظه‌ای و تجمعی آن در طول روز، هفته و ماه چقدر بوده است. همچنین موقعیت شناور بر روی نقشه مشخص شده و به راحتی می‌توان با استفاده از نرم‌افزار مربوطه از ستاد تهران، وضعیت پشتیبانی دکل‌ها و سکوها توسط شناورها را مدیریت کرد.
وی، یکی از نتایج این سامانه را بهینه کردن تعداد و عملکرد شناورهای مورد استفاده شرکت نفت فلات قاره ایران اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه موقعیت عینی شناورها و میزان کارکرد آنها در این سامانه مشخص می‌شود، به راحتی می‌توان با مقایسه عملکرد، نسبت به کاهش تعداد شناورها اقدام کرد. از سوی دیگر با عملیاتی شدن این اقدام میزان هدررفت احتمالی سوخت به حداقل خواهد رسید. همچنین با این سامانه اگر شناوری بالاتر از حد استاندارد تعیین شده مصرف سوخت داشته باشد، به مالکان شناورها برای تعمیر و بهینه‌سازی موتور آنها هشدار داده می‌شود که این اقدام نیز در کاهش مصرف سوخت، جلوگیری از آلودگی محیط زیست و صرفه‌جویی بسیار موثر است.
وی در پایان گفت: با توجه به اینکه مدت زمان رسیدن کالا به دکل حفاری، باعث بهره‌وری بیشتر در عملکرد دکل‌ها خواهد شد، با بهره‌مندی از این سامانه می‌توان ضمن مدیریت بهتر و منسجم‌تر، شناورها را بین سکوها و دکل‌ها جابجا و از تحمیل هزینه‌های انتظار که مبلغ بسیار هنگفتی است جلوگیری کرد. همچنین هزینه‌های پرداختی به شناورها نیز بر اساس پیمایش درست و واقعی خواهد بود و صرفه‌جویی قابل توجهی نیز در این زمینه انجام خواهد شد.


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر