/
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳
عضو هیات مدیره هلدینگ تدبیر و نماینده دوره هشتم و نهم مجلس:

نمایشگاه نفت کمک می‎کند بخش خصوصی توانمندی‏های خودش را باور کند

برگزاری بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی فرصت مناسبی است برای حضور و عرضه توانمندی‏ها و آخرین دستاوردهای شرکت‏های بزرگ داخلی و خارجی در عرصه انرژی؛ با این حال این که چقدر این حضور برای صنعت نفت کشورمان به ویژه بخش خصوصی فعال در این حوزه مفید بوده است موضوعی بود که با دکتر جعفر قادری؛ عضو هیات مدیره هلدینگ تدبیر و نماینده دوره هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی در میان گذاشتیم که در ادامه می‏خوانید:
کد خبر : ۶۹۱۱

برگزاریایننمایشگاه درسال‏هایگذشته چقدردرصنعتنفتمفیدبودهاست؟

-خاصیتنمایشگاهایناستکهارتباطبینعرضه‏کنندگانتجهیزاتوتقاضاکنندگانتجهیزاترابرقرارمیکندوهمینطورشناختکلیمسئولانازظرفیت‏هایتولیدیوتجهیزاتداخلیوخارجیوآخرینپیشرفتهارافراهممی‏کند.باتوجهبهتکنولوژی‏هاییکهدرخارجوجودداردبرایمتولیانودست‏اندرکارانومسئولانوزارتنفتوهمچنینسیاست‏گذاراندرمجموعهدولتومجموعه‏هاییکهبهطورمرتببانفت، گازوپتروشیمیمرتبطهستندنیزچنینشناختیرافراهممی‏کندوهمانطورکمکمی‏کندکهسازندگانتجهیزاتازپروژه‏هاشناختپیداکنندوپیشرفتتکنولوژی‏هارادرجهتاستفادهازآن‏هاببینند. همچنینبتواننددرنمایشگاهازوضعیتوجایگاهخودشانارزیابیدرستیداشتهباشندووضعیترقبایشانرابدانندکهدرکجاقراردارندوبه خلأ‏هاوکمبودهاپیببرند. مجموعاًنمایشگاه‏هاجایگاهاطلاع‏رسانیوتبادلاطلاعاتوجاییبرایارتباط‏گیریمجموعهعرضهکنندگانوتقاضا کنندگاناستوبهمردموسرمایه‏گذارانهمایناطلاعاتودانشرامی‏دهدکهشناختبهتریدرحوزهنفتوگازپیداکنندوبتواننددراینحوزهسرمایه‏گذاریکنندوبرنامه‏هاییبرایآینده‏شانداشتهباشند. اساتیددانشگاه،دانشجویانومتخصصینهمشناختبهترینسبتبهوضعیتبازاروتکنولوژی‏ها،سرمایه‏گذاران،طرح‏هاوپروژه‏هاپیدامی‏کنندوتشویقمی‏شوندکهمقداریعمقی‏تر،دقیق‏تروحساس‏ترنسبتبهموضوعنگاهکنندوکمککنندکهاینصنعتبهترپیشبرود.درمجموعاینرویداد،رویدادخیلیخوبیاستومی‏تواندآثاروپیامدهایمثبتزیادیبرایاینصنعتداشتهباشد.باتوجهبهاینکهدربرخیازبخش‏هایصنعتنفتهنوزبهخارجازکشوروابستههستیم؛ 

تأثیربرگزارینمایشگاهدرخودکفاییدربخش‏هایمختلفمرتبطباصنعتنفتراچگونهارزیابیمی‏کنید؟

-حضورکشورهایخارجیکمکمی‏کندکهماازآنهاایدهبگیریموآشناییبانیازهایداخلیایجادشود.اینشناختودانشمی‏تواندکمککندکهدرساختتجهیزاتداخلیوبومی‏سازیدردانشفنیتجهیزاتموردنیازصنعتنفتسرمایه‏گذاریکنندوبرآوردیهمازحجمتقاضاداشتهباشند. همچنینشناختیهمازوضعیتنیازهاداشتهباشندوشناختیازوضعیترقبایداخلیوخارجیایجادمی‏شوددرنتیجهبهترمی‏تواننددرزمینهخودکفاییبرنامه‏ریزیکنندوتلاشکنندکهظرفیتهابهتربهکارگرفتهشود.

فکرمی‏کنیدچقدرفضاینمایشگاهبهافزایشظرفیت‏هایبخشخصوصیکمککردهاست؟

-درنمایشگاههمانطورکهاشارهکردیدبایدفرصتوامکانیفراهمشودکهبخشخصوصیبامسئولاندولتیتماسوارتباطبگیرندوبامجموعه‏هایمختلفدولتیارتباطبرقرارکنند. چوندرنمایشگاهمعمولاًمسئولینذیربطحضورپیدامیکنندونشست‏هاوجلساتتخصصیکهتشکیلمی‏شودکمکمی‏کندکهبخشخصوصیاشرافوتسلطبیشترینسبتبهحوزه‏هایداخلیوخارجیپیداکندوبتواندبیشترتوانمندی‏هایخودشراباورکندودر جهتبهینه‏سازیآنهااقدامکند.

باتوجهبهاینکهجنابعالیمسئولیتهایمتعددیدرگذشتهداشتهایدواشرافیکهدراینحوزهداریدفکرمیکنیدکهطیسالیانیکهنمایشگاهبرگزارشدهاستماچهپیشرفت‏هاییداشتهایموافقپیشرودرآیندهراچگونهارزیابیمیکنید؟

-هرسالنسبتبهسال‏هایگذشتهوضعیتنمایشگاهبهترشدهوروندروبهرشدیداشتهوکاستیهاوسختی‏هایشکمترشدهوشرایطبهتریفراهمشدهاست.باتوجهبهاینکهمادرخیلیازحوزه‏هاشرکت‏هایمانوضعیتبهتریپیداکرده‏اندمثلادربحثقراردادهایآی‏پی‏سیشرکت‏هایایرانیجراتپیداکرده‏اندکهدرقراردادهایبیعمتقابلورودپیداکنند.همچنیندرساختپالایشگاهوتجهیزاتودربخش‏هایبالادستی،میان‏دستیوپایین‏دستینفت،گازوپتروشیمیورودپیداکرده‏اندومنفکرمی‏کنمظرفیت‏هایخوبیایجادشدهاست.نمایشگاههممی‏تواندکمککندکهازنظرفنیاطلاعاتودانشومبانیهایمانبهترشودو ممکناستمشکلاتمالیدررابطهباپروژه‏هاداشتهباشیمکهآنهمدربخش‏هایمالیکشوروسیستمبانکیبایداینکاستی‏هاوخلاهاراجبرانکنند.ماقطعاًمیتوانیمبهجاییبرسیمکهنیازیبهورودشرکت‏هایبزرگبینالمللینداشتهباشیم. اکنوندرهرشرایطینیازداریمکهآخرینیافته‏هاراباآنهامبادلهکنیموازتجربیاتشاناستفادهکنیمومنتقلکنیمولیدرعینحالاگربحثتامینمنابعمالیدرکشورحلشودبهراحتیمی‏توانیمدرشرایطسختتحریمنیازهایخودرابرطرفکنیمووابستگیبهخارجنداشتهباشیم.منفکرمی‏کنماگرمقداریمسئولاندولتیمااهتمامبیشتریبهتوانمندی‏هاوظرفیت‏هایداخلیداشتهباشندوشرکت‏هایداخلیراباورکنندوحضورشانرادرطرح‏هاوپروژه‏هافراهمکنندمیتوانفشارهاراکمترکرد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر