/
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
چانه زنی خودروساز جواب داد

این دو خودرو از زیر تیغ سازمان استاندارد فرار کردند / متقاضیان امیدوار شدند

توقف تولید برخی از خودروها به دلیل پاس نکردن استانداردهای خودروی جدید سبب شده تا شرکت های خودروساز محصولات جایگزین را به متقاضیان پیشنهاد دهند. این اتفاق منجر به نارضایتی مشتریان شده است.
کد خبر : ۵۹۴۹۴

نبض نفت - پژو پارس و رانا پلاس تا پایان سال جاری مجوز تولید خود را تمدید کردند. این اتفاق نشان می دهد چانه زنی ها با سازمان ملی استاندارد جواب داده است.
ایران خودرو در تلاش است تا به هر شکل ممکن دل مدیران سازمان ملی استاندارد را به دست بیاورد بلکه بتواند محصولاتی که نسبت به آنها تعهد دارد را در سال آینده نیز تولید کند.
البته سازمان ملی استاندارد هم به اجرای قانون اصرار دارد و می گوید خودروهایی که قرار است سال آینده در خطوط تولید خودروسازان تکمیل شوند باید گواهی استانداردهای 85 گانه را در پرونده خود داشته باشند.
اما تمدید 15 روزه مجوز تولید پژو پارس و رانا پلاس را می توان به فال نیک گرفت و آن را نشانه ای دانست از اینکه ایران خودرویی ها در سال آینده بتوانند این دو محصول را تا زمان عمل به تعهدات معوق خود در خطوط تولید نگه دارند.
پیش تر رییس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد پژو پارس تا 15 اسفند مجوز استاندارد برای تولید را دارد و بعد از آن ایران خودرو نمی تواند نسبت به تولید این محصول خود اقدام کند.
آن طور که مهدی اسلام پناه گفت ایران خودرویی ها از چند ماه پیش نظر مدیران سازمان ملی استاندارد را می دانستند با تمام این احوال اقدام به فروش پژو پارس کردند.
رییس سازمان ملی استاندارد گفت اینکه ایران خودرویی ها نسبت به این خودرو تعهد معوق دارند به این سازمان ارتباطی ندارد. 
اسلام پناه تاکید کرده بود سازمان ملی استاندارد به دنبال اجرای قانون است.
اما به نظر می رسد تمدید 15 روزه مجور تولید پژو پارس را بتواند به عنوان نرم شدن دل مدیران ارشد سازمان ملی استاندارد قلمداد کرد.
البته در صحبت های اسلام پناه حرفی از مدت زمان در نظر گرفته شده برای مجوز استانداردی رانا پلاس نبود و مشخص نیست این خودرو همزمان با پژو پارس مدت زمان مجوزش تمام می شد یا اینکه زمان اتمام مجوز این خودرو ارتباطی به زمان مجوز استاندارد پژو پارس نداشت.

برآورد می شود متقاضیان تا اینجای کار امیدوار شدند با تمدید 15 روزه مجوز تولید از سوی سازمان ملی استاندارد ایران خودرو بتواند به تعهدات خود در قبال این دو خودرو عمل کند. البته آنها این گمانه را هم در ذهن دارند که مدیران سازمان ملی استاندارد چنانچه تلاش ایران خودرو را برای عمل به تعهدات ببینند مجوز تولید این دو خودرو را در سال آینده تا زمان تکمیل تعهدات برای ایران خودرو صادر کنند. 
گمانه دیگری که بسیار کم رنگ است اینکه شاید ایران خودرویی ها برنامه ریزی برای کسب مجوز استاندارد 85 گانه را برای پژو پارس و رانا پلاس در دستورکار قرار دهند. 
باید منتظر ماند و دید طی مدت زمان باقی مانده از سال جاری چه اتفاق های دیگری می افتد و آیا سازمان ملی استاندارد با ایران خودرویی ها راه می آید تا در سال 1403 همچنان این خودروها تولید شوند یا بر مصوبات قانونی خود تاکید می کند؟

 

 

 

منبع:اقتصادنیوز

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر