/
۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷

قرارداد حفاری ۹ حلقه چاه میدان گازی پارس جنوبی امضا شد

سرپرست شرکت توسعه پترو ایران از امضای قرارداد حفاری ۹ حلقه چاه میدان گازی پارس جنوبی بین شرکت توسعه پترو ایران و نفت و گاز پارس خبر داد.
کد خبر : ۵۸۹۸۷

 نبض نفت -  منصور مهرشاد گفت: به‌منظور جبران کاهش تولید از پارس جنوبی از طرح عملیات محور ۳۵ حلقه چاه جدید طی چهار بسته کاری در این میدان مشترک تعریف شده است که قرارداد حفاری ۹ حلقه چاه میدان گازی پارس جنوبی طی بسته دوم کاری بین شرکت نفت و گاز پارس و شرکت توسعه پترو ایران امضا شد.
وی ادامه داد: این قرارداد با برگزاری مناقصه به‌صورت EPD (طراحی، اجرا و حفاری) به شرکت توسعه پترو ایران واگذار شد که شامل حفاری ۹ حلقه چاه روی سکوهای «SPD19C» ،«SPD2» ،«SPD8» ،«SPD15» ،«SPD12B» است و طی ۳۲ ماه اجرا می‌شود.
برپایه این گزارش، در شرایطی که ۷۵ درصد سبد تأمین انرژی اولیه کشور را گاز طبیعی تشکیل می‌دهد و ۷۰ درصد تأمین گاز کشور وابسته به میدان گاز پارس جنوبی است این میدان مشترک و شرایط فعلی و آتی برداشت گاز از آن اهمیت بسیاری در زمینه تأمین پایدار انرژی کشور ایفا می‌کند.
در عین حال با رشد و توسعه صنعت، افزایش روزافزون جمعیت و به تبع آن افزایش مصرف گاز در مصارف خانگی و صنعتی روزبه‌روز نیاز کشور به تولید گاز افزایش می‌یابد که به این منظور طرح حفاری از ۳۵ حلقه چاه درون میدانی پارس جنوبی در دستور کار قرار گرفته است.
پیش‌تر نیز محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از واگذاری حفاری ۳۵ حلقه چاه درون میدانی پارس جنوبی با اعتبار یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار و با هدف افزایش بهره‌وری و نگهداشت تولید گاز به چهار شرکت حفاری و اکتشاف و تولید ایرانی خبر داده بود.

 

منبع:شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر