/
۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
مهندس حمید قشقایی، مدیر عامل شرکت پترو صدر البرز در گفتگو با نبض نفت:

سیاست‌های سخت‌گیرانه و غلط دولت عاملی برای محقق نشدن رونق و جهش تولید است

حمید قشقایی، مدیر عامل شرکت پترو صدر البرز در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نبض نفت گفت: متاسفانه علیرغم نام‌گذاری دو سال گذشته، هیچ گونه کمک شاخص و قابل اعتنائی به رونق و جهش تولید نشده و سیاست‌های سخت‌گیرانه ناکارآمد و ناصواب دولت عاملی برای محقق نشدن رونق و جهش تولید است.
کد خبر : ۳۰۸۵۷
سیاست‌های سخت‌گیرانه و غلط دولت عاملی برای محقق نشدن رونق و جهش تولید است
مهندس حمید قشقایی، مدیر عامل شرکت پترو صدر البرز و جواد قبادی پاشا، قائم مقام مدیر عامل این شرکت با حضور در پایگاه خبری نبض نفت ، ضمن بازدید از این رسانه در یک گفتگوی اختصاصی به تشریح اجمالی مشکلات صنعت نفت در کشور پرداختند. قشقایی در ابتدا در مورد خدمات و فعالیت‌های مجموعه خود گفت: شرکت پترو صدر البرز در سال ۱۳۸۴ با هدف ارائه تامین انواع  لوله‌های فولادی مورد نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی آغاز به کار کرده است.

 قشقایی افزود: در دفتر مرکزی قریب به 60 نفر و در دو مجموعه کارخانه مرتبط با نوع فعالیت  خود 1500 نیروی فعال داریم. مدیرعامل شرکت پترو صدر البرز با اشاره به اینکه این مجموعه به عنوان تنها نماینده رسمی و انحصاری شرکت های نورد و لوله صفا و نورد  ساوه در کشور فعال است گفت: مفتخر هستیم که این شرکت از‌‌ ابتدا به عنوان تنها  نماینده رسمی و انحصاری این کارخانجات بنحوی عمل نموده که علیرغم وجود کاستی های زیاد ،  در هماهنگی کامل تونسته به اهداف تعیین شده برسد  . همچنین جزو اولین کارخانه‌های عرضه‌کننده انواع لوله های فولادی استاندارد در سطح کشور هستیم و رزومه  کاملا قابل اعتناء و قابل توجهی در زمینه تامین و عرضه انواع لوله های  فولادی کیفی  به شرکت‌های نفت، گاز، پتروشیمی و آب بعنوان کارفرمایان اصلی در این حوزه داریم. از جمله افتخارات این شرکت تامین لوله های خطوط انتقال صادرات گاز سراسری ششم، نهم و یازدهم می باشد.

وی افزود : مجموعه ما  در صنعت به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در ارائه خدمات و کالا به صنایع نفت و گاز شناخته می‌شود. قشقایی ضمن اشاره به حوزه تخصصی خود اظهار داشت: حوزه تخصصی ما  فولاد است و برای تولیدات خود به ورق های فولادی نیازمندیم. مجموعه ما موفق به تولید لوله‌های 42 اینچ و 56 اینچ در حجم بالا شده است. در سال جاری نیز توانسته‌ایم تولید لوله‌های  جدیدی  را در کشور آغاز کنیم تا پس از پشت سر گذاردن مراحل آزمایشی تولید ، تولید انبوه آن آغاز گردد .

وی در مورد مشکلات بیشمار تولیدکنندگان گفت: متاسفانه طی دو سال اخیر با توجه به نامگذاری سال ، کمک بسیار ناچیزی به رونق و جهش تولید صورت گرفته است و تولیدکنندگان تحت فشار زیادی هستند. سیاست‌های غلط متضمن آزمایش و خطا  و بخشنامه‌های دولتی استوار بر بروکراسی اداری به روز نشده ،  باعث افت کارایی و کاهش سرعت تولید و نتیجتا هرزرفت سرمای گذاری های انجام شده گردیده است. بعنوان نمونه طرح لزوم ورود به بورس و ارائه بخشی از تولیدات به این حوزه مثالی عینی از بحث فوق می باشد . تولیدات لوله های فولادی کیفی خاص از سوی  این شرکت صرفا بدرخواست کارفرمایان اصلی حوزه نفت و گاز صورت می گیرد و ارائه بخشی از آن در بازار بورس تحقیقا نشان از عدم درک محتوایی مطلب دارد که طی آن  تولیدکننده را ملزم به فروش از طریق بازار بورس  می‌کنند.

 

وی افزود : یک سری از سیاست‌های اتخاذ شده نیز به نفع دلالان است که زیان تولیدکنندگان را در بر دارد.

مدیرعامل شرکت پترو صدر البرز در خصوص سیاستهای سختگیرانه در زمینه تولید اظهار داشت: تولیدکننده واقعی از تحریم نمی‌هراسد. متاسفانه مشکل ما تحریم‌های داخلی است که بسیار سخت‌تر هستند و باعث می‌شوند فشار اصلی بر روی تولید باشد. سیاست‌های سختگیرانه در طی دو سال گذشته راه را برای رانت‌خوران هموارتر نیز کرده است.

 قشقایی افزود: تولیدکننده باید شخصاً لوله‌های تخصصی را تحویل وزارت نفت و شرکت‌های مربوطه دهد.  اجبار تولیدکننده برای عرضه کالا و تهیه مواد اولیه در بورس باعث فشار مضاعف می‌شود. ایشان اذعان داشتند ، بنا برفرمایشات مقام معظم رهبری ، تمامی تولیدکنندگان علاقه به جهش در تولید دارند ولی سیاست‌های نادرست و ایستا بدون مد نظر قرار دادن مولفه های واقعی اثر گذار و سیال در جامعه ،  باعث جلوگیری از رشد این امر مهم شده است. اخذ  نظرات کارشناسی و مشاوره از تولیدکنندگان  فعال و حاضر در صحنه تولید برای اصلاح مشکلات تولید الزامی می‌باشد. متاسفانه بنظر می رسد  بخش عمده ای از تصمیم‌گیری‌ها در این زمینه بخشی و سلیقه ای  است که ماحصل آن سودی است که  شامل حال رانت‌خواران می‌شود.

مهندس  قشقایی در پایان گفتگوی خود با پایگاه خبری نبض نفت تاکید کرد که ما در سال جهش تولید، خدمتگزار آحاد مردم و مقام معظم رهبری در تحقق بخشیدن به این شعار هستیم و که با حمایت مسئولین در  برطرف کردن موانع تولید در حوزه فعالیت تخصصی خود قطعا به این امر جامه عمل پوشانیده خواهد شد.

 

جواد قبادی پاشا، قائم مقام  مدیر عامل شرکت پترو صدر البرز در گفتگو با نبض نفت:

تعامل حرف اول و آخر را در صنعت می‌زند

سیاست‌های سخت‌گیرانه و غلط دولت عاملی برای محقق نشدن رونق و جهش تولید است

جواد قبادی پاشا، قائم مقام مدیر عامل شرکت پترو صدر البرز نیز در یک گفتگوی کوتاه با خبرنگار پایگاه خبری نبض نفت در خصوص نقش مهم تعامل در صنعت ضمن ارائه اهمیت رسانه در مخاطب یابی و مخاطب سازی و سپاسگزاری از ایجاد فرصت گفتگو  اظهار داشت: در صنعت تعامل حرف اول و آخر را می‌زند که متاسفانه در جاهایی بسیار کمرنگ است. وجود ناکارآمدی در جایگاه خود، منجر به بروز مشکلات می‌شود.

وی افزود: ما به عنوان یک تولیدکننده بر اساس هدف گذاری و ماموریت تعریف شده سازمانی عمل می نمائیم بنحوی که تمام فعالیت‌های ما به صورت قانونمند و  شفاف با قابلیت راستی آزمائی در حال انجام است . اعتقاد ما بر این است  نمیتوان تمامی عوامل را از ابتدا شناسائی نمود لکن با اتخاذ برنامه ریزی قائل به تعامل و همفکری عوامل موثر وارد مرحله اجرا شده و مسائل ایجاد شده در حین کار نیز در جای خود حل و فصل می گردند تا  نتیجه به  نحوی شایسته به کارفرمایان ارائه گردد.

قبادی پاشا در مورد شرایط فعلی اقتصادی و سیاسی در کشور گفت: شرایط اقتصادی و سیاسی هر جامعه و آنچه که گذشته می بایست  در زمان خود و شرایط حاکم در مقطع رویداد  مورد بررسی قرار بگیرد. تصمیمات گرفته شده زمان گذشته را نمی‌توان و نباید  با دانش امروز  قضاوت کرد. با مرور آن دوران می‌توان شرایط را شبیه‌سازی و بررسی کرد و در اتخاذ سیاستها ،  رویه ها و فرآیندهای جدید از آنها بنحو شایسته و بعنوان تجربه ای ذیقیمت بهره برد .

قائم مقام مدیر عامل شرکت پترو صدر البرز در خصوص عملکرد وزارت نفت طی چند سال اخیر نیز گفت: نظر به حضور سنواتی آقای مهندس  زنگنه قطعا ایشان بر بسیاری از امور اشراف دارند و منصفانه باید گفت کاملاً به مسائل وزارت نفت  مسلط هستند. معلومات و تجارب  ایشان قطعا ارزنده هستند  ولی آیا تمامی دست اندرکاران ومدیران حاضر و تاثیر گذار در حوزه نفت و گاز نیز در مسیر سیاست های  عملیاتی ایشان گام بر می دارند ؟  در این خصوص ضرورتا باید شرایط بهتری حاکم شود . یک فرد کارآمد و آگاه که تحلیل مناسبی برگرفته از داشته های فکری خود و نیز تعامل مثبت با دیگران داشته باشد بطور حتم  می‌تواند موفق‌تر عمل کند. امید بر این است تا  در تصمیم‌گیری‌ها وزارت نفت از نظرات تولیدکنندگان واقعی  بیشتر نظرخواهی کند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر