/
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
بازار سکه ؛

اقدام جدید بازار ساز برای بازار سکه

طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت سکه امامی که روز یکشنبه با ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داده بود روز دوشنبه تا ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پیشروی کرد.
کد خبر : ۵۹۴۷۰

نبض نفت - بررسی هسته مرکزی بازار ارز و سکه در روز های اخیر نشان می دهد که درهم لیدر بازار شده است. در همین راستا  احمد مهدوی، دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی، از تقویت عرضه درهم خبر داد. او از برگزاری «جلسه‌ای با بانک مرکزی» اشاره کرد که «راهکارهای متنوع‌سازی سبد ارزهای صادراتی شرکت‌های پتروشیمی برای تنظیم بهتر بازار انواع ارزها نظیر درهم موردبحث قرار گرفت.» او تاکید کرد که در این جلسه «تصمیمات خوبی اخذ شده که به‌زودی اجرایی خواهد شد و شاهد افزایش سهم عرضه ارزهای غیردلاری در بازار نیما خواهیم بود» .آنچه برخی از فعالان بازار بر آن تاکید دارند این است که اگر درهم شرکت‌های پتروشیمی عرضه شود، قرار گرفتن دلار و سکه در مسیر کاهش بیشتر، محتمل است.
بانک مرکزی هم در آخرین اقدام خود  دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی الحساب بانکی ۳۰ درصد سالانه ( پرداخت سود ماهانه ) را با هدف تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولید به شبکه بانکی ابلاغ کرد.آنطور که روالبط عمومی بانک مرکزی اعلام کرده بانک‌ها مجازند از روز چهارشنبه ۱۱ بهمن‌ ماه ۱۴۰۲ به مدت ۷ روز کاری اقدام به عرضه این اوراق نمایند. برنامه عرضه و تعیین شعب منتخب آنها توسط بانک‌های عامل اطلاع‌رسانی می‌شود.
اقدام اخیر بانک مرکز ی در شرایطی است که به گفته فعالان اقتصادی  بازار ارز و سکه تحت تاثیر تنش‌های منطقه دچار التهاب شده و  بانک مرکزی افزایش نرخ بهره را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ترکیب کرده است تا سپرده‌های ریالی به ارز خانگی تبدیل نشوند.البته فعالان اقتصادی می گویند باید صبر کرد و دید که بازار چه واکنشی خواهد داشت.
طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر  قیمت سکه امامی  که روز یکشنبه با ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داده بود روز دوشنبه تا ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پیشروی کرد.محمد کشتی آرای که سابقه ریاست در اتحادیه طلا وجواهر را در کارنامه خود دارد در آخرین اظهارات خود گفته« افزایش قیمت ارز و طلای جهانی باعث افزایش قیمت طلا و سکه در بازار شده است.» و « بازار در انتظار ورود بانک مرکزی است.» او گفته در صورت ورود بانک مرکزی به بازار قیمت ها کاهشی می شود
فنی‌های بازار هم معتقدند که در حال حاضر با توجه به سایت اتحادیه طلا و جواهر سکه  مرز 33 میلیون و 800  هزار تومان برای سکه مهم است و اگر از این مرز عقب‌نشینی کند احتمال کاهش تدریجی آن به سمت نیمه کانال 33 میلیون تومان وجود دارد.

 

 

 

منبع:اقتصادنیوز

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر