/
۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۱
مهندس رضا خیری مدیرعامل شرکت کولر هوایی آبان در گفتگو با نبض نفت تشریح کرد:

همکاری مشترک سازنده ایرانی و شرکت کانادایی

مهندس رضا خیری مدیرعامل شرکت کولر هوایی آبان از همکاری مشترک سازنده ایرانی و شرکت کانادایی در پروژه پتروشیمی نگین مهستان کنگان خبر داد و انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی را از مزیت‌های مهم این همکاری مشترک ذکر کرد.
کد خبر : ۴۰۵۹۶
مهندس رضا خیری مدیرعامل شرکت کولر هوایی آبان در یک گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری نبض نفت به تشریح

جزئیات حضور فعال این شرکت سازنده ایرانی در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی کشور پرداخت. مدیرعامل شرکت کولر هوایی آبان از فصل جدیدی از ساخت پکیج‌های فرآیندی این شرکت و همکاری مشترک با شرکت IPS کانادا در حوزه انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی خبر داد. در ادامه بخش اول این گفتگو تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.


ضمن تشکر از حضرتعالی در ابتدا در خصوص انعقاد قرارداد با شرکت پتروشیمی نگین مهستان کنگان برای ساخت دو واحد از پکیج‌های فرایندی این پتروشیمی توضیح دهید که در حال حاضر طراحی و ساخت این دو پکیج در چه مراحلی قرار داد؟

 با توجه به اینکه شرکت ما با پتروشیمی کنگان همکاری‌های موفقیت‌آمیزی داشته برای تهیه پکیج‌های فرایندی و یوتیلیتی با پتروشیمی کنگان مذاکراتی  انجام شد و این شرکت این فرصت را به شرکت کولر هوایی آبان داد که در مناقصات آن شرکت کنیم و از مجموع پکیج‌هایی که قرار است در این پتروشیمی راه‌اندازی شود دو واحد مونومر پکیج آن به شرکت کولر هوایی آبان ابلاغ شد و دو واحد آن هم به یک شرکت ایتالیایی واگذار شد.

برای این دو پکیج فرایندی کار مهندسی در شرکت کولر هوایی آبان در مراحل نهایی بوده و 80 درصد از تاییدیه‌های مهندسی آن گرفته شده و کار تدارکاتی این پروژه نیز در حال انجام است و در فاصله زمانی کوتاهی عملیات ساخت و مونتاژ این دو پکیج نیز شروع خواهد شد و بعد از ساخت و مونتاژ نیز پکیج‌های طراحی شده به سایت ارسال می‌شوند.

با توجه به دانش فنی و فن‌آوری که در زمینه سایر تجهیزات وجود دارد به عنوان مثال پالایشگاه اصفهان به صورت مشارکتی با شرکت IPS را متذکر شد که به صورت مشارکتی باشرکت‌های  EPC کارهای مختلفی که درمناقصه  پروژه شرکت کرده بودند همراهی کردیم و در نهایت با توجه به قیمتی  که به شرکت چگالش داده بودیم مشارکت ما برنده شد. بر مبنای برنده شدن شرکت چگالش در این مناقصه، شرکت چگالش مذاکرات نهایی را با ما انجام می‌دهد که سفارش‌گذاری کند منتها رقبای داخلی  شروع به مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی کرده‌اند و به کارفرما حرف و حدیث‌هایی را زده‌اند که واقعیت ندارد. با توجه به اینکه دست رقبای مورد نظر خالی است و پارتنرهایی که در خارج از کشور معرفی کرده‌اند غیرواقعی است و برخی از این پارتنرها واحدهای ورشکسته هستند،  اما به دلیل سوابقی که شرکت کولر هوایی آبان وIPS  کانادا دارد این کار به ما واگذار شده است. یکی از خصوصیات اصلی شرکت ما این است که سعی کرده‌ایم همیشه با طرف مقابل شفاف و روشن باشیم بنابراین توانمندی‌هایی که داریم را به گونه‌ای ارایه می‌دهیم که بعد از آن برای کارفرمایان سوء تفاهم ایجاد نشود.

از آنجایی که کل مجموعه پالایش نفت اصفهان و سایر کارفرمایان از عملکرد ما راضی بوده در برخی از پروژه‌ها از جمله این پروژه کار را به ما واگذار کرده‌اند چرا که از نظر فنی و قیمت برای آن شرکت مناسب بوده و از نظر فنی و کیفیت هم شرایط مطلوبی داشته‌ایم.

به عنوان مثال در خصوص واحد  PSA پالایشگاه اصفهان هم شرکت EPC برنده مناقصه، کارهای مختلفی که حضور داشتند قیمت‌های مختلفی را ارائه کرده بودند و وقتی قیمت ما را مشاهده کردند گفتند که قیمت شما بسیار مناسب و معقول است و در حال حاضر کار در مرحله واگذاری است. رقابت غیرسالمی که در حال حاضر وجود دارد برای ما آزاردهنده است. متاسفانه برخی از شرکت‌ها برای اینکه بتوانند کاری را بگیرند دست به هر ترفند غیر حرفه‌ای  می‌زنند و  رقابت غیرسالمی را باعث می‌شوند که خوشایند و حرفه‌ای نیست و من اصلا این روش‌ها را نمی‌پسندم. 

نظر شما در خصوص اهمیت انتقال تکنولوژی به داخل کشور چیست؟ آیا این را مسیری درست برای عبور از شرایطی که در تحریم‌ها قرار گرفته‌اید می‌دانید؟

وقتی که دانش فنی و یا  تکنولوژیی را در کشور نداریم و با راحت‌ترین روش ممکن می‌توانیم آن را وارد کشور کرده و بومی سازی کنیم عملاً خوداتکایی را در کشور ایجاد کرده‌ایم که بتوان در شرایطی مانند تحریم روی پای خودمان بایستیم. به عنوان مثال تجربه ما در زمینه پکیج‌های مختلف فرایندی و یوتیلیتی در دوران تحریم که با آمدن دولت نهم و دهم شکل گرفت واحدهای فرایندی و یوتیلیتی را هیچ کدام از طرف‌های خارجی به ایران نمی‌دادند. به خاطر حمایت‌هایی که شرکت نفت و گاز پارس و وزارت نفت از شرکت ما داشتند مسئولیت طراحی و مهندسی و ساخت و تامین برخی پکیج‌های فرایندی و یوتیلیتی چهار فاز  از پارس جنوبی را عهده‌دار شدیم و به صورت بسیار موفقیت‌آمیز این پکیچ‌ها را تامین و نصب و راه‌اندازی کردیم و در حال حاضر هم در حال بهرهبرداری  هستند.

ما پکیج‌های مذکور  این چهار فاز پارس جنوبی را با حدود 30 تا 35 درصد ارزان‌تر از قیمت طرف‌های خارجی انجام دادیم. در حال حاضر هم تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش این پکیج‌ها را انجام می‌دهیم و به خوبی از عهده کار برآمده‌ایم.

به خاطر همین موفقیت برخی از مسئولان شرکت نفت و گاز پارس همیشه ما را مثال میزنند و از مجموعه ما به نیکی یاد می‌کنند. به گفته مسئولان شرکت نفت و گاز پارس شرکت‌هایی مانند شرکت ما که با عشق و علاقه وارد میدان شده‌اند هنگامی که عرصه و میدان برای آنها مهیا می‌شود به خوبی از عهده کارها برمی‌آیند.

مزایای همکاری با شرکت IPS کانادا برای شرکت شما و صنعت نفت کشور چیست؟

مهمترین مزیتی که همکاری ما با شرکت IPS کانادا دارد از یک طرف پیشرفت صنعتی و از طرفی دیگر ایجاد اشتغال مستمر است. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کنونی کشور ایجاد اشتغال مستمر است که انتقال دانش فنی و تکنولوژی در صنعت نفت کشور به این موضوع کمک می‌کند.

با توجه به شرایط تحریمی در کشور برای همکاری با شرکت IPS مشکلی ندارید؟

خوشبختانه مشکل خاصی وجود ندارد. ما به صورت چراغ خاموش و دور از تبلیفات حرکت می‌کنیم که همکاری با شرکت‌های خارجی خیلی مشخص نشود.

همکاری مشترک سازنده ایرانی و شرکت کانادایی
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر