/
۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۷

مشبک کاری یک حلقه چاه به روش TCP به متراژ 118 متر با استفاده از گان‌های چهار و یک دوم اینچ

مدیر خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران از تحقق عملیات مشبک کاری یک حلقه چاه به روش TCP به متراژ 118 متر با استفاده از گان های چهار و یک دوم اینچ خبر داد .
کد خبر : ۱۴۰۲۱

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران، علی دقایقی گفت: این عملیات برای نخستین بار در چنین متراژی و تنها در یک عملیات در این واحد با موفقیت محقق شد .

 وی افزود: در این عملیات که بر روی چاه شماره 466 میدان نفتی مارون در مناطق نفتخیز جنوب در موقعیت استقرار دستگاه حفاری 80 فتح صورت گرفت، یک هزار و 75 گلوله با کاربست 18 عدد گان با رعایت کامل نکات ایمنی و دستورالعمل های کار با مواد منفجره مورد استفاده قرار گرفت .

دقایقی اظهار کرد: تا پیش از این در مشبک کاری چاه ها،  گان های سایز  دو و هفت هشتم و سه و سه هشتم اینچ با متراژ 120 تا 130 متر به کار گیری شده بود و استفاده از گان های چهار و یک دوم اینچ تا 90 متر مد نظر قرار داشت .

مدیر خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران گفت: به روال معمول مشبک کاری این متراژ با اندازه های پیش گفته در دو تا سه مرحله انجام می شد که با تحقق موفق این عملیات از این پس با موافقت شرکت های متقاضی گان های چهار و یک دوم اینچ مورد استفاده قرار خواهد گرفت .

وی توضیح داد: به کارگیری این روش علاوه بر کاهش زمان عملیات ، صرفه جویی در هزینه ها  و تحقق یک مرحله ای عملیات که به تقریب هر نوبت آن سه روز به طول می انجامد، موجب رضایتمندی کارفرما نیز می گردد .

مشبک کاری چاه های نفت و گاز جزء عملیات تکمیلی چاه محسوب می شود، گلوله مشبک کاری یک نوع گلوله انفجاری است که آزاد شدن آنی و لحظه ای انرژی ذخیره شده در آن،‌ کلید قدرتمند این سیستم برای نفوذ در مخازن نفت و گاز است .

فشار شدید ضربه بر روی لوله جداری و سازند چاه بر استحکام لوله جداری و سازند غلبه و در سازند چاه حفره ایجاد می کند که از این حفره ها نفت و یا گاز جریان می یابد .

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر