/
۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
رئیس مرکز آمار ایران جزئیات اولین نسخه گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران (بهار ١٣٩٩) را تشریح کرد:

انتشار گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران طی چهار سال گذشته در مرکز آمار ایران

دکتر جواد حسین‌زاده از تهیه و انتشار گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران طی چهار سال گذشته خبر داد و گفت که این گزارش با همکاری برخی از دستگاههای اجرایی تهیه شده است.
کد خبر : ۳۳۳۴۴

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی مرکز آمار ایران ­مدرنسازی نظام آماری یکی از رویکردهای اصلی مرکز آمار ایران در سال­های اخیر است. مدرن­سازی نظام آماری علاوه بر بکارگیری روش­ها، استاندارها و ابزارها نوین در گردآوری، پردازش و تولید آمارهای رسمی با کیفیت؛ توسعه آمارها با هدف تامین حداکثری نیاز کاربران و تسهیل دسترسی به آمارهای موضوعی را نیز شامل می­شود. در مسیر عملیاتی کردن این رویکرد، از یکسال گذشته این مرکز با اتکا به اطلاعات موجود در دستگاه­های اجرایی و مرکز آمار ایران تهیه و تولید مجموعه ­های آماری جدید از جمله نشریه شاخص­های رصد برنامه ششم توسعه کشور٩٨-١٣٩٦، نشریه جایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان­های کشور ٩٨-١٣٩٤، گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران، نشریه سری زمانی ٥٥ ساله شاخص­های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، نشریه جهش تولید و نشریه شاخص­های عدالت اجتماعی را در دستور کار قرار داده است. برخی از این نشریات منتشر شده و باقیمانده نیز به تدریج تا پایان سال انتشار خواهند یافت. در مجموعه‌­های مذکور، اطلاعات آماری موجود در قالب مجموعه ­های موضوعی منسجم در کنار یکدیگر قرار گرفته و موضوعات خاص مورد نظر را به شکل مناسبی ارائه می­دهند. بدیهی است، مجموعه مذکور ارزش افزوده ­های بیش­تری بر اطلاعات موجود ایجاد می­کنند.

در ادامه مصاحبه روابط عمومی مرکز آمار ایران با دکتر جواد حسین‌زاده رییس این مرکز در خصوص جزئیات و اهداف انتشار گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران (بهار ١٣٩٩) تقدیم مخاطبان پایگاه خبری نبض نفت می‌شود.

لطفا توضیح مختصری در مورد گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی کشور بفرمایید.

آمارهای صحیح در همه ابعاد از جمله حوزه ­های اجتماعی و فرهنگی ابزار شناخت وضع موجود، پیش­ نیاز برنامه ­ریزی و معیار ارزیابی برنامه­ ها هستند. از این ‌رو، تولید و انتشار شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی و ارایه تصویری دقیق از وضعیت جامعه و تغییرات آن در ابعاد فرهنگی و اجتماعی به برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران کمک می‌نماید تا بتوانند با اعمال سیاست­های اجتماعی و برنامه­ ریزی مناسب در جهت ارتقای وضعیت اجتماعی و فرهنگی کشور قدم بردارند.

تحولات شتابان جامعه در عصر حاضر، شرایط اجتماعی و فرهنگی جوامع را نیز متاثر ساخته و برنامه‌ریزان و سیاست­گذاران مربوطه را بیش از هر زمانی نیازمند اطلاعات آماری صحیح، به­هنگام و به‌روز نموده است. از این حیث، جمع­آوري، رصد و انتشار شاخص­هاي اجتماعی و فرهنگی در بازه­هاي زماني كوتاه ­مدت مي­تواند مفید و اثربخش باشد. مرکز آمار ایران با علم به این مهم و با استناد به رویکرد توسعه آمارهای رسمی کشور، برای نخستین بار در راستای پاسخگویی به نیازهای مسئولین، برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران اقدام به انتشار گزارش اختصاصی فصلی از وضعیت اجتماعي و فرهنگي ايران (بهار ١٣٩٩) با استفاده از اطلاعات آماری ثبتی در دستگاه­های اجرایی و داده­ های حاصل از آمارگیری­های میدانی مرکز آمار ایران نموده است. پایه اطلاعاتی این گزارش فصل می­باشد، ولیکن به­ علت محدودیت داده و همچنین ماهیت برخی متغیرها، در مواردی اطلاعات به صورت نیم­سال یا سالانه ارائه شده است.

چه محمل‌های قانونی برای انتشار گزارش وضعیت اجتماعي و فرهنگي ايران وجود داشته است؟

بر اساس بند ج ماده ٦ سومین برنامه ملی توسعه آمار کشور، مرکز آمار ایران مکلف است با همکاری دستگاه­های اجرایی شاخص­های آماری مورد نیاز برای تهیه و رصد برنامه ­های توسعه و سیاست های کلان کشور را شناسایی، تهیه و در قالب سامانه نیازسنجی و شناسنامه شاخص های آماری منتشر نماید. تهیه مجموعه اختصاصی آمارهای فرهنگی و اجتماعی کشور در این راستای این حکم قرار دارد.

هدف اصلی از تدوین گزارش وضعیت اجتماعي و فرهنگي ايران چه بوده است؟

-تامین نیاز رو به تزاید کشور در خصوص آمارهای اجتماعی و فرهنگی

- تهیه گزارش اختصاصی حاوی شاخص­های اجتماعی و فرهنگی کشور.

- ارایه نتایج بهنگام و به‌روز از شاخص­های اجتماعی و فرهنگی کشور به­صورت فصلی.

- تکمیل مجموعه اطلاعات این مرکز در کنار گزارش فصلی اقتصاد ایران.

از جمله اهداف مهم تهیه ایم گزارش است.

گزارش وضعیت اجتماعي و فرهنگي ايران دارای چه خصوصیاتی است؟

این گزارش شامل ١٠ فصل از موضوعات اجتماعی و فرهنگی است که شاخص­های فصل­ها دارای سری زمانی به­ هنگام (فصل و سال) در بازه زمانی سال­های ١٣٩٥ لغایت ١٣٩٨ می­باشد.

در ابتدای هر فصل تعاریف و مفاهیمی که شاخص­های آماری براساس آن تولید و منتشر شده­اند نیز ارائه شده است. همچنین، منبع اطلاعات هرکدام از جداول گزارش نیز به­ طور دقیق گزارش شده است.

لطفاً، شرح مختصری در خصوص هر فصل و شاخص‌های آن ذکر بفرمایید.

فصل ١: کلیات: در این فصل اطلاعات خلاصه ­ای از همه فصول گزارش آورده شده است و تلاش شده تا اطلاعات کلیدی هر فصل پر رنگ‌ شود.

فصل ٢: جمعیت: در این فصل اطلاعات جمعیتی کشور، چهار واقعه اصلی ( تولد، ازدواج، طلاق و فوت) و اطلاعات جزیی­ تر بر حسب جنس و مناطق جمعیتی ارایه شده است.

فصل ٣: آموزش: اطلاعات مربوط به دانش ­آموزان و دانشجویان بر حسب مراکز دولتی و غیردولتی، تراکم دانش­ آموزان و وضعیت دسترسی به فضاهای آموزشی گزارش شده است.

فصل ٤: سلامت: اطلاعات مربوط به وضعیت بهداشت، تعداد بیمارستان­ها، تخت­ها و آزمایشگاه­ها، مرگ و میر کودکان، اطلاعات کادر درمانی و وضعیت دسترسی به آب و فاضلاب استاندارد ارایه شده است.

فصل ٥: اشتغال و بیکاری: در این فصل آمارهای نیروی کار شامل جمعیت فعال، شاغل و بیکار بر حسب گروه­های سنی مختلف، جنسیت و مناطق جغرافیایی و شاخص­های کلیدی بازار کار ارایه شده است.

فصل ٦: آسیب­های اجتماعی: در این فصل آمارهای مربوط به مددجوبان، مرگ و میرهای ناشی از حوادث کار، مراکز درمان اعتیاد، دستگیرشدگان در ارتباط با جرایم و مواد مخدر، تعداد معلولان و افراد کم­توان ارایه شده است.

فصل ٧: زنان و خانواده: در این فصل شاخص‌های اختصاصی مربوط به زنان و خانواده از جمله باروری و تعداد زنان سرپرست خانوار ارایه شده است.

فصل ٨: فرهنگ: در این بخش آمارهای مربوط محصولات، اماکن و فعالیت­های فرهنگی از جمله فیلم­ها و نمایش­ها، سالن­های سینما و تتاتر، اجرای موسیقی، ناشران کتاب، کتابخانه ­های عمومی، مراکز فرهنگی و هنری، دوره­ های آموزشی قرآن و عترت، اماکن فرهنگی تاریخی و موزه­ ها، سفر و گردشگری ارایه شده است.

فصل ٩: رسانه و فضای مجازی: وضعیت دسترسی خانوارهای به اینترنت، متوسط زمان سپری شده افراد در فضای مجازی و همچنین، تعداد برنامه ­های تلویزیونی و رادیویی در این فصل ارایه شده است.

فصل ١٠: رفاه و تامین اجتماعی: در این فصل وضعیت درآمد خانوارها، تعداد بیمه شدگان تامین اجتماعی، مستمری­ بگیران و مددجویان نهادهای حمایتی ارایه شده است.

از اطلاعات آماری موجود در چه دستگاه­هایی برای تهیه این گزارش استفاده شده است؟

همانطوری که پیش از این گفته شده، مستند موجود اولین نسخه از گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی کشور است. بدیهی است همانند هر کاری دیگر این گزارش به تدریج تکمیل خواهد شد. بنابراین، گزارش مذکور ارائه دهنده کلیت شرایط اجتماعی و فرهنگی کشور نبوده و صرفاً بر اساس اطلاعات موجود و برای شروع کار می­باشد. امیدواریم که متولیان تولید اطلاعات مرتبط با این حوزه در کشور ضمن توجه به اهمیت این مجموعه، در به بلوغ رساندن آن کمک نمایند.

در تهیه این مجموعه، علاوه بر نتایج آمارگیری‌های مرکز آمار ایران، از اطلاعات آماری دریافتی از سایر دستگاه‌های اجرایی شامل: سازمان ثبت احوال کشور، سازمان پزشکی قانونی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت رفاه، کار و تامین اجتماعی، سازمان بهزيستي كشور، سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور، وزارت نیرو، كميته امداد امام خميني (ره)، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صدا وسیما جمهوری اسلامی ایران؛ استفاده شده است. در همین­ جا من از دستگاه­های اجرایی بخاطر همکاری با این مرکز تشکر و قدردانی می‌نمایم.

برای توسعه این فعالیت مهم چه برنامه‌ها و همکاری‌هایی احتمالاً باید مدنظر قرار گیرد؟

دسترسی به این گزارش برای عموم کاربران امکان­پذیر و فایل PDF آن از طریق درگاه ملی آمار ایران به آدرس www.amar.org.ir برای همگان قابل دریافت است.

ضمن اینکه لازم است تشکر کنم از دستگاه‌هایی که همکاری لازم را داشته‌اند، باید عرض کنم که نیازمند مشارکت و همکاری بیشتر از طرف دستگاه‌های اجرایی هستیم ولازم است دستگاه‌های اجرایی بیش از پیش برای تامین نیازهای کشور در حوزه‌های آمارهای اجتماعی و فرهنگی با مرکز آمار همکاری نمایند. لذا از همه دستگاه‌ها خواهشمندم برای توسعه‌ی این فعالیت مهم یاریگر مرکز آمار ایران باشند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر