/
۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱
عباس حسنی‌آذر داریانی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ابزار پیشرفته نیرو ‌امتداد در گفتگو با نبض نفت مطرح کرد:

پیش‌بینی آینده اقتصادی کشور

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ابزار پیشرفته نیرو ‌امتداد که نسبت به آینده کشور در چند سال آتی بسیار خوشبین است تاکید می‌کند که به خاطر مسائل تحریم مشکلات کشور کمتر می‌شود.
کد خبر : ۳۲۴۰۱
پیش‌بینی آینده اقتصادی کشور
عباس حسنی‌آذر داریانی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ابزار پیشرفته نیرو ‌امتداد در حاشیه بازدید از پایگاه خبری نبض نفت و در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: با توجه به نیازهای مهم این مجموعه تصمیم به ادامه تحصیل در حوزه مربوط به کار خود گرفتم و آن را تا مقطع دکترا ادامه دادم. در حال حاضر نیز در حال تحصیل در رشته مدیریت و در مقطع دکترا هستم. مدت ده سال مدیریت فنی شرکت را به عهده داشتم.

وی در خصوص مسائل شرکت‌های تولیدی اظهار داشت: مشکلات داخلی و خارجی شرکت‌های تولیدی را با بحران مواجه کرده است‌. برای دستیابی به چشم‌انداز مورد نظر به ساختار توسعه و برنامه‌ریزی بلندمدت نیاز داریم.

دکتر حسنی‌آذر انرژی را مهم‌ترین عامل رشد و پیشرفت در تمام کشورهای جهان خواند و تاکید کرد: خود‌کفایی در استفاده از انرژی کشورها را به موفقیت می‌رساند. انرژی به صورت سوخت نفت و گاز یا برق و انرژی‌های تبدیلی، بادی و پسماند وجود دارد. برای تصمیم‌گیری در این حوزه به مدیریت مستقل نیازمندیم. بسیاری از مشکلات برخی از دولت‌ها به دلیل فقدان انرژی مستقل است.

وی افزود: آگاهی در مورد استفاده به جا از انرژی، بهینه‌سازی و یا تبدیل و ذخیره‌سازی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین استفاده از آن در تمام کشورهای جهان بسیار راهبردی می‌باشد. ذخیره و تبدیل آن جهت استفاده مصارف خانگی، یا صنایع تبدیلی کارخانه‌ها و پتروشیمی اهمیت دارد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ابزار پیشرفته نیرو امتداد ضمن اشاره به تصمیم این شرکت‌ها در خصوص بومی‌سازی صنعت فوق تشریح کرد: مجموعه‌های دانش‌بنیان با یک الگوی خاص درصدد افزایش تولید هستند. بیشتر تجهیزات ما وارداتی هستند چون پتانسیل تولید آنها در کشور فراهم نیست و تولید آنها منحصر به چند شرکت خاص در دنیا می‌باشد.

وی افزود: در حال حاضر گزینه‌ای مناسب‌تر از واردات نداریم چون هزینه تولید به‌صرفه نیست. از طریق برنامه‌ریزی دقیق باید تمام جوانب تولید مورد بررسی قرار گیرد. به عنوان نمونه ما فناوری تولید یک سری از باتری‌ها را نداریم. بخش تولید نیاز به مراقبت دارد و رها کردن آن باعث از مدار خارج شدن پالایشگاه‌های بزرگ می‌شود. این موضوع ضرری بزرگ و پر‌هزینه است.

حسنی‌آذر در خصوص لزوم درایت و هوشمندی در بومی‌سازی صنعت تصریح کرد: بومی‌سازی صنعت درایت خاص خود را می‌طلبد. عجله و پافشاری آن را غیرقابل ممکن و آسیب‌‌رسان می‌‌کند. بهره‌برداری از یک محصول جنگی بسیار دشوار است چون باید با کیفیت تولید شده باشد.

وی ضمن اشاره به اینکه کاهش استخراج نفت، قیمت صنایع تولیدی بهره‌وری شده را افزایش داده است تاکید کرد: این موضوع فساد موجود در این بخش را نیز کاهش داده ولی نباید در تولید بدون تصمیم‌گیری مدیریتی و شتاب‌زده عمل کرد. شعارگونه عمل کردن نیز تنها باعث آسیب می‌شود. در حال حاضر شرایط استفاده از فرآورده‌های دست دوم فراهم است و مسیر صادرات نیز باید هموار شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ابزار پیشرفته نیرو امتداد در خصوص میزان تخصص صنایع تولیدی مشابه مجموعه خود اظهار داشت: صنایع تولیدی مشابه ما بسیار تخصصی هستند. فراهم کردن تسهیلات مادی و اداری آسان به مدیریت بهتر نیروها از جانب ما و دست‌یابی به منابع مالی کمک بزرگی خواهد کرد. شرایط باز‌پرداخت نیز نباید دشوار باشد. حمایت از بنگاه‌های تولیدی کوچک و تشویق آنها باید با جدیت دنبال شود.

وی ضمن اشاره به اینکه ایران دارای منابع انرژی ارزان قیمت و نیروی انسانی متخصص می‌باشد تصریح کرد: مدیریت صحیح منابع باعث کاهش قیمت کالاها می‌شود. ایجاد بنگاه‌های کوچک اقتصادی و برگزاری بازارچه‌های مرزی باعث افزایش فروش در کشورهای منطقه خواهد شد.

حسنی‌آذر در خصوص شعارهای سالیانه کشور تصریح کرد: زمانی که شعار سال با عنوان جهش تولید انتخاب می‌شود بنابراین باید از تمامی ابعاد اصول آن رعایت و مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: اگر از شتاب‌زدگی در انجام کارها جلوگیری کنیم و از افراد متخصص کمک بگیریم قطعا به موفقیت خواهیم رسید. برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌های بلند مدت نیز باید فاقد شعار زدگی باشد. ایجاد یک کار‌گروه تخصصی و یا انجمن در تمام صنایع لازم است. همه حرف‌های بخش تولید باید شنیده شود و از سیاست‌زدگی جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ابزار پیشرفته نیرو امتداد در خصوص عملکرد وزارت نفت تشریح کرد: عملکرد آقای زنگنه با توجه به تجربه ایشان در حوزه انرژی، بسیار مطلوب است ولی باید اقدامات بیشتری در حوزه نفت و گاز انجام دهند. ساختار وزارت نفت به لحاظ مدیریت انسانی قابل قبول است و مدیران بسیار خوبی دارد ولی کافی نیست. در حال حاضر شرایط داخلی و خارجی بسیار پیچیده می‌باشد ولی بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها به دلیل قابل پیش‌بینی بودن شرایط فعلی باید در گذشته انجام می‌گرفت.

وی افزود: به طور کلی تلاش این وزارتخانه باید بیشتر شود. متاسفانه بدنه سنگین آن مانعی برای ابداعات بیشتر است چون ساختار آن نیز بسیار قدیمی می‌باشد. نکات مثبت این صنعت شفاف‌سازی شده و خوشبختانه پذیرفتگان مناقصات از قبل انتخاب نشده‌اند. به دلیل تشدید فشار اقتصادی بر وزارت نفت، انتظار بهترین تصمیم‌گیری نیز از آنها می‌رود‌. در سال‌های آینده از مشکلات خارج خواهیم شد و تاثیر تحریم‌ها نیز کمتر خواهد شد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر