/
۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
مهندس شهسوار ارغش در گفت‌وگو با رادیو کیش:

نگاه به جزیره کیش باید از گردشگری صرف به گردشگری و انرژی تغییر کند

مدیر منطقه عملیاتی کیش شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: با توجه به پتانسیل‌های بسیار زیاد میدان گازی کیش و وجود ذخایر عظیم گازی در این میدان، رویکرد و نگاه به این جزیره باید از گردشگری صرف به گردشگری و انرژی تغییر کند.
کد خبر : ۵۸۶۰۸

به گزارش نبض نفت به نقل از  روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، مهندس شهسوار ارغش در گفت‌وگو با رادیو کیش گفت: میدان گازی کیش با دارا بودن 56 تریلیون فوت‌مکعب ذخیره گاز درجا، می‌تواند تحول بسیار مثبتی در این جزیره ایجاد کند، بنابراین نگاه به جزیره کیش باید از گردشگری صرف به گردشگری و انرژی تغییر کند. البته تحقق این موضوع نگاه ویژه‌ای را از سوی مسئولین می‌طلبد و بنده معتقدم توجه به موضوع انرژی در کنار گردشگری می‌تواند جزیره کیش را به یکی از بهترین نقاط دنیا تبدیل کند.
وی افزود: جزیره کیش علاوه بر پتانسیل‌های گردشگری، روی یکی از بزرگترین میدان‌های مستقل گازی کشور قرار دارد که توسعه آن در سه فاز (دو فاز در دریا و یک فاز در خشکی) و هر فاز برای تولید یک میلیارد فوت‌مکعب و بیش از 10 هزار بشکه میعانات گازی برنامه‌ریزی شده است و درآمد حاصل از این اعداد و ارقام قطعاً قابل توجه و چشمگیر خواهد بود.
وی گفت: طرح توسعه کیش در بخش‌های مختلف در حال پیگیری است که یکی از بخش‌ها با عنوان انتقال گاز از سرزمین اصلی به جزیره کیش در تیرماه 1401 به بهره‌برداری رسیده و خوشبختانه تامین انرژی پایدار جزیره کاملاً محقق شده است. با این اقدام از سوخت مایع در نیروگاه‌های جزیره استفاده نمی‌شود که دستاوردهای بزرگی از جمله کاهش چشمگیر آلودگی زیست‌محیطی داشته است.
مهندس ارغش افزود: در فاز دوم که توسعه میدان گازی کیش است، 14 حلقه چاه در دو بخش در جزیره کیش حفاری و بسیاری از چاه‌ها تکمیل و آماده بهره‌برداری شده است، ولی از آنجایی که ترکیبات این گاز، اسیدی است برای پالایش باید حتماً به یک پالایشگاه منتقل شود. با توجه به اینکه ساخت یک پالایشگاه بیش از 4 میلیارد دلار و زمان بسیار زیادی نیاز دارد بر اساس تصمیم جناب آقای اوجی وزیر محترم نفت مقرر شد از ظرفیت خالی پالایشگاه‌های کشور برای این منظور استفاده شده و با ساخت خط لوله مورد نظر و ارسال گاز جزیره کیش به پالایشگاه‌های 6، 7 و 8 پارس‌جنوبی، این میدان به بهره‌برداری برسد.
مدیر منطقه عملیاتی کیش در پایان با بیان اینکه در حال حاضر توسعه این میدان توسط شرکت نفت و گاز پارس در حال انجام است، ابراز امیدواری کرد با ساخت خط لوله انتقال گاز کیش به پالایشگاه‌های جنوبی، این میدان به بهره‌برداری رسیده و جزیره کیش، استان هرمزگان و کل کشور از عایدات این میدان بهره‌مند شوند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر