/
۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
مدیرعامل شرکت ملی نفت عنوان کرد؛

آغاز برداشت از فاز ۱۱ پارس جنوبی در آینده نزدیک/ میدان مشترک تعیین‌تکلیف‌نشده‌ای نداریم

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به شتاب‌بخشی به‌ روند تکمیل طرح‌های مهم و راهبردی به‌ویژه توسعه میدان‌های مشترک تأکید کرد: این روزها و در آستانه ورود به زمستان، حداکثر حجم عملیات در میدان مشترک پارس جنوبی برای تولید گاز در حال اجراست.
کد خبر : ۵۰۱۹۱

نبض نفت-  محسن خجسته‌مهر در نشست تودیع و معارفه رئیس حراست این شرکت گفت: در آستانه ورود به زمستان در شرکت ملی نفت ایران روزانه بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز تولید می‌شود و آمادگی حداکثری وجود دارد تا مردم در سراسر ایران از آرامش نسبی در زمستان امسال برخوردار باشند.

وی  با بیان اینکه کار توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی با شتاب هر چه تمام‌تر در حال انجام است، افزود: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما تولید حداکثری و توسعه شتابان همه میدان‌های مشترک نفت و گاز است.

تولید ۱۶ هزار بشکه نفت از میدان‌های اسفند و سیوند

خجسته‌مهر با بیان اینکه تعدادی از طرح‌های EPD و EPC در مرحله بهره‌برداری است، گفت: هفته گذشته برداشت از میدان‌های اسفند و سیوند با رقم روزانه ۱۶ هزار بشکه آغاز شد و آماده بهره‌برداری رسمی آن هستیم.

وی تأکید کرد: چند طرح دیگر نیز در این بخش بهمن‌ماه امسال به بهره‌برداری رسمی خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه عملیات در میدان بلال با سرعت در حال انجام است، گفت: درباره میدان کیش برنامه عملیاتی و اجرایی ما تولید ۲۸ میلیون مترمکعب گاز از این میدان است.

خجسته‌مهر با بیان اینکه این روزها حداکثر حجم عملیات در میدان مشترک گازی پارس جنوبی را شاهد هستیم، ادامه داد: یک تجربه ارزشمند در کشور هفته گذشته رقم خورد و یکی از عظیم‌ترین سکوهای گازی پارس جنوبی با دقت حداکثری جابه‌جا شد. این سکوی 4000 تنی به‌زودی در موقعیت B۱۱ نصب می‌شود و این نماد یک کار منحصربه‌فرد در شرکت ملی نفت ایران است.

 تولید گاز در فاز ۱۱ به‌زودی آغاز می‌شود

وی با اشاره به اینکه عملیات متعددی در عسلویه و خلیج‌ فارس در حال اجراست، افزود: حفاری چهار حلقه چاه طرح توسعه فاز ۱۱ میدان مشترک گازی پارس جنوبی در مرحله نهایی قرار دارد؛ خط لوله دریایی آن تکمیل شده است و به‌زودی برداشت گاز از فاز ۱۱ آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره دیگر عملیات پارس جنوبی گفت: خط لوله فاز ۱۶ پارس جنوبی نیز در حال تکمیل است.

خجسته‌مهر درباره عملیات در طرح توسعه فاز ۱۳ نیز تصریح کرد: عملیات سکوی ۱۳A پارس جنوبی پس از توقفی که در سال‌های گذشته برای آن رخ داد نیز با انتقال یک دکل در چند روز گذشته آغاز شده است و عملیات تکمیلی در طرح توسعه فاز ۱۴ نیز با شتاب ادامه دارد

وی افزود: برنامه نگهداشت میدان گازی پارس جنوبی نیز در دستور کار قرار دارد و در این زمینه اسیدکاری ۴۰۰ حلقه چاه در پارس جنوبی اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: حفاری ۷۰ حلقه چاه در میدان پارس جنوبی جزو برنامه‌های اولویت‌دار ما در شرکت ملی نفت ایران است.

فشارافزایی میدان گازی پارس‌ جنوبی در حال اجرا

خجسته‌مهر با بیان اینکه یکی‌ دیگر از اولویت‌های ما در شرکت ملی نفت ایران اجرای طرح ۱۵ میلیارد دلاری فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی است که از نظر فناوری جزو طرح‌های جدید است و پیش از این تجربه مشابهی نداشتیم، گفت: در این بخش در دولت سیزدهم دو اقدام مهم انجام شد، نخست کار مهندسی طرح پایلوت آن به پایان رسید و اینکه ساخت کمپرسورهای طرح پایلوت مربوط به یکی از فازها از سوی شرکت‌های ایرانی به پیشرفت ۷۰ درصدی رسید.

وی ادامه داد: به موازات آن کار مهندسی پایه فشارافزایی همه فازهای پارس جنوبی آغاز شده، اگر چه بخش مطالعاتی با همکاری یک شرکت خارجی در حال پیشرفت است، به موازات یکی از شرکت‌های ایرانی کار مهندسی آن را پیش می‌برد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: اراده شرکت ملی نفت ایران این است که در هر شرایطی کار فشارافزایی از سوی متخصصان داخلی انجام شود و از توان هر شرکت خارجی که آمادگی همکاری داشته باشد نیز استفاده خواهد شد.

خجسته‌مهر تصریح کرد: لازم است اعلام کنم حداکثر تولید ممکن را در پارس جنوبی شاهد هستیم و آمادگی کامل برای تکمیل طرح‌های توسعه‌ای وجود دارد.

وی با بیان اینکه تمام میدان‌های مشترک نفتی و گازی ما یا در حال تولید هستند که برنامه تولید حداکثری برای آنها در نظر داریم، یا در مرحله اجرایی توسعه هستند یا تعیین تکلیف شده‌اند، تأکید کرد: هیچ میدان مشترک تعیین‌تکلیف‌نشده در شرکت ملی نفت ایران وجود ندارد و این مسئله از افتخارهای دولت سیزدهم در صنعت نفت است.

منبع:ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر