/
۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
عابد صالحی، مدیرعامل شرکت کلهر تجارت باختر در گفتگو با نبض نفت:

ملاک وزارت نفت برای خرید خارجی بودن آن است نه کیفیت محصول

مدیرعامل شرکت کلهر تجارت باختر معتقد است وزارت نفت در خریدهای خود بیشتر از آنکه به کیفیت محصول توجه کند به خارجی بودن آن اهمیت می‌دهد و در این شرایط تولیدکننده‌های داخلی متضرر می‌شوند.
کد خبر : ۳۱۷۰۵
ملاک وزارت نفت برای خرید خارجی بودن آن است نه کیفیت محصول
عابد صالحی، مدیرعامل شرکت کلهر تجارت باختر در حاشیه بازدید از پایگاه خبری نبض نفت و در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما در خصوص بی‌ثباتی قیمت‌ها گفت: یکی از عواملی که ضربه سنگینی به اقتصاد کشور وارد کرده است عدم ثبات قیمت‌ها می‌باشد. بیشتر معاملات ما با شرکت‌های دولتی انجام می‌شود ولی بعد از ثبت سفارش و انجام کار، پرداخت هزینه آن ماه‌ها طول می‌کشد. در این مدت قیمت محصولات نیز افزایش می‌یابد و این موضوع ما را متضرر می‌کند.

وی افزود: ما باید خرید خود را به صورت نقد انجام دهیم ولی وضعیت بازار به گونه‌ای است که نمی‌توان برای آن قاعده ثابتی را اجرا و پیش‌بینی کرد.

صالحی قیمت‌گذاری ارزی برای انجام قراردادها و معاملات را پیشنهاد داد و تاکید کرد: در این صورت قیمت‌گذاری بر مبنای ارز ولی دریافت معادل آن به ریال و پرداخت‌ها مطابق با نرخ روز ارز انجام می‌شود ولی متاسفانه در مقابل این پیشنهاد اکثر شرکت‌ها مقاومت‌ می‌کنند.

مدیرعامل شرکت کلهر تجارت باختر در خصوص مواد اولیه و مشکلات تهیه آن اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات ما در خصوص تهیه مواد اولیه می‌باشد. بیشترین مواد مصرفی ما فولاد است. در گذشته بیشتر این مواد از کشورهای دیگر وارد می‌شد و نرخ ارز در قیمت آن تاثیر‌گذار بود. در حال حاضر توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود ولی با این وجود قیمت آن قابل پیش‌بینی نیست و حتی افزایش نیز داشته است. شرایط موجود کار را برای ما دشوار کرده و طرح و بررسی مشکلات نیز زمان‌بر و بی‌فایده می‌باشد.

وی در خصوص انجمن سازندگان صنعتی ایران تصریح کرد: فعالیت این انجمن با وجود گستردگی به صورت اختیاری و در سطح پایین است ولی عملکرد آنها مطلوب می‌باشد.

صالحی در مورد مشکلاتی که پاندمی کرونا در فعالیت جایگاه‌های سوخت ایجاد کرده است تاکید کرد: پاندمی کرونا موجب کاهش میزان فعالیت جایگاه‌های سوخت و فروش پایین شد تا جایی که برای پرداخت حقوق کارکنان در تنگنا بودیم چون تعطیلی این مراکز اجباری بود و مصرف گاز نیز کاهش یافته بود. متاسفانه در این خصوص شهرداری با ما همکاری نکرد و بدون توجه به شرایط سخت ما هزینه اجاره جایگاه را مطالبه می‌کرد.

مدیرعامل شرکت کلهر تجارت باختر در خصوص عملکرد وزارت نفت تصریح کرد: وزارت نفت تنها به دلیل وجود تحریم‌ و نیاز خود به تولیدات داخلی روی آورده‌اند. متاسفانه فقط خواهان اجناس خارجی هستند و بارها محصولاتی را خریداری کرده‌اند که بسته‌بندی آن خارجی ولی تولید داخل بوده است. ملاک آنها برای خرید، کیفیت محصول نیست بلکه خارجی بودن آن است. به طور کلی امتیاز من به راندمان این وزارتخانه بین ۶۰ تا ۶۵ است.

وی ضمن اشاره به اینکه تحریم‌ها فرصت بزرگی برای شرکت‌های داخلی محسوب می‌شود تاکید کرد: در شرایط موجود شرکت‌های داخلی به اجبار با مجموعه‌های همتای خود قرارداد می‌بندند و یک فرصت طلایی برای دیده شدن آنها می‌باشد تا در آینده به خودکفایی برسند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر