/
۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۸
بانوی جسور صنعت در گفتگو با نبض نفت:

صنعت ایران به دست زنان توانمند شکوفا می‌شود

بانویی که توسط فرمانداری ماهشهر به عنوان بانوی جسور در صنعت معرفی شده معتقد است صنعت ایران به دست زنان توانمند شکوفا می‌شود و حضور زنان در صنعت می‌تواند به رشد و بالندگی صنعت در ایران کمک فراوانی کند.
کد خبر : ۴۷۳۴۳

نبض نفت- سیدمسعود حسینی

به گزارش نبض نفت اخیراً فرمانداری ماهشهر در اقدامی جالب و در راستای تشویق زنان به کار و فعالیت و حضور در عرصه‌های اجتماعی اقدام به انتخاب زنان جسور در حوزه‌های مختلف کرده و با نصب بیلبورد در نقاط مختلف شهر افراد شاخص در هر حوزه را معرفی کرده است. در حوزه صنعت نیز فهیمه غفاری‌زاده انتخاب شده و این بهانه‌ای شد که به سراغ وی برویم و با وی یک گپ و گفت خودمانی داشته باشیم.

فهیمه غفاری‌زاده در حال حاضر یکی از اعضای اصلی هیئت مدیره شرکت کیمیا سازان پرگاس به شمار می‌رود و در حوزه شیرهای صنعتی می‌توان وی را بانوی اول این صنعت دانست. تجربه کافی و اعتماد به نفس زیاد باعث شده که وی حتی بسیاری از امور فنی مربوط به شیرهای صنعتی را بداند و حتی انجام دهد و همکاران را هم راهنمایی کند.

متن کامل مصاحبه پایگاه خبری نبض نفت با این بانوی جسور که جسارت در کلام و رفتارش هویداست تقدیم مخاطبان عزیز پایگاه خبری نبض نفت می‌شود.

1. در ابتدا در خصوص وضعیت خانوادگی خود مقداری توضیح دهید.

ضمن عرض ادب و احترام. بنده متولد شهر اراک پايتخت صنعتي ايران هستم. يک جورايي ما با صنعت عجين هستيم. پدرم مهندس عمران و رييس اداره راه و شهرسازي بودند. مادر خانه‌دار هستند. يک برادر و يک خواهر دارم. در خانواده کارمندي بزرگ شده‌ام.

2. در خصوص سوابق کاری خود نیز توضیح دهید که از کی وارد صنعت شده‌اید و انگیزه شما از ورود به عرصه چه بوده است؟

بنده فارغ‌التحصيل رشته ميکروبيولوژي هستم. با اينکه تحصيلات مرتبط با صنعت نداشتم ولي علاقه‌ام به صنعت باعث شد که از سال 87 بلافاصله بعد از فارغ‌التحصيلي در يک شرکت توليد سيم‌هاي فشار قوي مشغول به کار شوم.

3. با توجه به اینکه شما اخیراً به همراه 4 بانوی دیگر از طرف فرمانداری ماهشهر به عنوان زنان جسور انتخاب شده‌اید نظر شما در خصوص این انتخاب چیست و تا چه اندازه خود را شایسته این انتخاب می‌دانید؟

بزرگواراني چون پروفسور بندري هميشه به بنده لطف دارند و آشنايي با ايشان باعث افتخار براي اینجانب است. با توجه به اينکه در صنعت متاسفانه برابري زنان و مردان رعايت نمي‌شود، براي تشويق بانوان و شکوفايي استعدادهايشان در اين عرصه، اين نهاد شروع به معرفي زنان جسور کردند تا انگيزه و چراغ راه باشند. در واقع بنده هنوز راه بسيار طولاني در پيش دارم. در کشور ما زنان بسيار قدرتمندي در دوران‌هاي مختلف زندگي کردند که زندگينامه هر کدام چراغ راه آيندگان است و متاسفانه هرگز شناخته نشدند. در همان خطه خوزستان بي بي مريم شيرزن ايل بختياري بودند که تمام ثروت اجدادي خود را صرف جمع‌آوري نیرو کردند تا در مقابل مهاجمان روس ايستادگي کنند. مادران خوزستاني که در دوران دفاع مقدس در مقابل دشمن جنگيدند و در کنار انجام وظايف مادرانه به دفاع از کشورشون پرداختند.

4. شما به عنوان یک زن در عرصه صنعت فعالیت می‌کنید و فعالیت شما صرفاً اداری نیست و در بخش‌های مختلف فنی و اجرایی هم فعالیت دارید. شخصا چقدر علاقمند به کار در حوزه صنعت هستید و آیا با روحیه زنانگی شما منافاتی ندارد؟

به نظر من در هر عرصه‌اي اشتياق وجود داشته باشد و با روحيات هر شخص سازگاري داشته باشد موفقيت به همراه خواهد داشت. اگر علاقه وجود داشته باشد شخص از کار احساس خستگي نخواهد کرد و مي‌تواند در کنار فعاليت کاري به امور روزمره خود برسد. درست است که صنعت بسيار خشن میباشد ولي وقتي علاقه هست این خشن بودن تلطيف مي‌شود و با روحيه زنانگي سازگاري پيدا مي‌کند.

5. در واقع زن بودن چقدر برای فعالیت در صنعت برای شما محدودیت ایجاد کرده است؟

در اوايل کار پذيرش اين موضوع براي همکاران آقا بسيار سخت بود. اما در سال‌هاي اخير اين موضوع بسيار تغيير کرده و قطعاً سبک رفتاري بنده هم در اين روند بي‌تاثير نبوده است.

6. در طول شبانه‌روز چقدر از وقت خود را به حضور در شرکت اختصاص می‌دهید؟ چقدر برای منزل وقت می‌گذارید؟

بنده کل ايام هفته به طور ميانگين روزانه 12 ساعت کاري دارم. در منزل هم چند ساعتي را به مطالعه اختصاص می‌دهم. مابقي ساعت‌ها هم براي خدمت به خانواده سپري مي‌شود.

7. با توجه به نوع شغل شما که مجبور هستید در طول ماه گاهی اوقات در کنار پروژه‌ها حضور پیدا کنید و به استان‌های مختلف سفر کنید این مدل کار کردن لطمه‌ای به زندگی شما وارد نمی‌کند؟

شيريني هر کار ماموريت‌ها و سفرهای آن می‌باشد. اگر هر شخص بتواند در زمان توازن را رعايت کند هيچ موضوعي باعث تداخل در کار و زندگي فردي نخواهد شد.

8. توصیه شما به سایر بانوانی که علاقمند هستند در صنعت فعالیت کنند چیست؟

با توجه به برخی افکار منفی موجود در کشور نسبت به قشر زنان در کشورمان به بانوان عزیز توصیه می‌کنم محکم ايستادگي کنند و با توجه به علاقه خود درصدد رشد و شکوفايي استعدادهای خود باشند. به قول حافظ شيرازي

در بیابان گر به شوقِ کعبه خواهی زد قدم سرزنشها گر کُنَد خارِ مُغیلان غم مخور

9. مهمترین شاخصه‌های لازم برای فعالیت یک زن در صنعت چیست؟

داشتن روحيه سرسخت و جنگنده مهمترین شاخصه برای فعالیت یک زن است که باید در صنعت این ویژگی را داشته باشد.

10. برتری خانم‌ها برای فعالیت در صنعت چیست؟ آیا صنعت صرفاً جای مردان است؟

بنده به شدت مخالف تبعيض در اين مورد هستم و معتقدم هر انسان تا زماني که با علاقه و اشتياق کاري را انجام می‌دهد در همان زمينه بسيار موفق خواهد بود. برتري انسان‌ها در جنسيت آنها نيست بلکه در نحوه عملکرد آنهاست. با روندي که هم اکنون در ايران شاهد هستيم، پيش‌بيني مي‌شود که در آينده اي نزديک شاهد آن باشيم که صنعت ايران به دست زنان توانمند شکوفا شود.

11. توصیه شما به مسئولان کشور چیست؟ در واقع به عنوان یک زن که در صنعت فعالیت دارید چه توقع و انتظاراتی از آنها دارید؟

کشور ما در تمام عرصه‌ها به بانوان کم لطفي داشته است. از قوانين وضع شده تا رفتارهاي غلط اجتماعي. خواهش من این است که فرهنگ‌سازي در اين زمينه را بیشتر کنند. همين که در شروط آزمون استخدامي رسمي برخي مشاغل يکي از آيتم‌ها مرد بودن است بزرگترين تبعيض به شمار می‌رود و عرصه را براي بانوان تنگ‌تر مي‌کند.

12. در خصوص حرکت فرمانداری ماهشهر نظر شما چیست؟ این حرکت تا چه اندازه می‌تواند به رشد و پیشرفت سایر زنان به ویژه در آن شهرستان که قطب پتروشیمی کشور به شمار می‎رود کمک کند؟

بسيار جاي قدرداني دارد که با اين تبليغات گام بلندي در رشد و ارتقا فرهنگ شهر برداشته‌اند و به بانوان يادآوري مي‌کنند که يک بانوي ايراني هميشه قدرتمند بوده و خواهد بود.

13.در پایان اگر نکته‌ای باقی مانده بفرمایید.

از شما و همکاران و تيم قدرتمند پایگاه خبری نبض نفت بسيار سپاسگزارم و ممنون که براي بنده وقت گذاشتيد. از همه عزيزاني که در اين عرصه فعاليت مي‌کنند خواهش می‌کنم با ديد باز عرصه‌هاي مختلف را براي فعاليت بانوان باز بگذارند. به نظرم فرهنگ بايد از هر شخص و از هر خانواده شروع به تغيير کند. از خانواده عزيزم صميمانه سپاسگزارم که با حمايت‌های خودشان همواره به بنده انرژي و قدرت می‌دهند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر