/
۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵

طرح‌های ملی وزارت نفت در آستانه بهره‌برداری رسمی

بخش فراساحل ۲۷ فاز میدان گازی پارس جنوبی، فاز نخست بندر صادراتی «سیراف پارس» و دو زنجیره دریایی فاز 14 پارس جنوبی به زودی با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی می‌رسد.
کد خبر : ۳۹۰۳۲
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس، زنجیره‌های دریایی باقی‌مانده از پارس جنوبی و دستیابی به تولید از بخش فراساحل 27 فاز پارس جنوبی، فاز نخست طرح بندر صادراتی و خدماتی سیراف پارس در شهرستان کنگان و دو زنجیره دریایی فاز 14 پارس جنوبی با بهره‌برداری از 4 سکوی فراساحلی، به زودی با فرمان رئیس‌جمهوری و از طریق ویدئوکنفرانس در استان بوشهر، شهرستان عسلویه به بهره‌برداری رسمی می‌رسد.

بر اساس این گزارش، بخش دریایی فازهای پارس جنوبی در گستره‌ای به مساحت ۳هزار و ۷۰۰ کیلومتر در خلیج فارس قرار گرفته و تا پایان سال 99 از این بخش بیش از ۱.۸ تریلیون مترمکعب گاز و ۲.۲ میلیارد بشکه میعانات گازی با ارزش ۳۳۵ میلیارد دلار (با احتساب هر مترمکعب گاز غنی معادل ۱۸ سنت در سال ۹۶) برداشت شده است.

نخستین سکوی تولیدی پارس جنوبی با ظرفیت 28 میلیون مترمکعب در سال ۸۰ و آخرین سکوی گازی توسعه یافته، با ظرفیت 14.2 میلیون مترمکعب، در اسفند ماه سال 98 به بهره‌برداری رسید. هم‌اکنون ظرفیت برداشت روزانه گاز از بخش ایرانی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان با 37 سکوی تولیدی، 372 حلقه چاه 3 هزار و 200 کیلومتر خط لوله زیردریایی 32 اینچ، به 700 میلیون مترمکعب رسیده است.

همچنین دو زنجیره دریایی فاز 14 پارس جنوبی، شامل ساخت، نصب و راه‌اندازی 4سکوی بهره‌برداری گاز، اجرای عملیات لوله‌گذاری و حفاری 44 حلقه چاه از جمله طرح‌هایی است که به صورت رسمی افتتاح می‌شود. اجرای بخش فراساحلی فاز 14 پارس جنوبی به پیمانکاران ایرانی واگذار شده و هم‌اینک در مدار بهره‌برداری قرار دارد.

طرح بندر سیراف پارس در منطقه پارس دو نیز به عنوان پایانه مهم ذخیره‌سازی، بارگیری و صادرات گاز مایع و گوگرد تولیدی پالایشگاه‌های این منطقه اجرا شده و در این مرحله یک پست اسکله صادرات گاز مایع سرد و خطوط ارتباطی پالایشگاه‌های فازهای 13، 19، 22-24 و مجتمع پتروپالایش کنگان مستقر در منطقه پارس دو کنگان با ظرفیت صادرات 5هزار مترمکعب در ساعت LPG به بهره‌برداری رسمی می‌رسد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر