/
۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
افت تیراژ تولید ایران خودرو ؛

سیگنال منفی به بازار خودرو/ خریداران گوش به زنگ باشند

افت تیراژ تولید ایران خودرو در سال جاری در شرایطی که این خودروساز قصد افزایش تیراژ تولید و به دنبال ان افزایش عرضه به بازار خودرو را داشت، خبر خوبی برای بازار خودرو نیست.
کد خبر : ۵۹۴۵۰

نبض نفت-  صورت های مالی ایران خودرو تا پایان دی 1402 نشان می دهد این خودروساز برای رساندن تیراژ تولید خود در سال جاری به تیراژ سال گذشته با چالش جدی روبرو است.
ایران خودرو تا پایان دی 1402 در مجموع حدود 428 هزارد ستگاه خودروی سواری تولید کرده است.
آبی های جاده مخصوص سال گذشته در مجموع تولیدی حول و حوش 550 هزار دستگاه خودروی سواری را در کارنامه داشتند.
مدیر عامل ایران خودرو در فروردین سال جاری طی دیداری که از خط تولید این خودروساز را در کرمانشاه داشت از برنامه تولید خودروی سواری در بنگاه تحت مدیریتش رونمایی کرد.
آن طور که علیمردان عظیمی اعلام کرد آبی های جاده مخصوص قصد داشتند طی سال 1402 نه تنها تیراژ تولید خودروی سواری سال گذشته را محقق کنند بلکه به دنبال این بودند تا تیراژ تولید 1401 در بخش سواری را حدود 50 درصد افزایش دهند.
اگر برنامه ایران خودرویی ها درست عملیاتی می شد این خودروساز باید در کارنامه تولید سال 1402 در مجموع حدود 825 هزار دستگاه خودروی سواری را ثبت می کرد.
اما بررسی تیراژ تولید این خودروساز تا پایان دی امسال نشان می دهد این خودروساز حدود 428 هزار دستگاه خودروی سواری را در خطوط تولید خود تکمیل کرده است.
بنابراین این خودروساز با توجه به وضعیت تولید خود تا پایان اولین ماه از فصل زمستان 1402 باید با رشد تیراژ هدف گذاری شده برای سال جاری خداحافظی کند.
اما آبی های جاده مخصوص اگر بخواهند تیراژ تولید سال گذشته خود را محقق کنند طی دو ماهی که تا پایان سال جاری باقی مانده چه تعداد از محصولات خود را باید در خطوط تولید تکمیل کنند؟
ایران خودرویی ها اگر بخواهند تیراژ تولید خود در سال گذشته را نیز محقق کنند باید حدود 122 هزار دستگاه خودروی دیگر تولید طی دو ماهی که تا پایان سال 1402 مانده تولید کنند.
خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص به طور میانگین باید در بهمن و اسفند 1402 حول و حوش 61 هزار دستگاه خودرو تولید کنند.
حال سوال اینجاست که این خودروساز این امکان را دارد تا 122 هزار دستگاه تا پایان سال جاری تولید کند؟
روند تولید ایران خودرو در 10 ماهه 1402 نشان می دهد این خودروساز در بهترین حالت در خرداد 1402 تیراژ تولید نزدیک به 51 هزار و 600 دستگاهی را نهایی کردند.
بنابراین اگر ایران خودرو بتواند تیراژ تولید خرداد 1402 را در بهمن و اسفند هم تکرار کند در نهایت حدود 100 هزار دستگاه خودروی سواری را در خطوط تولید خود تکمیل خواهد کرد.

 

 

منبع :اقتصادنیوز

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر