/
۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۸

مراجع ذی‌صلاح برای تست شیرهای صنعتی

یادداشت مهندس وحدت‌نیا مدیرعامل شرکت کیمیا سازان پرگاس نشان می‌دهد درایت، دانش و تعهد مدیریت، مهمترین پارامتر ذی‌صلاحی یک مرکز تست است که باعث دقت در تست، نتیجه قابل استناد و معتبر و حفظ حقوق مشتریان خواهد بود و در صورتی که مراکز ذی‌صلاح شیرها را تست کنند شاهد کمترین حادثه در خطوط انتقال خواهیم بود.
کد خبر : ۴۶۵۱۵
مراجع ذی‌صلاح برای تست شیرهای صنعتی

نبض نفت- مهندس ابراهیم وحدت‌نیا مدیرعامل شرکت کیمیا سازان پرگاس در یک یادداشت ویژه برای پایگاه خبری نبض نفت به مراجع ذی‌صلاح برای تست شیرها و مهمترین پارامترها برای تست شیرهای صنعتی اشاره کرده است. بخش دوم این یادداشت تقدیم مخاطبان عزیز می‌شود.

مهندس ابراهیم وحدت‌نیا مدیرعامل شرکت کیمیا سازان پرگاس

در یادداشت قبلی به اهمیت تست شیرها اشاره کردیم. در این یادداشت سعی می‌کنیم به دو سئوال زیر پاسخ دهیم:

آیا می‌توان گفت که تمامی مراجع تست شیرها ذی‌صلاح هستند؟ چه پارامترهایی در انتخاب یک آزمایشگاه مهم می‌باشند؟

1- مهمترین پارامتر در انتخاب یک مرکز تست برای شیرها، نگرش مدیریت آن مجموعه است. مدیر یک سازمان، فرهنگ سازمانی و سطح آموزش کیفیت افراد آن مجموعه را می­سازد. آموزش و فرهنگ سازمانی افراد یک سازمان با جذب نیروهای سازمان‌های موفق دیگر، به نام زدن اطلاعات فنی دیگر شرکت‌ها به نام مجموعه خود و ترجمه پر از خطای کتاب‌های خارجی به دست نمی‌آید. با این نگاه بعد از جنگ جهانی دوم نبایستی اختلاف تکنولوژی بین آلمان شرقی و آلمان غربی ایجاد می­شد، ولی مشاهده گردید که مدیریت متفاوت بر مردمی که به دو قسمت تقسیم شدند، دو محصول متفاوت ارائه نمود.

درایت، دانش و تعهد مدیریت، مهمترین پارامتر ذی‌صلاحی یک مرکز تست است که باعث دقت در تست، نتیجه قابل استناد و معتبر و حفظ حقوق مشتریان خواهد بود. عدم تعهد مدیریت سازمان باعث انجام تست‌های ساختگی، نداشتن دانش فنی لازم باعث انجام تست‌های غیر استاندارد و عدم انجام تست‌های لازم می­شود.

2- مورد دیگر، اشراف کامل پرسنل ذی‌ربط و بخش کنترل کیفی به تمامی استانداردهای طراحی و تست شیرها می­باشد. آشنایی به ریزه­کاری­های استاندارد، محدوده­های پذیرش و مردودی شیرها و... جزو حداقل اطلاعات لازم برای پرسنل یاد شده است. متاسفانه امروزه مشاهده می‌کنیم افراد موظف به تست شیرها در بعضی از واحدهای تست، فقط نام استانداردهای تست را می­دانند. می‌توان گفت معمولا به صورت تجربی وارد این صنعت شده‌اند و از ریزه‌کاری‌ها و بروز شدن استاندارد اطلاع کافی ندارند.

3- داشتن اطلاعات کامل برای آماده‌سازی شیر قبل از تست و فعالیت‌های لازم بعد از تست نیز در انتخاب واحدهای تست از اهمیت بالایی برخوردار است. این موارد شامل آماده‌سازی و شستشوی اولیه شیر، تنظیمات لازم و ... قبل از تست و همچنین فعالیت‌های لازم پس از تست جهت سالم ماندن شیرها تا تحویل به مشتریان و نصب، می­باشد. در بسیاری موارد دیده می­شود که شیر مشکل فنی نداشته و پس از انجام تنظیمات و شستسوی اولیه، شیر مورد تایید خواهد بود. واحدهای تست که آشنایی و اشراف به این موضوع ندارند، بدون انجام موارد فوق شیرها را مردود اعلام می­کنند. برخی دیگر نیز شیرها را پس از انجام تست بدون انجام فعالیت‌های پس از تست، نگهداری و حمل اشتباه به شیرها آسیب می­رسانند. شرکت‌ها و واحدهای تست کننده شیرها می‌بایستی خود را امانت‌دار تامین کننده و خریدار بدانند و آشنا به حقوق هر دو طرف باشند.

4- ذینفع بودن شرکت‌هایی که به عنوان واحد تست‌کننده انتخاب می­شوند، می­تواند تاثیرگذار بر صحت و سقم تست نیز باشد. برخی از کارفرمایان، شیرهایی که سال‌های قبل خریداری کرده­اند را برای تست مجدد، بین همان شرکت‌های شیرساز جهت تست مجدد ارائه می­دهند. در این شرایط نتیجه می­تواند چنین باشد که شرکت‌های رقیب شیرهای یکدیگر را بدون هیچ آماده‌سازی لازمی تست کرده و مردود اعلام نمایند و شیرهای خود را با انجام تست‌های ساختگی مورد تایید اعلام کنند.

5- نقش تجهیزات برای انجام تست، بیشتر نقش سهولت اپراتورها بوده و طبق استانداردهای بین‌المللی، برای بیشتر شیرها، تست می­تواند با 2 عدد فلنج کور، پمپ فشار به میزان لازم، گیج‌های کالیبره و شیلنگ‌ها و اتصالات مناسب انجام شود. کما اینکه همین روش برای تست بسیاری از ادوات مورد مصرف در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نیز مورد استفاده قرار می­گیرد. میزهای تست و ادوات جانبی به صورت آپشن بوده و الزام بر انجام تست نمی­باشند ولی وجودشان نقش تسهیل کننده را خواهد داشت.

6- ارزش و اعتبار گواهینامه‌ها، در درجه اول به رعایت 5 ارزش اعلام شده در بالاست که توسط آزمایشگاه تست شیرها بایستی رعایت شود. دیگر مدارک به جهت تایید صلاحیت در صورتی که اصول کار رعایت نشود، از ارزش خود ساقط خواهد بود.

در پایان لازم است تاکید شود شیرهای مورد تست و آزمایش در شرکت کیمیا سازان پرگاس دقیقا با رعایت ملزومات استانداردهای بین‌المللی و کشورمان ایران صورت می­پذیرد و کیفیت شیرها در اخذ تاییدیه تست مهمترین نقش را بخود اختصاص می­دهد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر