/
۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۹

نقش کیمیا سازان پرگاس در محقق شدن اقتصاد مقاومتی

مهندس ابراهیم وحدت‌نیا مدیرعامل شرکت کیمیا سازان پرگاس در یک یادداشت ویژه به نقش این شرکت در جلوگیری از خروج ارز از کشور، اهمیت تعمیر شیرهای صنعتی، مزایای این کار و کمک به اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی اشاره کرده است.
کد خبر : ۴۲۵۰۲
نقش کیمیا سازان پرگاس در محقق شدن اقتصاد مقاومتی

نبض نفت-یادداشت- مهندس ابراهیم وحدت‌نیا مدیرعامل شرکت کیمیا سازان پرگاس

موضوع اقتصاد مقاومتی یکی از موضوعات بسیار مهمی است که همواره از سوی رهبر معظم انقلاب مورد توجه قرار گرفته است. شرکت کیمیا سازان پرگاس به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی همواره سعی کرده در حوزه تعمیر شیرهای صنعتی صنعت نفت کشور را در این عرصه خودکفا کند تا ایران در این عرصه کمترین وابستگی را به خارج از کشور داشته باشد.

اما شاید برای مخاطبان عزیز این سئوال مطرح شود که شرکت کیمیا سازان پرگاس چگونه به این هدف دست یافته و چگونه کشور را در عرصه شیرهای صنعتی از وابستگی به خارج بی‌نیاز کرده است. در ادامه و به اختصار به تشریح مهمترین فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه شیرهای صنعتی اشاره خواهد شد.

تست استاندارد شیرها

تست شیرهای صنعتی در شرکت کیمیا سازان پرگاس بر اساس استانداردهای بین‌المللی انجام می‌شود و این موضوع باعث می‌شود در میدان‌های نفتی، گازی، پالایشگاهها و پتروشیمی‌ها از شیرهایی استفاده شود که صحت عملکرد آنها کاملاً تایید شده است. این امر باعث کاهش تلفات مالی حاصل از هدررفت سرمایه‌های ملی(نفت و گاز) در کشور می‌شود.

همچنین صحت عملکرد شیرها باعث ایجاد ایمنی کامل در این نقاط شده که در نهایت باعث کاهش خسارات جانی و مالی و حوادث غیرمترقبه می‌شود.

تعمیرات شیرها

تعمیرات شیرها یا سوددهی تعمیر شیرهای صنعتی برای کشور کمتر از سودی که تولید برای کشور دارد نیست و شاید بیشتر هم باشد چرا که تعمیر این شیرها نه تنها باعث بی‌نیاز شدن کشور از واردات شیرهای صنعتی می‌شود بلکه برای تعمیر آنها نیاز آنچنانی به مواد اولیه نیست.

اشتغال‌زایی

اگر به ضرورت و اهمیت تعمیر شیرهای صنعتی باور داشته باشیم و حمایت‌های لازم از این صنعت صورت گیرد فقط شرکت کیمیا سازان پرگاس می‌تواند بیش از 500 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کند. باید اشاره کرد که در حال حاضر شرکت کیمیا سازان پرگاس برای 25 نفر از جوانان این مرز و بوم به صورت مستقیم و برای 90 نفر هم به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

ایجاد تغییرات در شیرها بر اساس نیاز مشتریان

به دلیل اینکه از یک طرف به خاطر موضوع تحریم امکان خرید برخی از شیرها وجود ندارد و از طرفی برخی از شیرهای مورد استفاده در صنایع مختلف کشور مطابق با تولیدات شرکت‌های سازنده نیست، لازم است در برخی از این شیرها تغییراتی ایجاد شود (تبدیل برخی از شیرها به شیرهای زیرزمینی، نصب عملکردهای اتوماتیک(اکچویتور) و ....) که این امر باعث می‌شود، در داخل کشور به راحتی و با اندکی تغییر در شیرها نیازهای داخل کشور را برآورده کنیم.

مهندسی معکوس

ساخت قطعات یدکی برخی شیرها که با صرف هزینه‌های ارزی از کشورهای خارجی وارد می‌شود می‌تواند با مهندسی معکوس در کشور طراحی و ساخته شود و حتی عملکرد آنها نسبت به نمونه‌های خارجی مطلوب‌تر باشد. این شیرها در مقایسه با شیرهای خارجی با قیمت تمام شده بسیار پایین‌تری در داخل شرکت کیمیا سازان پرگاس تهیه و تولید می‌شود.

همچنین مهندسی معکوس باعث دسترسی به فناوری‌های نوین برای ساخت قطعات خاص می‌شود.

آموزش

شرکت کیمیا سازان پرگاس با بررسی تکنیکال شیرهای تعمیری ساخت کشورهای مختلف و دستیابی به فنون مختلف ساخت این شیرها و استانداردهای بین‌المللی و منطقه‌ای به کار رفته در طراحی آنها، به علوم این موارد اشراف پیدا کرده و با آموزش این علوم و فناوری‌ها در صنایع مختلف باعث افزایش آگاهی پرسنل آن مجموعه‌ها در زمینه انبارش، نصب، نگهداری و بهره‌برداری شیرها به طور صحیح شده و این امر باعث افزایش طول عمر شیرها و کاهش هزینه‌ها شده است.

ساخت شیرهای خاص

در حال حاضر ساخت برخی از شیرهای خاص و سفارش به کشورهای خارجی به خاطر تحریم امکان‌پذیر نیست یا این گونه شیرها در خط تولید بسیاری از شرکت‌ها نیست. شرکت کیمیا سازان پرگاس در این زمینه تجربه بسیار خوبی دارد و شیرهای مورد نیاز صنایع مختلف را طراحی و تولید می‌کند. این موضوع باعث کاهش وابستگی به کشورهای صاحب تکنولوژی می‌شود و از طرفی باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌شود.

صحبت پایانی

ما معتقد هستیم شرکت کیمیا سازان پرگاس در هر کدام از موارد اشاره شده یک الگوی بسیار مناسبی برای اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود. این شرکت در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش وابستگی به خارج و از طرفی حمایت از تولید داخلی گام برداشته و همواره سعی می‌کند با توانمندی کارکنان پرتلاش و باتجربه خود صنایع مختلف کشور به ویژه صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی را از وابستگی در زمینه شیرهای صنعتی بی‌نیاز کند. در این شرایط و برای محقق شدن این هدف شرکت کیمیا سازان پرگاس نیازمند حمایت جدی دولت و شرکت‌های بزرگ دولتی است تا بتواند در این راستا قوی‌تر از گذشته گام بردارد و به اقتصاد کشور کمک کند.

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر