/
۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵

مشکلات عرضه نفت در بورس از گذشته تاکنون

عضو کمیسیون انرژی مجلس، توضیحاتی پیرامون مشکلات عرضه نفت در بورس از جمله نقل و انتقال پول، عملیات تحویل نفت در پایانه نفتی و حجم بالای کشتی ها ارائه کرد.
کد خبر : ۱۱۳۲۴

نبض نفت - علی بختیار با اشاره به موافقت سه قوه برای عرضه نفت در بورس، گفت: نحوه انتقال پول با عرضه نفت در بورس یکی از مسائل جدی است، که باید به آن توجه شود، چراکه اگر امروز معامله ای در بورس انجام می شود و فردی می خواهد نسبت به خرید در بازار سرمایه اقدام کند باید LC ارزی از یک بانک معتبر ارزی ارائه دهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در شرایطی که کشور در تحریم های بانکی قرار دارد، ارائه LC به این شکل به صورت معتبر در بورس کار را مشکل می کند، افزود: عملیات تحویل نفت در پایانه نفتی و اختلافاتی که ممکن است در ترمینال های نفتی رخ دهد در بورس دیده نشده است.

فردی که نفت را از بورس خریداری می کند باید آن را به پالایشگاه های خارج از کشور عرضه کند

وی با اشاره به اینکه بورس ایران صرفا در داخل کشور کار کرده و به صورت منطقه ای یا بین المللی فعالیت نمی کند، ادامه داد: عرضه نفت خام در بورس می تواند کشور را دچار مشکلات جدی کند چراکه فروش نفت بازار جهانی می خواهد و شخصی که کشتی 2 میلیون بشکه ای نفت را خریداری می کند صرفا نمی تواند آن را در بازار داخل به فروش برساند.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: فردی که نفت را از بورس خریداری می کند باید این نفت را به پالایشگاه های خارج از کشور عرضه کند و احتمال اینکه چند نفر به صورت موازی با یک پالایشگاه نفتی در خارج از کشور مذاکره کرده و قیمت ها را به هم بریزند وجود دارد.

در گذشته عرضه نفت در بورس از میدان سروش و نوروز انجام شد

وی با بیان اینکه سازوکارها برای عرضه نفت در بورس باید به صورت دقیق مشخص شود تا بتوان عرضه موفق داشت، افزود: عرضه نفت در بورس در گذشته ناموفق بوده که دلیل عدم موفقیت این است که عرضه نفت از میدان سروش و نوروز انجام شده و نفت این میادین فوق سنگین بوده و متقاضی نفت فوق سنگین نیز افراد خاصی بوده اند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه برای به ثمر نشستن بورس نفت باید همکاری و همیاری بین امور بین الملل شرکت ملی نفت با بورس جدی گرفته شود، تصریح کرد: اگر این همکاری انجام نشود، عرضه خسارت و توقف کامل ارائه در بورس را به دنبال خواهد داشت، بنابراین باید ملاحظات شرکت ملی نفت در نظر گرفته تا اقدام بی نقصی انجام شود.

منبع: خانه ملت

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر