/
۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹

ساخت تعدادی از قطعات وارداتی کمپرسورهای هوا توسط واحد تعمیرات منطقه قشم

با همت کارکنان واحد تعمیرات منطقه قشم، تعدادی از قطعات وارداتی کمپرسورهای هوا در این منطقه عملیاتی ساخته و نصب شد.
کد خبر : ۵۷۹۴۷

به گزارش  نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ، در فصول سرد سال به دلیل رسیدن دمای روغن به نقطه شبنم، قطرات آب در داخل روغن تشکیل شده و باعث کف کردن روغن داخل مجموعه هواساز و Oil Separator می‌شد که می‌توانست باعث رسیدن آسیب جدی به کمپرسور شود.
این مشکل، در واحد تعمیرات منطقه عملیاتی قشم مطرح شده و پس از بررسی‌های فنی تصمیم بر آن شد تا در مسیر گردش روغن کمپرسور قطعه‌ای به نام شیر ترموستاتیک (Thermostatic Valve) نصب گردد.
به دلیل وارداتی بودن این قطعه، امکان خرید آن از داخل کشور و حتی شرکت سازنده پکیج کمپرسورها مقدور نبود، بنابر این با توجه به بررسی‌های صورت گرفته توسط مهندس ناظرزاده رئیس واحد تعمیرات و نگهداری و مهندس عبدالهی رئیس واحد تعمیرات مکانیک تصمیم به رفع مشکل به روش مهندسی معکوس (Reverse Engineering) و مشابه‌سازی نمونه خارجی آن گرفته شد.
بدین منظور و در مرحله اول، اندازه‌گیری، ابعادبرداری و مدل‌سازی سه‌بعدی کلیه قطعات مجموعه ترموستاتیک ولو با استفاده از نرم‌افزار کتیا (‌CATIA‌) توسط مهدی صولت در کارگاه تراشکاری انجام شد.
در مرحله دوم با استفاده از مدل نرم‌افزاری، ساخت و تولید این قطعات با استفاده از امکانات کارگاه تراشکاری منطقه (دستگاه تراش و فرز) انجام شد.
در نهایت، مجموعه ترموستاتیک ولو بر روی کمپرسور هواسازان تبریز نصب و تست شد و بررسی‌های بعدی نشانگر این بود که کلیه مشکلات قبلی آن رفع شده است. در مراحل بعدی، با استفاده از مدل نرم‌افزاری موجود یک مجموعه دیگر ساخته شده و بر روی کمپرسور دوم نصب شد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر