/
۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶

طراحی، ساخت و نصب چند‌راهه‌های سکوی نوروز توسط کارشناسان شرکت نفت فلات قاره ایران

چند‌راهه‌های سکوی بهره‌برداری نوروز-1 با تلاش کارکنان و متخصصان این سکو طراحی، ساخته و نصب شد.
کد خبر : ۳۱۸۶۶

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، این عملیات با همت مثال‌زدنی کارکنان آن سکو با همراهی و پشتیبانی واحدهای مختلف تعمیرات مجتمع دریایی بهرگان، نوسازی و تعمیرات خشکی، اداره مهندسی بهره‌برداری، بازرسی فنی، تدرکات و ... در مدت زمان تقریبی 100 روز کاری انجام شد

 با نصب این چندراهه(Manifold)  به جای چندراهه قدیمی که قدمتی بیش از 47 سال دارد، تولید نفت در شرایط بسیار ایمن و با حداقل نفرات امکان‌پذیر شد.

به دلیل بالا بودن عمر سکوی بهره‌برداری نوروز-1 همواره یکی از دغدغه‌های مدیریت شرکت نفت فلات قاره و منطقه بهرگان تولید حداکثری از چاه‌های این میدان در سایه مسائل ایمنی بوده که با ایجاد تغییرات گسترده در سیستم لوله‌کشی نفت سکو، ارتقاء و بازسازی چندراهه، این مهم با وجود تنگناهای گسترده میسر گردید.

عملیات ساخت چندراهه و ایجاد تغییرات مورد نیاز در سیستم لوله‌کشی این سکو که عمدتا در قطرهای 6 و 8 اینچ بوده با رعایت همه نکات ایمنی و استانداردهای بین‌المللی رایج در بخش فراساحل انجام شده و نفرات مجری طرح مربوطه نیز با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا و ایمنی نسبت به انجام آن اقدام کرده‌اند.

نکته حائز اهمیت این پروژه استفاده نکردن از بخش پیمانکاری و برون‌سپاری است که صرفه‌جویی مالی قابل ملاحظه‌ای برای شرکت داشته به طوری که این عملیات به طور کامل توسط کارشناسان و متخصصان توانمند سکوی نوروز-1 و منطقه بهرگان به انجام رسیده است و مشکلاتی از قبیل فرسودگی تجهیزات، کمبود امکانات، عدم دسترسی جرثقیل در بخش عمده از محل نصب در سکو، ضخامت بالای اتصالات، شرایط آب و هوایی بد و ویروس همه‌گیر کرونا نتوانسته خللی در روند اجرای پروژه ایجاد نماید.

پیشتر نیز با همت والای کارکنان تلاشگر سکوی نوروز-1 کار سبک‌سازی، جمع‌آوری چند‌راهه قدیمی، بازسازی مخزن Slop Tank و لایروبی تفکیک‌کننده آزمایشی انجام شده که برگ زرین دیگری بر افتخارات منطقه بهرگان و سکوی نوروز 1 افزوده است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر